Veranderen van Distro??

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

11 mar 2012, 21:08

Beste kenners,

Nog een vraagje na mijn geslaagd experiment met Ubuntu en Mint.

Ik had als eerste Mint(met KDE) geinstalld en daarna Ubuntu(met Gnome). Hierdoor is de Grub opgemaakt door Mint (duidelijk te zien aan de kleurtjes van het beginscherm). Hierdoor start ook Mint als default op na 10 sec.
Nu zou ik graag in de plaats van Mint een distro van Mandriva(met KDE) plaatsen.

Gaat hierdoor mijn Grub(die door Mint was aangemaakt) ook aangepast worden om Mandriva op te nemen, en hoe kan ik de Grub aanpassen dat geen van de 2 automatisch opstart, maar dat het systeem wacht op mijn keuze?

Dank bij voorbaat

Bob
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 mar 2012, 10:34

bobvdv schreef:Beste kenners,

Nog een vraagje na mijn geslaagd experiment met Ubuntu en Mint.

Ik had als eerste Mint(met KDE) geinstalld en daarna Ubuntu(met Gnome). Hierdoor is de Grub opgemaakt door Mint (duidelijk te zien aan de kleurtjes van het beginscherm). Hierdoor start ook Mint als default op na 10 sec.
Nu zou ik graag in de plaats van Mint een distro van Mandriva(met KDE) plaatsen.

Gaat hierdoor mijn Grub(die door Mint was aangemaakt) ook aangepast worden om Mandriva op te nemen, en hoe kan ik de Grub aanpassen dat geen van de 2 automatisch opstart, maar dat het systeem wacht op mijn keuze?

Dank bij voorbaat

Bob
Ik werk zelf al lang met Mandriva KDE.
Bij de installatie van Mandriva zal je moeten kiezen voor de manuele procedure van de partitionering. Dat laat je toe uit te kiezen op welke partitie je Mandriva gaat installeren (en dus wat er was te overschrijven) en welke partities je onberoerd laat.
Op het einde van de installatie zal je ook de boot opties moeten kiezen. Andere OS'n die je bij het partitioneren ongemoeid hebt gelaten, zullen in de lijst opgenomen worden. Maar je zult altijd een default (standaard) optie moeten aanduiden die opstart als je zelf bij het booten niet tussenkomt. Je kunt wel de keuzetijd die automatisch op 5 sec. komt, aanpassen naar een waarde van jouw keuze. Ik neem zelf altijd 10 sec., maar niets verhindert jou om dit nog langer te maken.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

12 mar 2012, 11:06

Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

12 mar 2012, 21:31

Mandriva geheel mislukt. Kreeg een melding na de install van "Kernel Panic" en dan nog een aantal gegevens.

PC viel vanzelf uit en is niet meer op te starten. heeft wel een lange tijd staan knipperen (de cursor) en viel dan plots uit.

Ik krijg er geen licht meer in. Kan er op 1 of andere manier een zekering in de moederkaart doorslaan als er te lang iets verkeerd opgezet is?

Zal dus winkel worden voor nazicht.

Bobvdv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

13 mar 2012, 11:59

Opnieuw geprobeerd en Mandriva schijnt nu wel te lukken.
Was domweg vergeten mijn portable op het net aan te sluiten en blijkbaar is de batterij niet meer "je dat" (5 jaar oud) en is die gewoon uitgevallen.
Start nu dus wel terug op.

Dom hé, :cry:

Bob
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

17 mar 2012, 10:09

Uiteindelijk gelukt om Mint 9 volledig werkend te installen. Configureert zelf zijn draadloze verbinding via mijn Broadcom interne webkaart. De distros Mandriva 12, Ubuntu 12.04 en Mint 12 (allemaal met KDE desktop) slagen daar blijkbaar (bij mij althans) niet in.

Ben nu tevreden en stop voorlopig met andere distro pogingen.

bedankt voor alle hulp.

Bob
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.