dualboot

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

30 mei 2011, 10:58

Goeie maandagmorgen,
Ik heb een dualboot met Ubuntu10.04.2 en Mint9.0 met normaal Ubuntu als start. Plots werkten de pijltjestoetsen niet meer bij het opstarten om naar Mint te gaan.
In een gewoon programma zoals word of calc doen de pijltjestoetsen het wel.
In Ubuntu ga ik naar opstartmanager en duid Mint aan als starter, daarna herstart en Mint start zonder problemen. En nu komt het........wanneer ik in de opstartmanager opnieuw Ubuntu aanduid en herstart blijft hij hardnekkig met Mint starten !!! Al mijn gegevens staan in Ubuntu en bij herinstallatie zou ik al mijn instellingen en programma's moeten herzoeken en dat zou ik een ramp vinden ! Kan er mij iemand helpen aub ???
Wees tevreden met wat je hebt

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

05 jun 2011, 22:50

De bootloader terug installeren kan nooit kwaad,
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Je kan ook de

en nog wat meer leesvoer:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gru ... teenLiveCD

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

07 jun 2011, 10:52

Alle tips geprobeerd maar...............de pc blijft hardnekkig opstarten in Mint 9.04, ubuntu 10.04 staat erbij en kijkt ernaar .....?Ik durf Mint niet verwijderen omdat ik vrees dat er dan geen start meer zal zijn. Herinstalleren dan toch maar ??
Wees tevreden met wat je hebt

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

13 jun 2011, 17:55

HI

Ik denk dat je een ernstig Grub2 probleem hebt, die op een of andere manier overschreven is . Om dat op te lossen zijn er verschillende oplossingen van hoe, maar telkens niet eenvoudig.
Ik heb wat zitten zoeken en er zijn twee mogelijk doenbare: 1. alles weg en herbeginnen
of 2. duiken in Grub2.
Laat ons dus beginnen met Grub2. Het idee achter Grub 2 is dat dit boot programma zichzelf konstrueerd aan de hand wat op de schijf aanwezig is. Daniel Richter een programmeur heeft een programmatje gemaakt om het een en ander van de startkondities mogelijks aan te passen.

Nu - als je nog in Ubuntu kan - dit opstarten en nu een terminal opstarten.
nu het Programma Grub Customizer in Ubuntu installeren als volgt:

LETTERLIJK:

(all of niet de compiler installeren:)

sudo apt-get install build-essential ( <-- mischien heb je dit al )l


sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer

Eens geinstalleerd staat het programma onder

applications > system tools > Grub Customizer en nu kan je wat aanpassen



Dit kan lukken

proberen maar als het probleem nog aktueel is

groeten

frank hilaire


berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

14 jun 2011, 16:02

Met de opdracht :sudo grub-install /dev/sda, ben ik erin geslaagd om te starten met Ubuntu, maar.....nu kan ik niet overschakelen naar Mint.
Bij de opstart doen de pijltjestoetsen het nog altijd niet en na de Grub-Customizer geînstalleerd te hebben stuur ik in bijlage een schermafdruk waaruit blijkt dat kernel 2.36.32-32-generic is binnen gehaald maar toch start hij op met 2.36.32-31-generic !!!
Binnen Ubuntu werkt alles verder normaal maar het blijft frustrerend.
Voor een eventuele herinstallatie wacht ik tot er een nieuwe stabiele versie uit is met goede recensies.
mvg
berreken
Afbeelding
Wees tevreden met wat je hebt

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

14 jun 2011, 22:24

Hi

Je bent er volgens mij bijna
Door dat je Grub customizer aan de praat gekregen hebt - ga je naar --> Bestand
-->Partitie selecteren
De bewuste partie moet gemount zijn ( aangekoppeld ) - daar dan grub in en terug opstarten! het programma initialiseerd terug.
moet volgens mij nu lukken

frank hilaire

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

15 jun 2011, 18:22

Wat er verkeerd gelopen is weet ik niet maar nu start enkel memtest86 op. Aan het einde van de test- na +/- 1uur -geeft de test aan dat er geen fouten zijn gevonden en herbegint hij doodleuk van vooraf aan . Esc,del, F8,F12 of wat dan ook, niets kan hem doen stoppen.
Dit zal dan wel een volledige herinstallatie vragen ???
Dit antwoord gebeurd met de live CD van Ubuntu 10.04.2
Wees tevreden met wat je hebt

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

15 jun 2011, 20:26

Hi
Sorry dat ik niet echt kon helpen - maar er blijft optie 1. Ik zouw U 11.04 installeren
groeten.
Frank hilaire