automatische partitionering bij installatie van Linux-distro

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Chiquitan
Lid geworden op: 08 sep 2009, 15:06
Locatie: Gent

12 mei 2011, 12:28

Vandaag heb ik de nieuwe Linux Mint Xfce 'Katja'RC (201104) geïnstalleerd. De bedoeling was om het in dual boot naast Vista te installeren, maar bij het herstarten van de pc merkte ik dat ik niet automatisch de opstartkeuze kreeg tussen Vista of Linux.

Een tijdje geleden installeerde ik Linux Ubuntu 10.10 naast Vista, waarbij de partitionering van de harde schijf automatisch gebeurde. Met als gevolg dat beide besturingssystemen volwaardig naast elkaar geïnstalleerd staan en men dus de keuze krijgt welk systeem men wil opstarten.

Bij Linux Mint Xfce 'Katja'RC gebeurt de automatische partitionering blijkbaar niet vanzelf.

1) Hoe komt dat ?
2) Hangt automatische partitionering af van het type Linux-distributie ?

3) is automatisch partitioneren met Linux Mint Xfce RC mogelijk of niet ?
4) zo ja, hoe ga ik te werk ?

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

12 mei 2011, 18:45

Ik heb Katya nog niet geprobeerd - en zal die niet direct installeren, daar er toch niks nieuws onder de zon is t.o.v. van de 10.

Daarenboven is het een RC (Release Candidate) en er kunnen nog foutjes inzitten die gemeld moeten worden aan Clem.

Als je een distro in dual boot wenst te installeren, kun je voor handmatig partitioneren gaan. Je kunt dan het makkelijkst ruimte maken voor je Linux partities door manueel je ntfs partitie van Windows kleiner te maken. In de vrijgekomen ruimte maak je dan je / (root), /home en /swap partitie aan, die meestal /sda5, /sda6 en /sda7 zullen heten. En resp. gekoppeld moeten worden aan je / (root), /home en /swap.

Als je gebruik maakt van de automatische indeling zal de installer zelf maken dat de verdeling gebeurt en je distributie dan naast je Windows installeren.

Zelf heb ik geen ervaring met dual-boot Vista maar op :
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista ... _first.htm zie je een how-to daarvoor.

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

13 mei 2011, 09:59

Hier moet zeker d eoplossing bijstaan:
http://linuxmintusers.be/wiki/index.php ... _problemen

Chiquitan
Lid geworden op: 08 sep 2009, 15:06
Locatie: Gent

14 mei 2011, 15:03

Ik heb alles goed doorgenomen zoals vermeld op de site van apcmag.com, maar bij het tevoorschijn roepen van de partities krijg ik het volgende:

Capaciteit Primaire partitie: 6,84 GB; vrije ruimte op Primaire partitie: 6,84 GB (100%)
Capaciteit C: 55,89 GB; vrije ruimte op C: is nog 10,65 GB (19%)
Capaciteit D: 49,06 GB; vrije ruimte op D: 48,86 GB (100%)

Verder onderaan (in de grafische voorstelling van de partities)

Schijf 0: Standaard schijf 111,79 GB online
Primaire partitie: 6,84 GB
Vista OS C: 55,89 GB NFTS (logische partitie)
Data D: 49,06 GB NFTS (logisch station)
In de D: partitie nog één kleine partitie van 1 MB die ‘groen’ wordt aangeduid (beschikbare ruimte)

Wanneer ik het Volume van de C: wil verkleinen (shrink) volgens de uitgelegde procedure, dan krijg ik:

Totale grootte vóór verkleinen: 57 236 Mb
Hoeveel beschikbare ruimte vóór verkleinen: 0
Geef met hoeveel Mb de partitie moet worden verkleind: 0
Totale grootte na verkleining: …

Het is dus blijkbaar niet meer mogelijk om de C: verder te partitioneren want er is geen ruimte meer beschikbaar.

Dit kan theoretisch echter niet kloppen want onlangs installeerde ik feilloos Ubuntu 10.10 naast Vista. In dat geval moet men trouwens niet manueel de partities aanpassen want de partionering verloopt automatisch.

Anderzijds geeft het rapport van de Windows 7 Upgrade Advisor test aan dat er nog 13,9 GB vrije ruimte is op de C-schijf. Dus … hoe verklaar men dan de ‘te weinig ruimte’ ?

Is het nu mogelijk om nog een Linux besturingssysteem naast Vista te plaatsen of niet ?

Aangezien ik maar 120 GB harde schijfvolume heb, kan ik misschien best de harde schijf met Partition Magic formatteren tot één partitie (dus geen C: én D, maar één grote C: ) maar dan heb ik uiteraard geen ruimte meer om mijn documenten op te slaan, tenzij op een externe harde schijf (maar dat is niet aangewezen omdat dit dienst doet als volwaardige backup).

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

14 mei 2011, 16:18

Het klopt idd. dat je je C: niet meer kleiner kunt maken, daar deze al behoorlijk vol staat en wellicht niet geoptimaliseerd is.
Je D: schijf daarentegen kun je wel manueel verkleinen. Je zegt niet wat er op je D: schjijf staat, want die blijkt niet gebruikt te worden (100% vrij), en dus zou je die gewoonweg mogen verwijderen - mioet die volledig leeg is en door jou niet gebruikt zal worden voor Windows.
Dan installeer je eender welke Linux distro in de vrije ruimte waar vroeger je D: schijf stond.