ubuntu verwijderen in dualboot XP

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

arizona
Lid geworden op: 12 jan 2007, 14:46

05 jul 2013, 08:46

Help ! Ik installeerde vanaf een CD(gratis bij een magazine)Linux Ubuntu in dualboot op mijn laptop onder XP.
Om die er nu van te verwijderen(ubuntu)beschik ik over de installatie CD XP om te herstellen maar het probleem is dat ik niet weet op welke partitie deze ubuntu staat.
Hoe kan ik dat uitmaken ? bedankt voor uw hulp.

william opwijk
Lid geworden op: 01 nov 2004, 16:52
Locatie: Opwijk

05 jul 2013, 18:27

Het gratis programma REVOUNINSTALLER FREE downloaden.
Het programma openen en ga naar DE-INSTALLEREN. Zoek in de lijst het programma UBUNTU op en klik het programma aan. Nu ga je naar boven en geef de opdracht DESINSTALLEREN. Volg de rest op het scherm. Het programma is Nederlandstalig en zeer gebruiksvriendelijk.
Laptop: MD95500 - centrino 1733 mhz - hd 100giga - 2giga ram ddr2 667- win xp-home
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7

arizona
Lid geworden op: 12 jan 2007, 14:46

06 jul 2013, 16:45

@william opwijk: bedankt voor uw raad maar zo simpel is het niet.Recuva kan niet aan de partitie waar Ubuntu op staat.De enige goeie manier is met de installatie CD van XP maar dan moet ik wèl de partitie aangeven waar Ubuntu op staat en dat was de reden van mijn vraag.Ik heb Local C,Local E en Backup D...maar geen spoor van Ubuntu ondanks dat deze goed en wel op de PC staat en op één van deze partitie's(en draait in dualboot).
Bedankt in ieder geval.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 jul 2013, 09:20

Ik meen me te herinneren dat je Ububtu ook kunt installeren binnen Windows. Heb je dat soms gedaan? Dan staat Ubuntu ergens op je C schijf.
Je zult dus ook Ubuntu willen verwijderen van het bootproces: zie http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

08 jul 2013, 15:16

De kans dat Ubuntu in een eigen partitie geïnstalleerd werd is klein. Kijk binnen XP naar je geïnstalleerde programma's. Wellicht staat Ubuntu daar tussen. Dan kun je die daar zo per direct verwijderen.

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

13 jul 2013, 10:50

https://sites.google.com/site/computert ... nstallatie

Uit bovenstaande bron is dit de beste methode:

Aan de slag

De makkelijkste methode is deze:

a. Start Ubuntu op vanaf de Desktop-DVD (LiveDVD).

Kies "Nederlands" als taal.

Selecteer Ubuntu uitproberen

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Gparted
Klik op Gparted Partition Editor

b.Vernietig alle Ubuntu-partities, ook de swap-partitie. Een eventuele afzonderlijke home-partitie kunt u beter eveneens vernietigen, want dat is een nutteloze complicatie (opgeruimd staat netjes...).

Als volgt gaat u in Gparted te werk: klik op de te vernietigen partitie. Werkbalk Gparted: Partitie - verwijderen. Nu staat deze bewerking in de wachtrij. Klik daarna op de werkbalkknop met de "vink" (de groene V), om de bewerking te laten uitvoeren.

Let op: dus niet formatteren, want dan blijven de partities als zodanig bestaan! Vernietig alle Ubuntupartities, zodat er "onbruikbare" lege ruimte ontstaat.

Let op: de bestaande swap-partitie kunt u alleen vernietigen via een tussenstap: u zult hem eerst even moeten ontkoppelen (unmount). In Gparted klikt u daarvoor eerst met de muis op de swap-partitie. Daarna doet u even een rechtsklik met de muis en kiest u Swapoff.


Om daarna de Windows XP opstart eventueel te herstellen:

https://sites.google.com/site/computertip/grub

Met de Windows XP installatie-CD
Let op: hiervoor kunt u geen Recoveryschijf gebruiken! Het moet een echte installatie-CD zijn.

7.1. Start de computer vanaf een Windows XP installatie-CD en kies R voor herstellen of repareren. Er komt nu een consolescherm met een menu.

Kies het nummer van de Windowspartitie (normaal gesproken 1 voor C:\Windows) en tik het administrator-wachtwoord in.

Installeer NT Loader met de achtereenvolgende twee opdrachten:

fixboot C:

Druk op Enter

fixmbr

Druk op Enter

Hierbij is C: de letter van de Windows-schijf.

arizona
Lid geworden op: 12 jan 2007, 14:46

17 jul 2013, 08:07

Van harte bedankt probleem opgelost.