ubuntu 10.04 en 10.10 naast elkaar?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

14 mei 2011, 17:14

Beste allemaal wou graag de versie 10.04 en 10.10 van ubuntu (voorlopig) naast mekaar op één zelfde computer gebruiken.

Is dat mogelijk en kan ik dan later de gegevens van de versie 4 overzetten naar de 10 en de 4 verwijderen??

Met dank,

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

14 mei 2011, 20:20

Ja, dat gaat maar dan wel in een apparte partitie.
Gegevens kan je gewoon overzetten. Als je Ubuntu 10.10 draait mount je de partitie van Ubuntu 10.04 als bijkomende disk.
Je gebruikt een gemeenschappelijke bootpartitie.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

15 mei 2011, 14:53

Bedankt voor het antwoord, nu nog eens uitzoeken hoe ik een aparte partitie moet maken.
Maar dat zal ik hier wel ergens tegen komen zeker?

Héél erg bedankt en tot verder commentaar met het resultaat.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

15 mei 2011, 15:49

Zo juist geprobeerd om partitie te maken met gparted, maar, ik krijg de waarschuwing dat heel mijn schijf zal geveegd worden?
Zie wel dat de volledige schijf van 180 gb in gebruik is en ook de verschillende ext.
Een gedeelte (klein) is geel van kleur de andere witte is veel groter.
Heb vroeger nog partition magic gebruikt onder windows en daar kon ik gewoon de ruimte op schijf instellen met een soort schuifje.
Gebruik ik wel de juiste tool of wat is verkeerd?

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

15 mei 2011, 15:51

Zo juist geprobeerd om partitie te maken met gparted, maar, ik krijg de waarschuwing dat heel mijn schijf zal geveegd worden?
Zie wel dat de volledige schijf van 180 gb in gebruik is en ook de verschillende ext.
Een gedeelte (klein) is geel van kleur de andere witte is veel groter.
Heb vroeger nog partition magic gebruikt onder windows en daar kon ik gewoon de ruimte op schijf instellen met een soort schuifje.
Gebruik ik wel de juiste tool of wat is verkeerd?

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

15 mei 2011, 17:22

Hi, even mengen in het gesprek.
Als je naast de bestaande Ubuntu 10.04 de versie 10.10 wil installeren dan even dit:
1. Bij het installeren gaat ubuntu over hoe de bestaande schijf moet geparticipeerd worden - indien op de schijf reeds een bestaand systeem aanwezig is bv Windows, of zoals hier Ubuntu 10.04 dan wordt dit bij de nieuwe installatie herkend. In u geval geeft Ubuntu 10.10 aan : " Install alongside other operating systems" of in 't nederlands: Install Ubuntu 10.10 naast een bestaand systeem. Dus dit doen maar.
2. Om dit nu to een goed einde te brengen moet je op de disk wat ruimte vrij maken voor het nieuwe systeem. Ubuntu maakt u dat zeer gemakkelijk: er verschijnt een baar en je verschuift maar naar wens. Neem niet te veel plaats af van het bestaande - zorg voor genoeg ruimte om te werken.
3. Als deeltje van de nieuwe installatie wordt de nieuwe bootloader geïnstalleerd ( Grub2)
Sukses maar - frank hilaire

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

16 mei 2011, 14:29

Beste,

Heb nu hetvolgende:
Krijg een opstartscherm met keuze Ubuntu with linux 2.6-35-28 generic en daaronder hetzelfde maar recovery mode dit is dus de versie 10.10 merk ik.
Daaronder Ubuntu with linux 2.6-35-22 generic recovery mode.
Daaronder Memory test (memtest86+) en daaronder hetzelfde + serial console 115200.

Dan Ubuntu met linux 2.6-32-31 generic (on /dev/sda1) en eronder de herstelmodus.
Is dus de versie 10.04?
Nog eens daaronder opeenvolgende 2.6-30 en de herstelmodus/ 2.6-32-30 + herstelmodus en hetzelfde voor versie 29, 28 en zelfs één regel 27.

Op mijn opstartscherm (als ik automatisch laat opstarten zit ik bij de versie 10.10 en zie ik twee bestandsystemen één van 53 gb die ik herken als ubuntu 10.04 en een van 88 gb die een eerdere poging tot de versie 10.10 moet zijn.

Dan heb ik volgende vragen mag ik de overbodige regels op mijn opstartscherm vegen welke zijn dat en hoe doe ik dat?
Ten tweede hoe krijg ik de map van 88gb leeg en herbruikbaar?

Met heel veel dank

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

19 mei 2011, 18:50

Hi Lofty

Je bent duidelijk keihard bezig geweest. Alles wat aangepast is staat op je computer.

We gaan in twee duidelijke fazen:
1. -opkuisen
2. -later de 88 Gb weer gebruiken.

1. -Hoe opkuisen:
-Ga naar Systeem -Beheer - Computer schoonmaak.
-U krijgt een scherm die alle overbodige zaken in een bepaald systeem toont.
-Je mag alles wat aangeduid is verwijderen , maar dit hoeft niet - het belangrijkste is enkel de oude Linux kernen weg te doen. (alles is aangeduid met een vinkje die je kan gebruiken of verwijderen - dan blijft het programma staan ) .

- Dit moet je nu doen voor alle systemen die je wil houden - dus opstarten in 10.10 en kuisen en daarna opstarten in 10.04 en kuisen.

Telkens weer opstarten

- Ik weet echter niet of bij het opstarten de indicatie in Grub blijft bestaan - ( Grub is de opstartloader van Linux door Ubuntu gebruikt)

- Nu moet je na die bewerking even feedback geven en uittypen wat op het opstartscherm nog te zien is .

Groeten - Frank

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

20 mei 2011, 14:24

Beste,

Heel veel dank voor al de moeite die u doet.
Kan nu al mailen internetten en muziek beluisteren via ubuntu 10.10 dat werkt al.

Na de door u aan gegeven procedures laat ik u nog iets horen over de resultaten over het opstartscherm.

Nogmaals dank,

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

20 mei 2011, 17:04

Beste,

Test negatief, allebei de versies geven een leeg scherm, dus nergens enige indicatie van mogelijke verwijderingen.
Bestaat er geen mogelijkheid om de regels bij het opstart scherm te vegen, zoals vroeger bij dos?
Ik heb al verschillende pogingen gewaagd, maar alles blijft zoals het is , dus alle regels blijven staan.

Grtz,

Marcel

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

22 mei 2011, 18:39

Dat klopt - vanaf Ubuntu 9.10 werd Grub2 gebruikt. ( met grub - staat voor grand unified bootloader - kon je effectief met een gewone editor de aanhef van het bericht eenvoudig aanpassen. Met grub2 is dit niet zo eenvoudig - je moet in de programmatuur - en dit raad ik jouw niet aan! Grub2 leest alles wat op je schijf staat en laat dit je zien wat uiteindelijk de bedoeling is.
We kunnen nu twee dingen doen:
VOOR JE AAN DIT BEGINT GELIEVE AL WAT BELANGRIJK IS OP DE SCHIJF een BacK Up te MAKEN !!! dus ook voor JE MAIL !!
1. experimenteren: de schijf weer deformateren op bepaalde plaatsen waar dingen staan die je niet van doen hebt. Hoe: in 10.10 laad ge via synaptic paketbeheer ( zie systeem - beheer - sysnaptic paketbeheer -zoeken en volgend programma's instaleren: Gparted en libparted ) - onder root mode Gparted opstarten ( hoe - start een terminal en type : sudo Gparted - rootpswd en verder) . Nu elimineer je wat je niet wil en pas je de lengte (visueel) aan.
Dit wordt wel een niet al te eenvoudige klus met bijzondere konsekwenties als er iets misloopt. Dus remember: de hoofdletters van zoeven.
2. Er is een tweede mogelijkheid : opnieuw installeren - en ik denk dat dit het snelste is, de veiligste.
Voor ongeveer 10€ komt je aan een usb stick van 4Gb waar alles op kan uitgenomen de foto's - die op dvd. Evolution (- mail program ) staat -Bestand- back up van Evolution instellingen - ook naar usb stick sturen.
Nu overwegen of je 10.04 nog nodig hebt , alles zit in 10.10 en die installeren. Bij installatie er voor zorgen dat alle periferie aangesloten is en aan staat (printers - display - netwerk - wifi )

Frank

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

23 mei 2011, 16:40

Beste,

Ik denk dat ik het beste al mijn 10.04 gegevens zal overzetten naar 10.10 (natuurlijk eerst een bu maken en daarna de 10.04 verwijderen.
Maar hoe kan ik dan ook de partitie van 80gb met de mislukte voorgaande installatie van 10.10 hergebruiken en natuurlijk ook de 10.04 hergebruiken?

Bedankt en tot de volgende fase :wink:

marcel

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

23 mei 2011, 20:00

Beste Marcel

Het lijkt me de goede beslissing!
De installatie van 10.10 is helemaal geen probleem - bij de aanvang vraagt Ubuntu u hoe te installeren - en daar kies je voor volledig installatie - u wordt verwittigd dat alles weg is en de schijf volledig zal geformateerd worden , dus denk goed aan alles te back upen. Velen gebruiken hier ook een kleine maar zeer intressante usb schijf of een voldoende grote usb stick. Gewoon doen., maar goed lezen - dus langzaam eerst de taal en keyboard kiezen enz.

Groeten Frank

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

30 mei 2011, 19:40

Halo Marcel
Geen nieuws is goed nieuws - ik ben een luisterend oor.
Indien vragen - ik ben er op regelmatige tijdstippen.
Frank

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

01 jun 2011, 15:39

Beste,

Ben nu met andere zaken bezig, de tuin die dringend aandacht nodig had und so fort ....
Van zodra meer nieuws geef ik u natuurlijk een seintje.

Tot dan,

(En bedankt voor de aandacht :) )

Grtz,

Marcel