Van Ubuntu terug naar XP

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Bezigaard
Lid geworden op: 26 jun 2010, 13:47

30 okt 2010, 18:42

Hallo,
Ik heb Ubuntu op mijn laptop gezet en nu wil ik er terug xp op krijgen. De installatie-cd van xp start wel op maar krijg dtees na een eind de melding "Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden". Heb al een hele boel dingen geprobeerd met Ultimate boot cd (kon er geen weg mee) en heb nu Gparted opgestart. Hiermee heb ik nu èèn nieuwe primaire partitie aangemaakt in NFTS en met label "c".
Als ik nu de installatie cd van XP erin leg, worden een hele reeks bestanden ingeladen van de cd en op een bepaald moment moet ik dan enter drukken om met de installatie van xp te beginnen. Zodra ik dat doe krijg ik de melding "Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden".
Wat loopt er, of doe ik fout?

Help, Bezigaard
:( :cry: :evil: :?:

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

31 okt 2010, 06:52

Ik vermoed dat de XP CD waarover je spreekt niet de recovery CD is die je hebt aangemaakt toen je de laptop hebt aangekocht, maar wel een gewone XP CD. Daardoor ontbreekt er wellicht een driver die XP toelaat om je HD te herkennen.

Als je geen recovery CDs aangemaakt hebt, of je bent die verloren, dan blijft er maar 1 mogelijk over, en dat is bij de fabrikant een nieuwe set recovery CDs bestellen om je XP terug te kunnen installeren.

Een andere optie is om te kijken op de website van de fabrikant, of er een driver te downloaden valt die je dan, tijdens het booten van de XP CD middels het indrukken van de F6 toets kunt installeren, maar ik twijfel of er een drivertje zal te vinden zijn.

Het simpelste zou echter zijn om Ubuntu te herinstalleren en dan je XP in virtualbox te draaien binnen Ubuntu. Op die manier kun je de standaard XP CD gebruiken en heb je toch voor die uitzonderlijke situatie waar je XP nodig hebt, toegang tot XP.

simul
Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:51
Locatie: Zingem

01 nov 2010, 13:58

Beste,
Je dient eerst je schijf leef te maken met Ubuntu . zoals met XP fdisk , alle partities verwijderen en dan is de schijf leeg . De cd XP plaatsen voor opstarten en hij vraagt voor te formateren enz
Gast

02 nov 2010, 01:18

Ik vermoed dat de XP CD waarover je spreekt niet de recovery CD is die je hebt aangemaakt toen je de laptop hebt aangekocht, maar wel een gewone XP CD. Daardoor ontbreekt er wellicht een driver die XP toelaat om je HD te herkennen.
Volgens mij ook. Op een gewoon xp installatieschijfje is er geen driver voor S-ata schijven.
De beste manier om dit op te lossen, maar neemt wel meer tijd in beslag.
Een geslipstreamd schijfje maken waarin servicepack 3 geïntegreerd word. Met dit geslipstreamd schijfje is het dan mogelijk om XP te installeren op een HD met S-ata aansluiting. Voordeel hiervan is dan ook, dat servicepack 3 tegelijkertijd mee word geïnstalleerd .
Het XP installatieschijfje mag geen OEM versie zijn, want hierin kan SP3 niet geïntegreerd worden.
Hoe een geslipstreamd schijfje maken, vind je hier.

http://www.schoonepc.nl/instal/windows_ ... nlite.html

Voor mij doet iedereen met zijn computer of laptop wat hij zelf wil. Moest je XP terug herinstalleren, kan het nog altijd intressant zijn, Ubuntu naast XP te installeren. Een dualboot dus.