XLS probleem

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

25 jun 2012, 11:51

Heden een mailtje ontvangen van de bouwers van de site waar ik mij kan inloggen, met de bevestiging dat er wel degelijk een probleem vastgesteld werd in de uitvoer van een XLS bestand uit Open Office, en het gebruik ervan in Microsoft Access.

Er wordt eraan gewerkt, en ik verwacht met ongeduld ...

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

25 jun 2012, 18:44

Lijkt mij toch sterk op een rechtenprobleem in een netwerk. Als proef heb ik zelf een xls bestand aangemaakt met libre office met een linux versie. Daarna wilde ik dat bestand benaderen met een android tablet. Ik kreeg een foutmelding. Daarna het bestand opgehaald in een filebrowser en wat zie je dan: de eigenaar heeft alle rechten, maar de anderen (others) mogen alleen 'lezen' en niet schrijven. Even de rechten veranderd tengunste van de 'anderen' en het bestand werd zonder problemen gedownload en uitgevoerd. Ook met webservers moet je soms de rechten veranderen om foto's op een website te laten zien.
Het kan natuurlijk wat anders zijn. We spreken hier in de voorwaardelijk wijs. ...En alleen de eigenaar kan de rechten veranderen, of de admin met rootrechten.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

25 jun 2012, 19:09

Hello Oberon, en bedankt voor jouw denkpistes, maar ...
Oberon schreef:Lijkt mij toch sterk op een rechtenprobleem in een netwerk.
Dit is geen netwerk, dit is een server waaraan ik mij met een login moet aanmelden, en van waaruit ik dan een XLS bestand ontvang
Als proef heb ik zelf een xls bestand aangemaakt met libre office met een linux versie. Daarna wilde ik dat bestand benaderen met een android tablet. Ik kreeg een foutmelding. Daarna het bestand opgehaald in een filebrowser en wat zie je dan: de eigenaar heeft alle rechten, maar de anderen (others) mogen alleen 'lezen' en niet schrijven.
Daar is ook reeds naar gekeken, en de drie hieronder in dat screenshot te vinden "gebruikers" hebben alle rechten (ik werk hier alleen op mijn PC)
Afbeelding

Even de rechten veranderd tengunste van de 'anderen' en het bestand werd zonder problemen gedownload en uitgevoerd.
Hier dus niet
Ook met webservers moet je soms de rechten veranderen om foto's op een website te laten zien.
Het kan natuurlijk wat anders zijn. We spreken hier in de voorwaardelijk wijs. ...En alleen de eigenaar kan de rechten veranderen, of de admin met rootrechten.
Maar toch bedankt voor jouw meedenken

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 jun 2012, 16:15

Het is opgelost, en hier volgt de uitleg die ik met toelating van de leverancier van de software op Seniorennet mag plaatsen, waarvoor dank.

Ik citeer uit het antwoord van de leverancier:
De serverzijde van Web-Klas werd geschreven in JAVA, en loopt op een Debian Linux server.

De Excel bestanden werden gegenereerd door de Java library JExcel API : http://jexcelapi.sourceforge.net/
De Excel bestanden gegeneerd door deze library zijn blijkbaar niet 100% compatible met echte Excel bestanden, maar wel compatible genoeg dat Excel ze open krijgt, maar niet genoeg om ze te importeren in Access.
Als je een Excel bestand opent met Excel past Excel onmiddelijk dat bestand aan en maakt er een 100% compatible versie van.

We zijn nu van het gebruik van de JExcel API afgestapt, en maken nu gebruik van Apache POI : http://poi.apache.org/
Excel bestanden gegenereerd met deze API zijn wel importeerbaar in Access.

met vriendelijke groet,

Einde citaat

Zo, eind goed, al goed, dit mag voor mij dus gesloten worden, maar eerst nog mijn dank aan de "zoekers".

Groetjes
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

28 jun 2012, 16:07

Als ik dat zo lees, is dat een ordinair xml probleem. Open office heeft dat al lang opgelost. Je kunt ooo files versturen als xml files, die je dan kunt openen in MSOffice 2007 en hoger.
Als je een docx, ppsx of een xlsx bestand ziet dan is dat gemaakt in xml. Xml wordt door MS zeer graag gebruikt om word documenten etc..te maken. Eigenlijk is dat een logisch gevolg van html: de internetttaal, maar je kunt er van alles mee programmeren. Er is achteraf een hoop heibel geweest omdat MS dat taaltje gesloten hield. Ook de EU heeft er zich mee bemoeid om de zaak meer open te krijgen. Uiteindelijk is xml OOxml geworden met de belofte dat de properties van elke 'tag' zouden gepubliceerd worden.
Ik vind het wel raar dat men ca 4 jaar na datum erin slaagt om de recentste api van apache te installeren. Dat probleem dat jij nu hebt bestaat eigenlijk al sinds MSOffice 2007. Heeft er nooit iemand op gereclameerd!!! Ik begrijp wel dat de oplossing Van OOO niet voldoende was om xls bestand te openen in een access database, maar ...de oplossing bestond toch al geruime tijd. Dat het een xml probleem was, spookte ook door mijn hoofd, maar ik veronderstelde onterecht: dat kan niet.....
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost