XLS probleem

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 jun 2012, 12:02

Kunnen de Linuxers eens hier gaan kijken?

Ik weet niet of er daar geen probleem zou kunnen zijn tussen een XLS bestand die door een Linux programma gemaakt werd door Microsoft als een indringer aanzien zou kunnen worden.

Bedankt en groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 jun 2012, 17:17

Ik heb geen windows of M$ office, doch kan het niet zijn, dat de oorzaak een 'compatibiliteit-probleem' is tussen de versies 2003-2007 ? :
http://wiki.answers.com/Q/Is_Microsoft_ ... ccess_2007

http://technet.microsoft.com/en-us/libr ... 12%29.aspx

http://office.microsoft.com/en-us/produ ... 68676.aspx
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 jun 2012, 18:32

Nougabollen, ook bedankt voor jouw interesse.

Ik heb de links die jij daar aangeeft bekeken, maar daar lees ik toch dat de 2007 geen problemen heeft met eerdere versies, het zou dus moeten lukken.

Maar wat ik elders wel heb laten verstaan, denk ik dat het XLS bestand die ik krijg, afkomstig is van OO die wel een XLS bestand kan aanmaken, maar zou Microsoft dat misschien "rieken" en daarom die melding geven dat dit van een andere computer komt?

In ieder geval, bedankt voor jouw interesse en groetjes.

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 jun 2012, 18:45

Danny. schreef:...wat ik elders wel heb laten verstaan, denk ik dat het XLS bestand die ik krijg, afkomstig is van OO die wel een XLS bestand kan aanmaken, maar zou Microsoft dat misschien "rieken" en daarom die melding geven dat dit van een andere computer komt?
Kan je dan niet dat bestand in ODF formaat (in plaats van XLS formaat) bekomen, daar dit als standaard in OO gebruikt word ?
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 jun 2012, 20:37

Neen Nougabollen, ik kan zelfs niet kiezen in welke directory, en ook niet onder welke bestandsnaam ik dat XLS bestand zou willen binnenhalen.

Morgen ga ik nog eens proberen met de leverancier van dat programma in verbinding te komen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 jun 2012, 16:00

Ik heb al tientallen xls-en gemaakt op mijn Linux bak met OO (nu met LibreOffice), maar ik ben nog nooit tegengekomen dat een MS Office daar last mee had.
Maar nu: als die xls op je Win7 PC staat, is die dan niet overgekomen als "alleen lezen"? Je moet dat toch in de eigenschappen van het bestand kunnen zien en wijzigen.
Verder - het is al lang geleden dat ik nog een Access onder handen gehad heb - maar toch een poging: als je de eerste keer een xls als tabel-bron in een Access bestand aanmeldt, dan zal die waarschijnlijk de layout (namen en types van kolommen) gaan opnemen in de Access database.
Als die toepassing waar jij naar gaat, om god-weet-welke-reden de layout van de xls verandert, dan denk-vrees ik dat die Access er last mee zal hebben. Je zou dan moeten in je Access database die xls moeten verwijderen en opnieuw invoeren.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 jun 2012, 16:49

Hello Hviaene, en bedankt voor jouw interesse.

Laat ik vooral stellen dat ik OO niet de schuld wil geven voor mijn probleem :wink:
hviaene schreef:Ik heb al tientallen xls-en gemaakt op mijn Linux bak met OO (nu met LibreOffice), maar ik ben nog nooit tegengekomen dat een MS Office daar last mee had.
Wel, blijkbaar heeft mijn Access 2007 met dit specifieke bestand wel een probleem, nog eventjes vermelden dat ik datzelfde bestand op een oudere XP machien met de Access 2000 heb laten draaien, en dat het daar wel functioneert
Maar nu: als die xls op je Win7 PC staat, is die dan niet overgekomen als "alleen lezen"? Je moet dat toch in de eigenschappen van het bestand kunnen zien en wijzigen.
Ik had in dit topic om hulp gevraagd, maar daar ik geen respons kreeg, en ook Linux en OO erbij betrokken waren, heb ik ook hier naar de Linuxers toe de vraag gesteld.

In dat andere topic kan je de eigenschappen van dat XLS bestand zien, en daar is blijkbaar niets mis mee

Verder - het is al lang geleden dat ik nog een Access onder handen gehad heb - maar toch een poging: als je de eerste keer een xls als tabel-bron in een Access bestand aanmeldt, dan zal die waarschijnlijk de layout (namen en types van kolommen) gaan opnemen in de Access database.
Als die toepassing waar jij naar gaat, om god-weet-welke-reden de layout van de xls verandert, dan denk-vrees ik dat die Access er last mee zal hebben. Je zou dan moeten in je Access database die xls moeten verwijderen en opnieuw invoeren.
Ik denk dat je hier verkeerd aan het denken bent (geen verwijt hoor), maar ik krijg dat XLS bestand op mijn computer (staat dan in de directory Downloads), dat XLS bestand heeft een 18tal veldnamen, in Access heb ik een tabel staan die gekoppeld is aan dat bepaald XLS bestand, als ik dan die tabel aanspreek, dan moet ik daar ook al die veldnamen zien die in dat XLS bestand staan, en ook de informatie die in die velden te vinden zijn, wel, Access geeft mij steeds een fout bij het openen van dat XLS bestand, als ik dat XLS bestand met Excell laat openen, en sluiten, dan is XLS bestand nu plots wel toegankelijk door Access, in de eigenschappen van dat XLS bestand zie ik dan geen verandering behalve de datum
Ik heb dit probleem nu eveneens kunnen melden aan de leverancier van het programma dat op de server staat, en zoals men kan verwachten, hebben ze dit probleem nog niet voorgehad, maar men zal mij in de loop van volgende week contacteren, ik ben benieuwd :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

20 jun 2012, 09:05

Ik had die andere topic ook gelezen, maar daar staat alleen maar een screenshot in van de Algemene eigeschappen van dat bestand, in de tab "Beveiliging" kan er andere info staan. Maar daar zal blijkbaar het probleem toch niet zitten.
Een wilde gok: is de datum van het bestand wanneer het overkomt van die server wel een geldige datum voor Windows? Een voorbeeld: als die server het amerikaans formaat mm/dd/jjjj hanteert en je PC het europese dd/mm/jjjj, kun je ineens met een maand 25 zitten.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

20 jun 2012, 10:13

Hey Hviane, fijn vast te stellen dat je nog steeds aan het mee zoeken bent waarvoor dank, hoe meer jagers, hoe groter de kans op slagen :wink:

Tab beveiliging, daar staat het volgende
Afbeelding
dus blijkbaar normaal (daar was ik ook reeds gaan kijken), en voor de drie gebruikers zijn die vinkjes dezelfde.

Betreffende die datum, ik heb extra nog eens dat bestand van de server gehaald met volgende informatie
Afbeelding
Zoals je kan zien, is de datum dd/mm/jjjj, indien er in dat bestand ergens een andere maar verborgen datum staat kan ik niet zien (natuurlijk hij zou verborgen zijn :wink: ).

Wat ik ook nog kan toevoegen (of herhalen) zowel op mijn PC als op mijn laptop (beiden met Winwows 7 en Office 2007) heb ik hetzelfde probleem, op mijn ouder machientje, een XP met Office 2000, daar heb ik geen probleem.

Noteer ook die vermelding in mijn screenshot hierboven dat het XLS document voor Excel 97-2003 is, zou Microsoft in de Office 2007 extra een "probleem" ingebouwd hebben om Open Office een pad in de korf te leggen?

Ook als ik een volledig nieuwe tabel wil aanmaken, (dus niet in mijn toepassingen met Access) daar heb ik hetzelfde probleem, dus ligt het niet aan mijn toepassing voor het gebruik van dat XLS bestand met Access.
Ik heb ook eens de mensen van Open Office hierover een vraag gesteld, namelijk op http://www.openoffice.org/nl/credits.html Misschien hebben zij daar weet van, of dan toch nu met mijn vraag.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 jun 2012, 16:32

Ja, als jij op je eigen machines met de MS-Office programma's problemen hebt dat hun eigen bestanden niet kompatibel zijn, dan weet ik het ook niet meer. Dan heeft dat met OpenOffice niets meer te maken.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

21 jun 2012, 20:33

Hviaene, neem me niet kwalijk, ik herhaal hier dat ik niets heb tegen Linux en ook niet tegen Open Office.

Ook heb ik geen probleem als dusdanig met MS Office programma's, maar wel met een programma dat in Linux draait, en met Open Office dat met CALC een XLS bestand aanmaakt.

Ik heb ook nog gezegd dat misschien MS een of andere probleem in zijn 2007 Office ingelast heeft om de verwerking van CALC/XLS bestanden onmogelijk te maken, ook heb ik gezegd dat met de Office 2000 dit probleem zich niet voordoet.

Mijn conclusie is dus dat de XLS bestanden die door het CALC programma gemaakt worden, nu niet meer door de recentere Office kunnen verwerkt worden, het blijft voor mij dus nog steeds een probleem in OO.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 jun 2012, 08:57

Danny. schreef:Hviaene, neem me niet kwalijk, ik herhaal hier dat ik niets heb tegen Linux en ook niet tegen Open Office.
....knip....
Mijn conclusie is dus dat de XLS bestanden die door het CALC programma gemaakt worden, nu niet meer door de recentere Office kunnen verwerkt worden, het blijft voor mij dus nog steeds een probleem in OO.

Groetjes

Danny
Je schrijft zelf in je posting van wo. 20 juni:
"Ook als ik een volledig nieuwe tabel wil aanmaken, (dus niet in mijn toepassingen met Access) daar heb ik hetzelfde probleem, dus ligt het niet aan mijn toepassing voor het gebruik van dat XLS bestand met Access. "

Dat heeft toch niets meer met OO-Calc te maken? Of begrijp ik je verkeerd?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 jun 2012, 09:52

Hviaene, sorry indien ik iets geschreven heb dat verkeerd is overgekomen.

1) Ik heb een toepassing voor eigen gebruik (bijhouden van een abonneebestand), met gebruik van Access van Microsoft, in gebruik sinds +- 1975, dus (denk ik) lang voordat er sprake was van OO.
2) De gegevens die mij ter beschikking gesteld werden waren tot voor kort in de vorm van een CVS bestand die ik dan om te vormen had naar een XLS bestand om te kunnen koppelen aan mijn Access toepassing.
3) De gegevens die mij nu ter beschikking gesteld worden zijn een XLS bestand dat vanuit een OO (Calc) toepassing komt
4) Dit XLS bestand laat zich niet koppelen aan mijn tabel in mijn (oude) Access toepassing
5) om er zeker van te zijn dat het niet aan mijn toepassing ligt, maak ik een nieuwe toepassing aan in Access om daar in een nieuwe tabel, datzelfde XLS bestand te laten koppelen

En dat laatste gaat ook niet, er is dus geen sprake, zoals je denkt, van problemen in Microsoft, maar van een "rem" dat in dat door OO gemaakte XLS bestand steekt.

Ik hoop dat bij deze het mogelijke misverstand uit de weg geruimd kon worden, en dat er zal gevonden worden wie er met zijn voet op dat rempedaal staat :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

23 jun 2012, 10:28

Danny,
Nu begrijp ik het beter, maar een oplossing dat is wat anders!!
Een tussenstap die misschien iets verheldert:
Zie jij er tegen op om LibreOffice op een Win7 PC te installeren, dan zou je misschien iets kunnen zien, of die de XLS zonder problemen open krijgt, of dat die een andere foutmelding geeft. Er zit in LO een "Base" toepassing waarin je net als in Access spreadsheets kunt koppelen.
Ik wil het evt. ook wel doen voor jou, maar ik weet niet hoe vertrouwelijk die gegevens zijn.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 jun 2012, 11:02

Hello Hviaene, we zijn dus al een stap verder :wink:

Betreffende de leesbaarheid van dat OO/XLS bestand heb ik je reeds gezegd (zie hierhoger in mijn blauwe tekst) dat het wel leesbaar is met Excel, en nadat ik het geopend heb en terug gesloten (dus gewoon openen en sluiten, niet eens een of andere wijziging aanbrengen), dan zijn er geen problemen meer dit in mijn Access toepassing te gebruiken, alsof Excel iets aan dat bestand zou gewijzigd hebben.

Als ik, zonder dat bestand met Excel te benaderen, dit wil koppelen aan Access krijg ik volgende melding
Afbeelding
Eens "bekeken" met Excel is alles OK :roll:

Sorry, maar dat zijn adressen die in dat bestand zitten, daarom hou ik het liever privé, ik hoop dat je daar begrip voor hebt waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender