Netwerk Linux <> Windows7

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

14 jan 2013, 19:22

ik heb het ip adres van mijn win7 pc gepingd en er is inderdaad uitwisseling van bytes.
In samba smb4k ben ik ook 1 stapje verder geraakt, onder network neighborhood krijg ik nu onder netwerk de naam van mijn werkgroep en daaronder de naam van mijn win7 pc plus het IP adres van mijn Belgacom (192.168 enz.)
Dan heb ik geprobeerd via het panneltje van "Manual Mount" maar daar loop ik vast.
In te vullen in Pannel "Koppel gedeelde map -smb4k"
Gedeelde map : wat moet hier ingevuld worden en in welk formaat ?
IP Adres : heb het gepingde ip adres ingevuld, zou dus goed moeten zijn
Werkgroep : de naam van mijn werkgroep(zie hoger)

Ben dus eindelijk gevorderd maar de eindmeet is er nog niet
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 jan 2013, 09:59

Nu moet je nog twee dingen doen:
1. Verzeker je er van dat je op de Win7 een map "Gedeeld" hebt gezet (liefst naar "iedereen".
Pas op, neem daar liefst een echte map voor , een die je vindt in de Windows Verkenner onder Computer - C enz... Met de mappen onder bibliotheken zal het ook wel lukken, maar dan moet je er goed van bewust zijn waar die eigenlijk staan. Normaal gezien moet die gedeelde map dan onder network neighborhood onder de naam van je Win7 verschijnen.
2. Als je voor Manual mount kiest, dan moet je op je ZorinPC onder de map "mnt" een nieuwe map maken die je verder leeg laat. Met het mounten doe je de inhoud van je gedeelde map van je Win7 in de map onder mnt op je Zoprin verschijnen.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

15 jan 2013, 20:00

ik zit precies in de processie van Echternach.
Hoewel ik mijn IP weer kan pingen (nieuw nummer vandaag) krijg ik mijn win pc niet meer te zien in smb4K
Ik heb de map mnt gevonden maar ik kan er geen nieuwe (lege map) invoeren met de boodschap :
u bent niet de eigenaar en kunt dus geen eigenschappen wijzigen
Is hier een workarount voor ?
ik kan ook de map mnt niet delen met als boodschap
ask the administrator to add the line "usershare only = false" to the global section of the smb.conf to allow this"
Hoe kan ik de smb.conf oproepen en deze statement toevoegen ?
niet gemakkelijk een amateurke als ik te helpen hé :lol:
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 jan 2013, 14:42

Is er in je menus nergens een item dat verwijst naar het uitvoeren van de feile manager als root of superuser? Dat moet je gebruiken om in mnt een nieuwe map aan te maken. En in de Eigenschappen van de nieuwe map moet je zorgen dat je schrijfrechten geeft aan iedereen (de wereld).
Nota: dit maneuver (file manager gebruiken als superuser) mag je alleen maar gebruiken als je het echt nodig hebt. Want hier kun je je hele sisteem naar de ...... helpen, net als in Windows.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

17 jan 2013, 18:07

met het commando gksu nautilus ben ik er in gelukt de rechten te krijgen om een map te creëren onder 'mnt' en heb ik zowel mnt als onderliggende "Gedeeld" map kunnen delen.
Voor alle zekerheid heb ik ip van win7 nog eens opgevraagd maar ik geluk er niet meer in om de win7 pc zichtbaar te maken in de tab 'network neigborhood'. Er verschijnt ook niets in deze "Gedeeld" map.
In smb4k configuratie zijn er een aantal schermen waar allerlei gegevens moeten ingevuld worden, het geheim zit hier ergens denk ik.
Wat moet er bijvoorbeeld in "Synchronisation prefix" komen ?
Ik heb al een aantal sites gevonden waar je Linux commando's kan terugvinden maar nog geen hulp voor de schermen van smb4k.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 jan 2013, 09:12

Wat geeft in Konsole
smbclient -L <IP-adres Win7>

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

18 jan 2013, 14:36

geeft als resultaat :
Connection to <IP nr> failed (Error NT_Status_Connection_Refused)

de MAC code van mijn Linux PC zit op mijn Belgacom router anders zou ik niet met de Linux op internet geraken, wat nu wel het geval is (ik heb MAC codes van de PC's die er op mogen in mijn beveiliging zitten)
Ik heb eventjes mijn firewall op Win7 uitgeschakeld om te zien of het daar aan lag maar ik kreeg dezelfde error.

als je smbclient commando ingeeft vraagt de console het paswoord, ik geef dan mijn paswoord voor windows 7 in (trouwens hetzelfde als ik gebruik voor mijn Linux toegang).
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

18 jan 2013, 14:56

heb nog eens geprobeerd en heb nu gemerkt dat, wanneer ik het paswoord moet ingeven het pinkende blokje blijft staan, met andere woorden wordt het intikken van het paswoord verhinderd, dat is waarschijnlijk de reden van de weigering.
Vraag is, hoe kan ik de console zo ver krijgen dat ik mijn paswoord wel kan intikken.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 jan 2013, 09:30

channelten schreef:heb nog eens geprobeerd en heb nu gemerkt dat, wanneer ik het paswoord moet ingeven het pinkende blokje blijft staan, met andere woorden wordt het intikken van het paswoord verhinderd, dat is waarschijnlijk de reden van de weigering.
Vraag is, hoe kan ik de console zo ver krijgen dat ik mijn paswoord wel kan intikken.
Nee, dat is normaal, een paswoord wordt helemaal niet getoond in konsole, maar je antwoord wordt wél degelijk opgenomen. (ik veronderstel dat je je paswoord be-eindogt met een <Return>, dat zal wel, want ander kreeg je die error niet?
Wat betreft die error code, ben je zeker dat je Zorin geen firewall op staan heeft, die smb blokkeert?

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

19 jan 2013, 17:45

dat het paswoord dat je intikt niet getoond wordt is inderdaad normaal maar meestal schuif je op naar rechts naargelang je meer characters intikt of er worden asterisks getoond. Daarom ben ik niet zeker of het paswoord wel in het systeem geraakt.
Volgens mij zit er in Zorin (is eigenlijk Ubuntu 12.04 LTS) geen firewall, er is wel een panneltje waar je een firewall mee kan configureren maar die staat op grijs wat dus betekent dat er niets te configureren is.
Ik heb wel alle waarden in mijn smb4k schermen gereset naar "default" maar ik moet het resultaat daarvan nog uittesten. Ik kom daar later wel mee terug maar nu heb ik effe andere prioriteiten.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

21 jan 2013, 18:55

getest met de default waarden in smb4k >> geen resultaat
Heb een site gevonden met instructie in te geven in console :
sudo mount -t cifs -o username=<gebruikersnaam>,password=<paswoord>//server address/Sharename tilde/smb4k/mountpoint
problemen die hierbij opduiken :
1) ik heb van alles geprobeerd om de tilde in te tikken (Alt, Alt Gr, wintoets,Ctrl+Wintoets, ASCII code 126) maar ik krijg geen tilde uit mijn toetsenbord geschud
2) server address is IP code van Win7 (=Linux pc) neem ik aan
3) user name = gebruikersnaam op mijn Win pc (= ook Linux pc)
4) mountpoint : heb gegokt op /Home/Naam gedeelde map
probeer te verstaan wat mountpoint juist is maar twijfel

Dus : nog altijd graag uw input
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

21 jan 2013, 19:15

ben er in geslaagd om ~ (tilde) aan te slaan maar het commando sudo ... enz geeft niet het verhoopte resultaat maar zoals gezegd, ik twijfel nog over server address, share name en vooral mountpoint
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 jan 2013, 10:02

Tilde is een "dead key" m.a.w. heeft alleen maar betekenis in kombinatie met een andere letter. In uw geval, als je alleen een tilde wil, moet je na de toets tilde direkt een spatie tikken.
Wat betreft je twijfels:
server is inderdaad je Win7
user naam is inderdaad de naam op die PC
mount point moet die map zijn op /mnt die he een paar dagen geleden hebt aangemaakt.

Een mount point is een punt (eigenlijk een map) in je eigen file-struktuur (dus van je Zorin) waarop je naar de eksterne data refereert. Je kunt het vergelijken met een drive-letter voor een gedeelde map uit je netwerk in Windows bijv. in PC1 zet je een map gedeeld, op PC2 zie je die map in de verkenner in de netwerkomgeving en je geeft die daar letter K.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

23 jan 2013, 14:53

als ik het eerder vermelde commando ingeef krijgt ik dit als resultaat :
Gebruik: mount : aangekoppelde bestandssystemen tonen
mount -l : idem, inclusief volumenlabels
mount -h : deze hulptekst tonen
mount -V : programmaversie tonen

Tot zover het deel dat informatie weergeeft. Nu het aankoppelen.
De algemene vorm is: 'mount [-t bestandssysteemsoort] iets ergens'.
Details die in /etc/fstab staan kunnen worden weggelaten.
mount -a [-t|-O] : alles in /etc/fstab aankoppelen
mount apparaat : apparaat aankoppelen op de bekende plaats
mount map : bekend apparaat hier aankoppelen
mount -t soort apparaat map : volledige mount-opdracht
Merk op dat men niet echt een apparaat aankoppelt, maar het bestandssysteem
(van de gegeven soort) dat zich op dat apparaat bevindt.

Men kan ook een reeds zichtbare mappenboom ergens anders aankoppelen:
mount --bind oudemap nieuwemap
of een subboom verplaatsen:
mount --move oudemap nieuwemap
Men kan van een aankoppeling de soort veranderen, als 'map' erin voorkomt:
mount --make-shared map
mount --make-slave map
mount --make-private map
mount --make-unbindable map
Men kan van alle aankoppelingen in een subboom de soort veranderen,
als 'map' erin voorkomt:
mount --make-rshared map
mount --make-rslave map
mount --make-rprivate map
mount --make-runbindable map

Een apparaat kan worden opgegeven via de naam, zeg /dev/hda1 of /dev/cdrom,
of via het label, met -L label, of via de UUID, met -U UUID.
Andere opties zijn: [-nfFrsvw] [-o opties] [-p wachtwoordbestandsdescriptor].
Voor meer informatie, zie man mount(8).

Maar daar word ik niet echt wijzer van.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

24 jan 2013, 08:49

Ik heb de indruk dat er in het mount kommando wat fouten staan. Probeer eens:

sudo mount -t cifs -o username=<gebruikersnaam> password=<paswoord> //<server address>/<Sharename> /mnt/<mountpoint>

Opgepast: er staan geen komma's in en de blanko's moeten strikt gerespekteerd worden. De lijnlengte valt hier ongelukkig in. Les dus de voorlaatste parameter als
..... //<server address>/<Sharename>.......
<mountpoint> is hier de map die je vroeger al in /mnt hebt aangemaakt.