Foutmelding bij Ubuntu 12.04 Lts

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

HL
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:29
Locatie: Maasmechelen

16 mar 2013, 10:39

Beste Linuxgebruikers,

Ik wil Ubuntu 12.04 Lts als dualboot naast windows 7 maar wel op een aparte partitie op mijn SSD-schijf installeren.

Als ik Ubuntu wil installeren op de partitie met Ext4 (aangemaakt met de opstart DVD Ubuntu) krijg ik de volgende foutmelding

Er is geen basisbestandssysteem[/b]

Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd.
Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu

ok
Ik heb een laptop Acer Aspire 8930 G
Wat bedoelt men nu precies?
Wat doe ik verkeerd? Ik heb toch het juiste bestand voor de partitie aangemaakt. Zie bijlage

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Bedankt voor de hulp

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 mar 2013, 18:36

Laat mij een gokje wagen (ik heb wel Linux maar geen Ubuntu): ik vrees dat een partitie van 658Mb té klein is voor een Ubuntu installatie. De boodschap is dan eigenlijk een beetje misleidend.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 mar 2013, 11:21

Afbeelding
Hier is de uitleg daarover :
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopPrecise
Als je er nog niet aan uit kunt , kan je ook terecht op het Nederlandstalige Ubuntu forum : http://forum.ubuntu-nl.org/
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 mar 2013, 11:34

op die printscreen zie ik anders een partitie staan van 30.5GB. daar zal het dan toch niet aan liggen? is die 658MB niet de grootte van die ubuntu-versie?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 mar 2013, 12:17

hjb schreef:op die printscreen zie ik anders een partitie staan van 30.5GB. daar zal het dan toch niet aan liggen? is die 658MB niet de grootte van die ubuntu-versie?
hier is een uitleg tegen iemand met gelijkaardig 'probleem' : http://www.pctuts.be/f399/ubuntu-10-04- ... post115802

Ikzelf ben van zulke 'problemen' niet zo van op de hoogte, daar ik al jaren geen windows meer op mijn PC staan heb(enkel in virtualbox gebruik ik dat, maar dan heel zelden) ...
En als je de regel : '1 harde schijf -> 1 OS ' hanteert, kom je bovenstaand 'probleem' ook niet tegen ... :wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

HL
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:29
Locatie: Maasmechelen

20 mar 2013, 17:21

Bedankt voor de reakties,

Ik heb het al gevonden, Had voor Ubuntu de bootpartitie aangevinkt i.p.v. de rootpartitie. Ik heb nu een SSD met Ubuntu en W7 Ultimate en nog de gewone schijf met Windows 7 Ultimate op mijn laptop Aspire. Het knappe van de Grublader is dat het zowel Ubuntu , W7 op de SSD als W7 op de gewone schijf weet te dedecteren. Voorheen had ik enkel W7 op de SSD en W7 op de harde schijf waarvan ik die laatste pas kon opstarten door op F12 te drukken en de gewenste schijf te selecteren in het Bios.
Met vriendelijke groet,
Bedankt voor de hulp