Image backup maken

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

11 nov 2010, 21:30

Dag allen,
Van mijn Linux/Ubuntu systeem zou ik graag een image back-up maken. Op Synaptic pakketbeheer vond ik het programma PartImage. Na het installeren en starten verschijnt een scherm om specificaties op te geven. Na het toetsen van F5 voor verder gaan verschijnt de foutmelding:

The file system of [/dev/Sda2] is [unknown] and is not supported

Heeft iemand ervaring met dit PartImage programma?
Bestaat er nog een ander programma voor Image-Back-up?
Met vriendelijke groet,
Manus

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

13 nov 2010, 17:52

Clonezilla.
Het is allemaal in het Engels en...je moet goed weten wat je wil.
Je kunt er een disk of partities mee klonen maw images van maken.
Ik heb het al een paar keer uitgeprobeerd en het werkt. Opgepast als je een fat disk wil imagen, dat je het image in kleinere delen verdeelt, om de 4G byte grens te omzeilen.
http://clonezilla.org/
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

24 nov 2010, 21:34

Beste Oberon,
Dank voor uw informatie. Ik heb gekeken op de site van Clonezilla. Voor mij is het toch allemaal nogal ingewikkeld. Liever zou ik proberen om met PartImage wat verder te komen.
Met vriendelijke groet,
Manus

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

25 nov 2010, 15:13

Via Clonezilla lijkt me het beste.

Als je toch via de console wenst te werken, dan moet je maken dat de partitie die je wenst te imagen niet gemounted is. Dus start je best met een LiveCD van Ubuntu op, waar je partimage op installeert en dan start je die op.
Als je ook partimage.doc installeer dan kun je via het commando man partimage alle info vinden die je nodig hebt.

Op de keper beschouwd doe je dan net hetzelfde als dat je met Clonezilla doet.

Op http://www.linuxweblog.com/dd-image vind je ook hoe je het moet doen via het 'dd' commando