Welke Distro kiezen?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

12 apr 2013, 14:54

Ik heb (voor op reis) een kleine netbook van Acer Aspire One met Intel Atom N570 waarop Win7 starter 32bit draait. Gaat verschrikkelijk traag (omwille van de processor denk ik). Ik zou daar graag een lichte Linux opzetten (event in dualboot) Er is wel USB maar geen CD drive. Wat neem ik best als distro?

Bedankt voor elke reactie.

BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

Nero.tux
Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:37
Locatie: Hever

12 apr 2013, 15:37

Ik heb Lubuntu 12.04 LTS al op diverse netbooks en oudere pc's geïnstalleerd, en dat draait zeer vlot. Snelle start en weinig cpu en memory verbruik. En door het Software Center is de programmareeks zeer eenvoudig uit te breiden.

kwantum
Lid geworden op: 26 jul 2005, 10:17

07 mei 2013, 10:05

bobvdv schreef:...Intel Atom N570 ... 32bit ... een lichte Linux ... Wat neem ik best als distro?
Puppylinux is een fantastische distro voor een pctje met deze specs.

De manier van werken is enigsinds anders dan de "doorsnee" distro. Door de manier van werken is deze mini distro echt een kameleon. Je kan zelf verschillende images gaan aanmaken die je voor verschillende taken wil gaan gebruiken.

Zo heb ik 1tje als multimedia server, als backup gereedschap, als specifieke office toepassing en ooit maakte ik er 1tje met veel spelletjes op voor de kinderopvang in het dorp.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Puppy_Linux
http://puppylinux.org/

Je kan deze mini distro in jouw geval opstarten vanaf usb. Als er een SD sleuf voorzien is kan je ook vanaf SD kaartje opstarten. Je kan uiteraard ook installeren op je harde schijf (eventueel naast een ander besturings systeem.)

Je kan een file bewaren met persoonlijke instellingen. Je kan de grootte van deze file ook aanpassen. Je kan software beheren zoals bij de meeste distro's.

Veel plezier ermee.
GNU/Linux registered user 389978

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

02 jul 2013, 22:01

Ik heb ook zo'n basic netbookje, en dat draait vrij vlot Ubuntu 12.04.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 jul 2013, 09:14

Ik draai nu Mageia 3, ik vind dit veel vlotter werken dan om het even welke Ubuntu (of een andere Debian-derivaat). Die heb ik al een paar keer geprobeerd, maar ik vind er mijn draai niet.
Het verschil zit hem niet in de dagelijkse toepassingen: Firfox voot internet, Thinderbird voor mail en LibreOffice voor kantoortoepassingen is overal hetzelfde. Maar het Control Center, waar alle computerinstellingen zijn gegroepeerd, vind ik tien keer gemakkelijker dan al wat de anderen te bieden hebben.