re-Grub herstellen

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

janvanha
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:50

03 okt 2013, 20:03

Wie kan mij helpen aub?
Ik heb op mijn PC drie HD's staan:
sda (met alleen data)
sdb (met drie partities waaronder Linux swap en de sdb3 met Ubuntu12.04
sdc met op sdc3 Windows7.
Windows werd na Ubuntu geïnstalleerd en heeft natuurlijk Grub overschreven.
Dus Grub herstellen via :
sudo mount /dev/sdb3 /mnt plus ENTER
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt plus ENTER
sudo reboot plus ENTER.
Normaal zou de bootmanager nu moeten verschijnen, maar dat gebeurt niet.
Geen bootmanager te bespeuren en ik kan dus alleen Windows opstarten!
Wat doe ik verkeerd?
Als men drie schijven heeft waar staat dan de MBR? Ubuntu plaatst de MBR op de eerste sector van de HD, welke schijf? (a, b, of c?)
Hartelijk dank vooraf voor elke tip!
Janvanha

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

03 okt 2013, 22:30

janvanha,

In de tussentijd had ik gedurende 24 uur een antwoord op je vraag staan. Dat heb ik weer verwijderd, aangezien er geen reaktie op werd gegeven.
Heb je die niet gelezen of heb je er niet op gereageerd omdat je het antwoord
als onbruikbaar beoordeeld hebt?

Vr. gr.
meloentoe

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

04 okt 2013, 00:29

meloentoe schreef:janvanha,

In de tussentijd had ik gedurende 24 uur een antwoord op je vraag staan. Dat heb ik weer verwijderd, aangezien er geen reaktie op werd gegeven.
Heb je die niet gelezen of heb je er niet op gereageerd omdat je het antwoord
als onbruikbaar beoordeeld hebt?

Vr. gr.
meloentoe
Dag, of liever Nacht Meloentoe,

Ik lees - om misschien (?) :wink: iets bij te leren de onderwerpen die op de homepagna staan. zo ook dit bericht.

En als "buitenstaander", want ik weet niet eens wat grub is :oops: , ik heb dus deze keer niets bijgeleerd - vind ik het volgende.

Geef je de vraagsteller niet wat weinig tijd ? Slechts 24 u ? ? En dan verwijder je je antwoord al ? ?

D'er kunnen immers omstandigheden plaats vinden, die de vraagsteller zodanig bezet houden, dat hij of zij, niet eens de tijd gemaakt heeft zijn/haar computer te openen.

Laat ons aub een beetje meer geduld hebben in onze omgang met elkaar, zo maken we het jachtige leven van vandaag een beetje draaglijker.

Beschouw dit aub als "positief" bedoelde kritiek, zo bedoel ik het toch.

Met vriendelijke groeten van

procman4.



ps : Mijn - inderdaad niet dringend - onderwerp over Adw heb ik - hospitalisatie van familielid - slechts na 6 weken kunnen hervatten. En pcekspeer is er vandaag gewoon verder mee gegaan. Dat vind ik "tof" !

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

04 okt 2013, 10:04

procman4,

De boodschap heb ik goed begrepen en is duidelijk! Evenwel heb ik vaak de indruk dat leden op seniorennet een vraag plaatsen en onmiddellijk daarop aansluitend voor een week of drie naar Torremolinos vetrekken en de vraag de vraag laten. :wink:

Niet verboden weliswaar, maar wel een beetje vreemd; kennelijk is het dan allemaal niet zo urgent.

meloentoe