netwerk windows 7 pc met ubuntu zorin

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

ciboss
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:22
Locatie: Brugge

15 mei 2012, 11:33

Op een oude PC (die ik hier PC3 zal noemen) heb ik Ubuntu geinstalleerd (Zorin distributie) en verbonden met een router LevelOne (192.168.1.1) waar die PC3 via DHCP het ip-adres 192.168.1.83 heeft gekregen. Op dezelfde router en hetzelfde netwerk heb ik ook nog PC1 en PC2 met windows 7. In LevelOne zie ik de drie pc's actief, maar in PC1 en PC2 zie ik geen PC3 vermeld in het netwerk, en in PC3 vind ik wel een Windows Netwerk maar als ik er op dubbelklik komt een foutbericht "unable to mount location: failed to retrieve share list from server". Kan iemand me verder helpen om die drie PC's met elkaar te laten communiceren (delen bestanden etc.) ?
PC1+2 - W7-PentiumR - 2.8GHz - 4GB RAM
Laptop - W7- i7 - 1.6GHz - 4GB
PC3= Ubuntu (Zorin)
HD Freecom 1TB - HP Photosmart 3210
Router LevelOne

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 mei 2012, 17:32

Dan moet je op PC3 met Samba aan de slag. Ik denk dat je beter eerst eens op Google zoekt naar een handleiding hierover. Als je het Engels machtig bent, zul je zeker heel wat info vinden, in het Nederlands misschien ook.
Als je dan nog vragen hebt, dan kun je hier nog hulp vragen, maar Samba op zich is een uitgebreid onderwerp.
Zit er een iemand bij jou in de buurt die je desnoods bij je thuis verder kan helpen?

ciboss
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:22
Locatie: Brugge

16 mei 2012, 13:11

bedankt voor de tip. Nu blijkt dat Samba reeds geinstalleerd was in Zorin. Had ik trouwens al, zonder te weten, gebruikt om de netwerkprinter aan te sluiten (met succes). Ik moest enkel nog een nieuwe share-name configureren naar bvb "desktop PC3" en de nodige "permissions" toekennen.
Ik zie nu mijn PC3 ook in het netwerk van PC1 en PC2, zie ook de toegekende share name maar heb nog geen toegang tot de bestanden. In Zorin Ubuntu Network zie ik ook alle Windows PC's maar krijg het foutbericht "unable to mount location". Weet iemand daar de oplossing van? Bedankt.
PC1+2 - W7-PentiumR - 2.8GHz - 4GB RAM
Laptop - W7- i7 - 1.6GHz - 4GB
PC3= Ubuntu (Zorin)
HD Freecom 1TB - HP Photosmart 3210
Router LevelOne

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 mei 2012, 09:33

ciboss schreef:bedankt voor de tip. Nu blijkt dat Samba reeds geinstalleerd was in Zorin. Had ik trouwens al, zonder te weten, gebruikt om de netwerkprinter aan te sluiten (met succes). Ik moest enkel nog een nieuwe share-name configureren naar bvb "desktop PC3" en de nodige "permissions" toekennen.
Ik zie nu mijn PC3 ook in het netwerk van PC1 en PC2, zie ook de toegekende share name maar heb nog geen toegang tot de bestanden. In Zorin Ubuntu Network zie ik ook alle Windows PC's maar krijg het foutbericht "unable to mount location". Weet iemand daar de oplossing van? Bedankt.
Het eerste - geen toegang tot de bestanden: dat komt zeer waarschijnlijk door het feit dat de gebruikers op PC1 en PC2 niet gekend zijn als Samba-users op PC3
Het tweede - "unable to mount location": daarvoor moet je aan de slag met de Samba client op PC3. Wat je daarvoor gedaan hebt is de PC als Samba server instellen.

ciboss
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:22
Locatie: Brugge

17 mei 2012, 10:35

hallo, bedankt voor je reactie.
Dat elke PC als user moest gekend zijn in Samba wist ik nog niet (want dit is mijn eerste linux ervaring). Heb user PC1 en PC2 gecreëerd ... en het werkt!
Maar voor het tweede deel van je antwoord (instellingen in Samba client PC3) zou ik wat meer uitleg willen krijgen.
PC1+2 - W7-PentiumR - 2.8GHz - 4GB RAM
Laptop - W7- i7 - 1.6GHz - 4GB
PC3= Ubuntu (Zorin)
HD Freecom 1TB - HP Photosmart 3210
Router LevelOne

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 mei 2012, 14:37

ciboss schreef:hallo, bedankt voor je reactie.
Dat elke PC als user moest gekend zijn in Samba wist ik nog niet (want dit is mijn eerste linux ervaring). Heb user PC1 en PC2 gecreëerd ... en het werkt!
Maar voor het tweede deel van je antwoord (instellingen in Samba client PC3) zou ik wat meer uitleg willen krijgen.
Ik weet dat er een smbclient package moet geinstalleerd zijn, maar de rest weet ik ook niet. Ik heb het nog nooit gedaan, omdat ik er de noodzaak niet van inzie - voor mijn geval dan.