windows xp weg ?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

24 jun 2010, 17:58

Dag allemaal,

Gebruik nu ook ubuntu 10 (laatste versie) en ben zéér tevreden.
Kan echter nog geen db van acces bewerken, maar daar zoek ik wel nog naar. :lol:

Dacht van xp van mijn schijf te verwijderen, maar zie onder xp software Ubuntu staan. :oops:

Is er een truc om zonder Ubuntu weg te doen xp te vegen?

Of, moet, kan ik xp op de schijf laten met minimum plaats inname, en hoe doe ik dat? :roll:

Of, (ja héél veel ofs), kan ik Ubuntu clonen op een nieuwe schijf en die dan in de computer instellen, zodat ik niets kwijt raak?

Wie weet raad?

Marcel

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

24 jun 2010, 23:15

Lofty,

Je kan xp helemaal verwijderen, maar dan zet je best alles wat je nog nodig hebt op een externe schijf.
Dan de xp partitie gewoon verwijderen weg ermee (gparted).
en een nieuwe linux partitie maken. gr

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

25 jun 2010, 17:01

lofty schreef: Dacht van xp van mijn schijf te verwijderen, maar zie onder xp software Ubuntu staan. :oops:
Je hebt wellicht UIbuntu geïnstalleerd via WUBI. Dan wordt Ubuntu als een 'programma' geïnstalleerd onder Windows. Je kunt dus nooit je XP op die manier verwijderen of je Ubuntu is ook weg.

Wat je moet doen is Ubuntu installeren in zijn eigen partitie, naast de partitie van XP - dat heet dual-boot. Dan kun je gerust XP laten staan - je hebt sowieso nu en dan toch Windows nodig (bv. voor je Access gegevens) - en tijdens het opstarten kiezen voor ubuntu of voor Windows.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

25 jun 2010, 18:03

Beste bedankt voor het antwoord,

Als ik opstart dan zie ik op de eerste regel Xp daaronder Ubuntu, ik dacht dat dit dual boot was, maar zoals gezegd Ubuntu staat in de soft van xp, dus niet? :oops:

Uw suggestie voor behouden van xp lijkt me ook het beste in verband met acces.

Maar, kan ik de ruimte die xp gebruikt niet klein maken (op een veilige manier).

Voor de rest werkt alles uit de kunst zelf mijn voorhistorische snapscan 1212 doet het goed.

Dus met een tevreden lach, dank ik u,

Marcel

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

25 jun 2010, 18:47

Als je ubuntu opnieuw installeert, krijg je in het installatiemenu de optie om Ubuntu zelf je XP partitie kleiner te laten maken. Doe dat.

Je moet wel opstarten vanaf de Ubuntu CD (CD in de lade en pas dan opstarten) en niet eerst XP opstarten en dan de CD insteken. Doe je het wel zo, dan moet je de CD in de lade laten en gewoon herstarten

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 jun 2010, 10:16

wamukota schreef:Als je ubuntu opnieuw installeert, krijg je in het installatiemenu de optie om Ubuntu zelf je XP partitie kleiner te laten maken. Doe dat.

Je moet wel opstarten vanaf de Ubuntu CD (CD in de lade en pas dan opstarten) en niet eerst XP opstarten en dan de CD insteken. Doe je het wel zo, dan moet je de CD in de lade laten en gewoon herstarten
Voor je de installatie start, zoals hierboven beschreven. moet je eerst je harde schijf defragmenteren. Anders riskeer je maar een kleine partitie te krijgen. Of doet de Ubuntu installer dat?
Indien niet, dan kun je eerst de Windows defragmenter gebruiken en daarna een programma zoals DIRMS om alles zoveel mogelijk vooraan op de schijf te zetten.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

26 jun 2010, 10:47

Bedankt voor de tips,

Dus in de bios het cd station als eerste opstart zetten, ubuntu cd erin en dan de procedure volgen.
Maaaar, als ik ubuntu opnieuw install blijven al mijn instellingen, die nu zéér goed werken toestellen en zo voorts behouden?

De Ubuntu cd heb ik via internet gebrand en dan geinstalled, zal dat lukken of moet ik een gekochte ubuntu cd gebruiken?

Ik hou het het graag simpel als het kan, dus liever gewoon de xp partitie verkleinen.

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 jun 2010, 16:55

francois12 schreef:
De Ubuntu cd heb ik via internet gebrand en dan geinstalled, zal dat lukken of moet ik een gekochte ubuntu cd gebruiken?
Ubuntu is open source software, wat wil zeggen, dat je de software niet hoeft te betalen om te gebruiken. Dus dat gaat zeker lukken.

Op het einde installatie moet je wel XP als hoofdopstart selecteren. Bij het aanzetten van de computer zal dan het opstartmenu verschijnen met welk besturingssysteem je de computer wil opstarten. Met Linux of met Windows.
Het intressante is als je opstart met Ubuntu je de partitie kunt bereiken waarop XP geïnstalleerd is. Dus je kan heel gemakkelijk opgeslagen afbeeldingen , documenten enz..... gaan bekijken op je windows partitie .Omgekeerd vanuit XP de Linux partitie bereiken is niet mogelijk.Je hoeft zelfs geen extra software te gaan installeren voor je randapparatuur, zoals printer , scanner enz.....
Ben je nog niet vertrouwd met Ubuntu en je wil Ubuntu eerst wat proberen, kun je de computer opstarten met het schijfje , zonder te installeren. Hierin maak je zelf jouw keuze.

Ik hou het het graag simpel als het kan, dus liever gewoon de xp partitie verkleinen.
Bij de installatie kun je zelf schijfruimte toewijzen hoeveel je wil gebruiken voor Ubuntu.
Heb je nu bijvoorbeeld een schijf van 120 GB , je wijst 40 GB ruimte toe voor Ubuntu, zal je XP partitie maar 80 GB meer zijn.

@hviaene
Anders riskeer je maar een kleine partitie te krijgen. Of doet de Ubuntu installer dat?
Bij de installatie Wijst Ubuntu standaard 10 GB schijfruimte toe . Met het schuifregelaartje kun je dan de schijfruimte die je wil toewijzen voor Ubuntu vergroten. Defragmenteren is helemaal niet nodig, daar de partitie voor Ubuntu in een ander formaat zal geformatteerd worden.
Defragmenteren kan en zal waarschijnlijk WEL nodig zijn, als je in Win al wat bestanden hebt aangemaakt en terug verwijderd. Het is best mogelijk dat je op een schijf van 500Mb , 100 Mb ruimte gebruikt, maar dat de vrije ruimte achteraan je schijf maar 100 Mb meer is en el de rest gefragmenteerd is.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

29 jun 2010, 17:41

Bedankt voor de waterval aan info :lol:

Moet het allemaal eerst goed op een rijtje zetten (en afdrukken) en daarna uitvoeren.
Laat dan nog iets weten voor ik de volgende stap doe.
Heb hier twee externe schijven via USB waarvan ik één kan vegen etc en daar dan ubuntu met alles erop zal overzetten.

Dank dank,

Marcel

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

29 jun 2010, 19:11

lofty schreef:Heb hier twee externe schijven via USB waarvan ik één kan vegen etc en daar dan ubuntu met alles erop zal overzetten.
Marcel,

oppassen met het installeren van Ubuntu op een externe HD. De bootmanager Grub2 zal daar problemen mee hebben omdat Grub geladen wordt nog voor je externe harde schijven gedetecteerd zijn. Daardoor zal hij ze niet herkennen.
Je moet de root van elke Linux distro ofwel ergens op eerste vaste ofwel op je tweede vaste schijf installeren. De andere partities kun je wel mounten waar je wil.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

03 jul 2010, 15:04

Dag allemaal,

Ik ben hier terug met mijn relaas en resultaat xp kleiner ubuntu groter. :lol:
Heb dus eerst bu genomen en defrag gedaan en daarna opgestart van de ubuntu cd van het cd station als 1e.
Kon de partitie veranderen maar toen het spelletje bezig was kreeg ik opeens de boodschap operatie mislukt of iets in de aard.
Voor alle zekerheid de cd uitgedaan en terug opgestart in xp daar meteen de functie chksdk zien opstarten en daarna alles ok.
Na terug opstarten en kiezen voor ubutuntu krijg ik op géén enkele manier mijn scanner aan de praat, hij werkte nochtans voor de operatie.
Dus software voor snapscan 1212u opnieuw geinstalled (ondertussen al zeeeven keer zeker :cry: ) en alle soorten ouwe trucjes geprobeerd, maar niets helpt.
Ook mijn veel gebruikt familiekunde px BK5 wil niet werken via WINE.
Waarschijnlijk doe ik véél te véél verkeerd want na mijn eerste resultaten, muziek internet e-mail en txt verwerker begint het toch tegen te slaan.
:(
Wat nu gezongen??

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

07 jul 2010, 17:53

Dag allemaal,

Scanner probleem is opgelost :lol:
Gewoon het scan px opnieuw install onder xp opgestart in linux en alles werkt perfect.

Mijn familiekunde px brothers keeper 5 onder wine wil nog niet lukken.
Installatie programma doet alles héél normaal maar resultaat nog altijd noppes.

Op hoop van zege :?

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

07 jul 2010, 17:53

Dag allemaal,

Scanner probleem is opgelost :lol:
Gewoon het scan px opnieuw install onder xp opgestart in linux en alles werkt perfect.

Mijn familiekunde px brothers keeper 5 onder wine wil nog niet lukken.
Installatie programma doet alles héél normaal maar resultaat nog altijd noppes.

Op hoop van zege :?

Marcel

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

13 jul 2010, 16:13

lofty schreef:Mijn familiekunde px brothers keeper 5 onder wine wil nog niet lukken.
Installatie programma doet alles héél normaal maar resultaat nog altijd noppes.
Met Virtualbox al eens geprobeerd ? :
http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
http://nl.wikipedia.org/wiki/VirtualBox

:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

14 jul 2010, 14:34

Beste,

Ik heb virtualbox 3.2 voor ubuntu 10.04 gedownload en geinstalled.
Krijg bij het opstarten FATAL, no bootable medium found, system halted.
Op de computer staat xp naast ubuntu maar ik heb ingevuld win2000 omdat dat beter werkt met mijn familiekunde px Brothers keeper 5.
Moet ik mischien van onder virtualbox eerst die 2000 installen of ben ik verplicht bij de configuratie van vir box xp in te stellen??
En moet ik daarna dan ook bk5 installeren onder virtual box?

Krijg er niet goed een kop aan.

Marcel