Linux als veelvraat

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 jul 2011, 15:01

Op de Samsung laptop van mijn dochter stond WIN7. Door een of ander fout manoeuver kon dat OS niet meer worden opgestart.
Na veel proberen, recoveryvia F4, recovery CD en diverse "depannageprogs", heb ik vanaf Live CD linux Mint 7 geïnstalleerd. Probleem: linux heeft de hele schijf ingenomen in formaat reiserfs. Die linux versie start snel en goed op, maar kan haar surfstickje van vodafone niet implementeren.
Vraag: kan ik en hoe, een bijkomende primaire partitie aanmaken en NTFS-formatteren om alsnog te proberen een WIN7 of een XP daarnaast ?

PS: Gparted geprobeerd maar lukt niet.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

02 aug 2011, 12:12

Niet zo nagatief over Lionux in je titel, ':evil:'

Je kan best eerst windows installeren, dan pas linux die op zijn beurt een grub installeerd zodatje bij het opstarten Windows of linux kan kiezen.
google eens op multiboot.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

02 aug 2011, 17:42

socrates schreef: .....knip.....
Vraag: kan ik en hoe, een bijkomende primaire partitie aanmaken en NTFS-formatteren om alsnog te proberen een WIN7 of een XP daarnaast ?

PS: Gparted geprobeerd maar lukt niet.
Wat lukte niet???? Een beetje meer detail zou je waarschijnlijk meer antwoorden opleveren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 aug 2011, 22:30

Sorry mijn titel was ironisch bedoeld omdat linux per ongeluk de hele HD heeft ingenomen.
IK kan windows niet installeren, de DVD met win7 wordt niet herkend. Gparted wordt niet actief...
Ik zoek een procedure om, zo mogelijk, vanuit Linux Mint, de HD gedeeltelijk te herformatteren in NTFS en daar dan Win te installeren.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 aug 2011, 09:51

socrates schreef:Sorry mijn titel was ironisch bedoeld omdat linux per ongeluk de hele HD heeft ingenomen.
IK kan windows niet installeren, de DVD met win7 wordt niet herkend. Gparted wordt niet actief...
Ik zoek een procedure om, zo mogelijk, vanuit Linux Mint, de HD gedeeltelijk te herformatteren in NTFS en daar dan Win te installeren.
"Gparted wordt niet actief..." ?? Bedoel je daarmee dat GParted ergens in je menus staat, en als je die probeert op te starten er niets gebeurt?

Overigens, als je een Win7 - Mint kombinatie wil maken, kun je echt beter dde raad van go4it opvolgen, en eerst Win7 installeren van nul af te beginnen en pas daarna Mint installeren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 aug 2011, 09:54

hviaene schreef:
socrates schreef:Sorry mijn titel was ironisch bedoeld omdat linux per ongeluk de hele HD heeft ingenomen.
IK kan windows niet installeren, de DVD met win7 wordt niet herkend. Gparted wordt niet actief...
Ik zoek een procedure om, zo mogelijk, vanuit Linux Mint, de HD gedeeltelijk te herformatteren in NTFS en daar dan Win te installeren.
"Gparted wordt niet actief..." ?? Bedoel je daarmee dat GParted ergens in je menus staat, en als je die probeert op te starten er niets gebeurt?

Overigens, als je een Win7 - Mint kombinatie wil maken, kun je echt beter dde raad van go4it opvolgen, en eerst Win7 installeren van nul af te beginnen en pas daarna Mint installeren.
Dat is nu juist het probleem, wellicht omdat de hele schijf reiserfs is geformatteerd leest de pC de DVD van win 7 niet.
Gparted probeer ik vanop CD te installeren, lukt niet;
Laat het middel nooit het doel vervangen !

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

03 aug 2011, 12:50

Socrates, Je moet Gparted niet installeren, je moet opstarten met een Linux Live CD
waarop Gparted staat. http://gparted.sourceforge.net/index.php
socrates schreef: de DVD met win7 wordt niet herkend.
De BIOS staat toch goed ? Ik veronderstel van wel anders had je Mint niet kunnen installeren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 aug 2011, 10:49

Bedankt voor de tip, ik ga het straks uitproberen en zal feed-back geven.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

04 aug 2011, 16:38

socrates schreef:
hviaene schreef:
socrates schreef:Sorry mijn titel was ironisch bedoeld omdat linux per ongeluk de hele HD heeft ingenomen.
IK kan windows niet installeren, de DVD met win7 wordt niet herkend. Gparted wordt niet actief...
Ik zoek een procedure om, zo mogelijk, vanuit Linux Mint, de HD gedeeltelijk te herformatteren in NTFS en daar dan Win te installeren.
"Gparted wordt niet actief..." ?? Bedoel je daarmee dat GParted ergens in je menus staat, en als je die probeert op te starten er niets gebeurt?

Overigens, als je een Win7 - Mint kombinatie wil maken, kun je echt beter dde raad van go4it opvolgen, en eerst Win7 installeren van nul af te beginnen en pas daarna Mint installeren.
Dat is nu juist het probleem, wellicht omdat de hele schijf reiserfs is geformatteerd leest de pC de DVD van win 7 niet.
Gparted probeer ik vanop CD te installeren, lukt niet;
Ja maar, dat je harde schijf met om-het-even-welk sisteem is geformatteerd, kan en mag niet beletten van je DVD te lezen. Die kan, en heeft gewoonlijk een kompleet ander filesystem.
En als je Win7 wil installeren, dan moet je met de DVD booten, i.p.v. eerst Mint op te starten en dan je DVD in te voeren. Als je niet kunt booten van DVDn dan is het probleem van een heel andere orde.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 aug 2011, 17:33

Inderdaad het probleem zou met hardware te maken hebben. De laptop is nu ingeleverd bij de fabrikant in Nederland. Iedereen bedankt voor de geboden hulp.
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
Laat het middel nooit het doel vervangen !