linux

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

leonard10
Lid geworden op: 19 jan 2006, 10:45
Locatie: Antwerpen

10 mar 2011, 10:35

Goeie morgen,

Ik zou linux willen installeren op mijn laptop,mag vista er voorlopig blijven opstaan,kan ik alles alles downloaden en wat begin ik te downloaden.

Groeten
Windows Vista home,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner


Windows 7 starter,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner,

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

10 mar 2011, 13:42

Ja, Vista kan er blijven opstaan, maar je moet wel een vrije partitie hebben waar je linux gaat installeren, en natuurlijk een backup nemen van alles wat je niet wil verliezen.

leonard10
Lid geworden op: 19 jan 2006, 10:45
Locatie: Antwerpen

27 mar 2011, 21:25

Hallo,
ik was een paar weken op verlof daarom laat antwoord.
Ik ben niet zo op de hoogte van computers,daarom misschien domme vraag;hoe zie ik dat er een vrije partitie is op de laptop om Linux op te zetten.

m vr gr
Windows Vista home,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner


Windows 7 starter,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner,

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

27 mar 2011, 23:49

Leonard, Als je gewoon linux eens wil uitproberen kan je iso file voor een een live-cd downloaden, cd branden en linux uitproberen.
Op de meeste linux live-cd's staat Gparted, hiermee kan je de partities bekijken en wijzigen. LET OP, je moet wel weten wat je doet anders kan je al je data verliezen. Lees meer hier: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 mar 2011, 09:44

leonard10 schreef:Hallo,
ik was een paar weken op verlof daarom laat antwoord.
Ik ben niet zo op de hoogte van computers,daarom misschien domme vraag;hoe zie ik dat er een vrije partitie is op de laptop om Linux op te zetten.

m vr gr
Die is er niet, die zul je moeten aanmaken. En daaraan vooraf moet nog een en ander gebeuren.
Open je verkenner en klik rechts op je C: schijf, en selekteer "Eigenschappen".
Kies hier de tab Extra.
Als je voorzichtig wil zijn, kun je hier eerst kiezen voor het maken van een backup van je C:, als je ergens anders ruimte genoeg op hebt.
Kies dan voor Defragmentatie - en laat die zijn werk doen.
Kijk dan nadien (kan wel een paar uur duren afhankelijk van de grootte van je schijf) hoevaal ruimt er is NA alle blokken die nu bezet zijn.
Als dat ong. 10 Gb is (ik zou zeggen min 4 Gb) dan kun je je gang gaan en een linux installatie starten. De eksakte grootte is niet zo nelangrijk. Als je weet hoe groot je schijf is, dan kun je op het beeld wel ongeveer schatten.
Als het beeld nà de defragmentatie toch nog een zeer verbrokkeld beeld toont met kleinere vrije blokken, dan kun je beter DIRMS downloaden en gebruiken om de schijf verder te fatsoeneren.

Maar als het bedoeling is om even met linux te spelen, kun je beter de raad van go4it volgen en een live CD proberen. Je moet er dan wel de traagheid van je CD lezer in koop bij nemen.

leonard10
Lid geworden op: 19 jan 2006, 10:45
Locatie: Antwerpen

28 mar 2011, 09:55

Goeie morgen,

Het is mijn bedoeling eerst linux uit te proberen,om daarna windows te vervangen door linux
Windows Vista home,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner


Windows 7 starter,LibreOffice,AVG2014,Ccleaner,

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

28 mar 2011, 12:20

hieronder een voorbeeld hoe u Ubuntu installeert. lees dat misschien eerst eens op uw gemak door. zo heeft u al een idee wat u te wachten staat:

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDe ... nstalleren
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 mar 2011, 15:00

leonard10 schreef:Goeie morgen,

Het is mijn bedoeling eerst linux uit te proberen,om daarna windows te vervangen door linux
Als je echt linux wilt proberen, dan raad ik je zeker aan Mandriva eens te proberen. Qua gebruiksgemak en hulp bijj configureren merkelijk beter dab Ubuntu, naar mijn ervaring.