Ubuntu upgrade

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

jaboo
Lid geworden op: 20 feb 2006, 00:49

15 okt 2011, 06:45

Ubuntu heeft een upgrade uitgevoerd en nu heb ik een heel ander gebruik van de schermindeling en ik weet niet hoe ik mijn oude indeling kan terugzetten.
Waar kan ik instellen wat er op mijn scherm moet staan en op welke manier?
Nu krijg ik geen werkbalk meer bovenaan. Ik weet niet hoe ik van het ene programma naar het andere kan gaan want hij geeft geen werkbalk meer.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

16 okt 2011, 09:48

Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

jaboo
Lid geworden op: 20 feb 2006, 00:49

16 okt 2011, 21:18

Ik heb een werkbalk maar die is niet mee zichtbaar als ik een programma open en kan dus niet terug of ik moet mijn scherm verkleinen en als ik dan een ander programma open kan ik niet meer aan mijn vorig scherm. Rare upgrade.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

22 okt 2011, 19:01

Normaal upgrade Ubuntu naar hun nieuwe omgeving, nl. Unity, al kun je wel nog in Classic Gnome opstarten voor zover ik me herinner, door in je inlogscherm te kiezen voor een andere omgeving.

Je moet er van uit gaan dat Ubuntu zal verder gaan op de Unity weg. Heb je liever je Gnome omgeving, dan zal je ook daar een ferme aanpassing moeten doen, daar de oude Gnome 2 series niet meer bestaat. Ze zijn nu toegekomen aan Gnome 3.2, die er ook anders uitziet, en je moet dus wat aanpassen.

Fedora en openSUSE ondersteunen al goed de nieuwe Gnome 3.2, terwijl Mint 12 die in november uitkomt een mix van de oude Gnome2 en de nieuwe Gnome 3 zal zijn.

Het is allemaal nogal wat duister momenteel hoe het verder moet met de Gnome omgeving. Daarom hebben velen al de overstap naar een KDE4 distro gedaan.

frank hilaire
Lid geworden op: 14 mei 2011, 18:19
Locatie: Brugge 8000

27 nov 2011, 19:59

Hoe Gnome volledig installeren in Ubuntu 11.10

Wegens de populariteit van Ubuntu - het gemak van installatie - van de upgrades en vele andere zaken die hier beter draaien - ben ik wel gewonnen voor Ubuntu maar met Unity is toch een stap gezet die niet erg schitterd in doordachtheid en gemak van gebruik. Die gewoon is multiple schermen te gebruiken moet dit doen via 3 stappen - niet erg praktisch mijn inzien! en zo zijn er meerdere niet erg vriendelijke tussenkomsten om en programma te veranderen of te starten.

Gnoime 3.2 biedt een alternaief om uit te testen - waar wel de mogelijk aanwezig is om de standaard gnome te starten:

HOE/ - je moet wel een goede internetverbinding hebben - dus best een vaste verbinding - geen wifi!

1. Ga naar een Terminal
2. intypen : " sudo apt-get install gnome-shell " dit duurt een stuk!
3. de computer herstarten

Bij het aanloggen kun je kiezen via het bijgevoegde icoon


Veel geluk

frank hilaire

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

14 dec 2011, 18:03

Ik werk ook terug al een tijd met ubunt 11.10.
Wel heb ik gekozen voor ubuntu 2D , wat beter werkt met de Medion van augustus 2009 (Intel Core 2 Duo E7400@280 GHz, volgens Speccy).

Het wordt een gewoonte om met de zijbalk te werken en voldoet voor wat ik met de computer doe.
Een volgende upgrade zal dan geen grote aanpassing vergen, meen ik.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

20 dec 2011, 10:23

Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !