Spelletjes op linux (zeer goedkoop) !!!

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

15 feb 2013, 18:33

Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

16 feb 2013, 21:07

betalende spelletjes, ook al zijn ze goedkoop, vloekt dat niet met de filosofie die achter Linux zit?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

17 feb 2013, 10:02

hjb schreef:betalende spelletjes, ook al zijn ze goedkoop, vloekt dat niet met de filosofie die achter Linux zit?
Waar haal je dat uit dat betalen onder Linux niet strookt met de filosofie?

In het Engels zegt men : "free" as in "free speech" not as in "free beer".

Als je natuurlijk free vertaald door gratis ben je mis.
free moet je vertalen door vrij.
Dus 'free' vertalen als vrij in 'vrije meningsuiting' niet zoals gratis in 'gratis bier'.

Er is al altijd voor Linux betaald geworden. Bedrijven zoals Red Hat en openSuse verkopen veel licenties en zijn rijk geworden met 'free Linux'.

Nee, er is niks mis mee om te betalen voor Linux of voor software en aangeleverde diensten van Linux.

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

17 feb 2013, 13:59

"Er is al altijd voor Linux betaald geworden. Bedrijven zoals Red Hat en openSuse verkopen veel licenties en zijn rijk geworden met 'free Linux'. "

jaja, zeer tot ongenoegen van :

Linus Benedict Torvalds
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 feb 2013, 09:38

hjb schreef:jaja, zeer tot ongenoegen van : Linus Benedict Torvalds
Afbeelding
Dan heb je het mis hoor :P :
wikipedia schreef:Torvalds had geen bezwaar tegen het schrijven van propriëtaire software bij Transmeta. Voor hem komt techniek op de eerste plaats en de openheid en vrije beschikbaarheid is voor hem alleen een methode de software beter te maken. Hij behoort hiermee tot de pragmatische open source beweging en niet tot de vrije software beweging (met name geleid door Richard Stallman en het GNU Project) die het met name te doen is om vrijheid.
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 feb 2013, 11:05

ok, al goed hoor. maar als jullie er een semantische kwestie van maken, vertaal dan eens volgende tekst aub:

"Ubuntu is free. Always has been and always will be. From the operating system to security updates, storage to software.

Ubuntu is fast to load, easy to use, available in most languages and accessible to all.

Ubuntu applications are all free and open source — so you can share them with anyone you like, as often as you like."
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 feb 2013, 12:47

hjb schreef:ok, al goed hoor. maar als jullie er een semantische kwestie van maken, vertaal dan eens volgende tekst aub:

"Ubuntu is free. Always has been and always will be. From the operating system to security updates, storage to software.

Ubuntu is fast to load, easy to use, available in most languages and accessible to all.

Ubuntu applications are all free and open source — so you can share them with anyone you like, as often as you like."
De Ubuntu-belofte

Ubuntu zal altijd gratis zijn, zowel voor het bedrijfsleven als voor de thuisgebruiker. Uiteraard zijn de beveiligingsupdates ook gratis. Ubuntu staat bekend om zijn vlotte updates.
Voor Ubuntu is er commerciële ondersteuning door Canonical en door honderden bedrijven over de hele wereld.
Ubuntu bevat de beste vertalingen en software die de vrije software-community biedt. In Ubuntu's Pakketbeheer bevinden zich ongeveer 25.000 sofwarepakketten, waaronder software die de toegankelijkheid ondersteunt.
De Ubuntu-cd' s bevatten alleen vrije software; we moedigen het gebruik en het delen van vrije software graag aan.
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 feb 2013, 14:20

dat is niet de vertaling van bijvoorbeeld dit stukje:

"Ubuntu is free. Always has been and always will be. From the operating system to security updates, storage to software. "

en onder software versta ik dus ook spelletjes...

en ik ben zo vrij om hier 'free' te vertalen als 'voor niet'!
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 feb 2013, 18:14

hjb schreef:dat is niet de vertaling van bijvoorbeeld dit stukje:

"Ubuntu is free. Always has been and always will be. From the operating system to security updates, storage to software. "

en onder software versta ik dus ook spelletjes...

en ik ben zo vrij om hier 'free' te vertalen als 'voor niet'!
Die (bovenstaande) spelletjes zijn niet door Ubuntu(Canonical) gemaakt, maar door de allombekende Valve(Steam) .
Gabe Newell, de oprichter en directeur van ontwikkelaar Valve, vindt Windows 8 'een ramp voor iedereen in de pc-markt'. Newell is vooral ontevreden over het gesloten karakter van het OS en vreest dat een aantal oem's de markt zullen verlaten.

Gabe Newell deed zijn uitspraken tijdens Casual Connect, een jaarlijkse gameconferentie in Seattle. Newell, die 13 jaar bij Microsoft werkte, had een podiumdiscussie met Ed Fries, voormalig topman van de gamesdivisie van Microsoft. In het gesprek gaf Newell zijn ongezouten mening over het nieuwe besturingssysteem van zijn voormalige werkgever. "Ik denk dat Windows 8 een ramp is voor iedereen in de pc-markt. Ik denk dat een aantal belangrijke pc-oem's de markt zullen verlaten. Ik denk dat er voor heel wat mensen geen marges meer zullen zijn. Als dat waar is, dan is het goed om een alternatief te hebben."

Met die laatste opmerking verwees Newell naar de plannen van Valve om Linux te ondersteunen.
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 feb 2013, 21:04

dat kan allemaal wel zijn, maar lees aub eens uw eigen onderschrift. dat vat de Linux-filosofie toch goed samen?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 feb 2013, 22:48

hjb schreef:dat kan allemaal wel zijn, maar lees aub eens uw eigen onderschrift. dat vat de Linux-filosofie toch goed samen?
:? Ik begrijp echt niet wat je bedoelt hoor :? :?:
misschien kan je me beter begrijpen als je deze link eens 'doorspit' .
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 feb 2013, 23:59

het wringt bij mij een beetje dat er geld aan te pas komt. ik vind linux nu net zo een verademing naast het elitaire apple-imperium en het kolossale microsoft. meer is het niet hoor.
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 mar 2013, 13:13

Day of Defeat nu ook voor linux :
http://www.steamforlinux.com/?q=en/node/187
8)
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !