Netwerk Linux <> Windows7

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

03 jan 2013, 18:54

Heeft er al eens iemand met succes een verbinding gemaakt tussen een pc die draait onder windows 7 en een die draait onder Linux ?
In Linux ga ik naar Bestand >> verbinden met server
vervolgens geef ik het IP adres in van mijn internetverbinding en mijn gebruikersnaam en paswoord maar ik geluk er niet in om verbinding te maken.
Graag wat opheldering als het kan

P.S. Linux is Zorin OS 6 (draait voor de rest prima)
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

04 jan 2013, 10:30

Een verbinding, ja, maar met de Linux als server (Samba server), niet andersom.
In welk programma klik je op "Bestand" enz.....
In Linux (ik heb die Zorin niet) moet je zeer waarschijnlijk de samba-client geïnstalleerd hebben om dit te doen werken. Is die geïnstalleerd?

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

04 jan 2013, 22:32

in Persoonlijke map heb ik "Openbaar" genomen en dan map delen uitgevoerd (daarvoor moest samba geinstalleerd worden wat ik ook gedaan heb). Daar loop ik opnieuw vast, het is me niet duidelijk hoe het nu verder moet om de verbinding te leggen tussen de 2 pc's
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

04 jan 2013, 22:45

Channelten,

Wat wil je eigenlijk doen ? Van waar naar waar ?
Op welke pc wil je de actie uitvoeren, op de windows of op de linux ?
Vanaf Win-7 is kan éénvoudiger zijn.
Soms kan ftp nog eenvoudiger zijn.
Staan de 2 in dezelfde LAN, want ik zie dat je hier internet adres vermeld ?

- Als je Samba op linux draaiende hebt, moet een
\\ip-van-linux in het 'uitvoeren veld zetten' op je windows pc vb \\192.168.1.43

- als je een folder deelt op je windows pc moet je smb://ip-win-pc/deelnaam
ingeven in de filmanager van linux.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

05 jan 2013, 09:54

Ik heb het eens getest en het werkt met het uitvoeren van de volgende stappen.
1. Op de Win7 PC: kies de folder die je wil delen, ga naar "Eigenschappen - Delen" en kies voor delen met Iedereen. Noteer ook het IP adres van deze PC.
2. op de Linux PC en in de veronderstelling dat je de smbclient hebt geïnstalleerd (je hebt op deze vraag niet geantwoord) start je de filemanager (dolphin of konqueror of ????) en je typt in het adresveld: smb://<<ip-adres-Win7>/<foldernaam>/
Dan komt er een venster waarin je de naam en het paswoord van de gebruiker van de Win7 invult, en da, krijg je de inhoud van de Win7 folder te zien.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

05 jan 2013, 14:32

punt 1 uitgevoerd
punt 2.1 hoe weet je of dit geintalleerd is. Indien nog niet geinstalleerd hoe moet je samba client dan installeren ?
2.2 hoe ga je in Linux naar filemanager ?

Sorry hulpaanbieders maar ik ben maar een gewoon gebruikerke en ik probeer uw uitleg te volgen maar het is voorlopig nog double dutch voor mij
ik leer ook nog maar pas navigeren door de menus van Zorin (ik denk dat onderliggend ubuntu 12.04 loopt)
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

05 jan 2013, 18:01

"File manager" staat onder accesories.
In het nederlands zal dat "bestand beheer" zijn zeker ? Is zoiets als "verkenner" onder windows.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 jan 2013, 15:16

Je pt 2.1.
Heeft je Zorin niet zoiets als een Software Center? Daar zou je toch moeten kunnen zien welke packages geïnstalleerd zijn. Zoek eens in die lijst naar namen die beginnen met smb.
Een andere mogelijkheid: is er een optie "Netwerk" in je file manager? Zie je dan daaronder iets staan van "Samba"?

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

10 jan 2013, 19:39

Een vraag stellen en dan wegblijven, niet leuk.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

10 jan 2013, 21:04

Sorry voor de radiostilte.
Ik heb ondertussen allerlei dingen geprobeerd maar het gaat boven mijn petje.
Ik heb mijn probleem opgelost door simpelweg de gewenste bestandjes op de win computer op een stickje te zetten en ze te kopieren op de linux pc.
Eigenllijk was het belangrijkste doel om de printer die aan de win pc hangt aan te sturen vanaf de linux computer maar ik geraak er niet uit.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 jan 2013, 10:48

channelten schreef:Sorry voor de radiostilte.
...knip....
Eigenllijk was het belangrijkste doel om de printer die aan de win pc hangt aan te sturen vanaf de linux computer maar ik geraak er niet uit.
Had dat dan eerst gezegd :(
Daar ga ik mij niet in moeien, dat is stof voor iemand die ook een Ubuntu(of -derivaat) heeft en de programma's van die serie kent.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

11 jan 2013, 16:05

ik heb onder "hulpmiddelen" een samba versie smb4k maar ik geraak er niet uit welke IP-code ik moet ingeven (de IP van de Linux PC van waar ik vertrek of de IP code van de win7 PC of de IP code van mijn Belgacom verbinding) en welk paswoord ?
Ik kan nu natuurlijk de kabel van de printer versteken en bestandjes op een usb zetten maar toen beide pc's nog win7 en winXP waren dan werkte dat allemaal (eerst niet als een fluitje van een cent maar op de duur wel).

Ik ga mij eerst een handboek Linux kopen zodat ik wat meer inzicht krijg in de commando's en hoe je die moet invoeren.
Ondertussen allemaal bedankt voor de hulp so far
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 jan 2013, 09:46

channelten schreef:ik heb onder "hulpmiddelen" een samba versie smb4k maar ik geraak er niet uit welke IP-code ik moet ingeven (de IP van de Linux PC van waar ik vertrek of de IP code van de win7 PC of de IP code van mijn Belgacom verbinding) en welk paswoord ?
...knip....
Ondertussen allemaal bedankt voor de hulp so far
De IP code van je Win7PC.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

13 jan 2013, 10:49

heb op mijn Linux pc de ip-code van de win7 ingegeven (eerst opgezocht met whatismyip) maar krijg steeds "de search returned no results".
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 jan 2013, 09:02

Zoek eens op je Linux bak onder je menus naar "Terminal" of "Konsole" en typ daar
ping <het Ip adres van win7>
Nota: dat IP adres kan telkens anders zijn als je de PC terug opstart.
Als ping de win7 kan bereiken, dan zal hij een reeks antworrden geven. Je stopt het commando door de toetskombinatie gelijktijdig te drukken Ctrl-C
Als ping de win7 niet kan bereiken, dan volgt er geen reaktie, maar het kommando blijft wel lopen tot je Ctrl-C indrukt.