Linux naast win 7 lukt niet.

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

22 dec 2013, 19:28

@ meloentoe,
Installatie wil maar niet lukken. Ubuntu 12.04 staat geïnstalleerd op schijf C. Bij herstart pc is het weer van :
Windows opstartbeheer.
Kan windows niet starten. Dit wordt veroorzaakt door een recente hard- of softwarewijziging.
Dit kunt u doen om het probleem op te lossen :
1. Windows installatieschijf en start pc opnieuw.
2. Selecteer landinstellingen en klik volgende.
3. Klik op pc herstellen.
Bestand : \ubuntu\winboot\wubildr.mbr
Status : 0xc0000098
Informatie : kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is.

In de link op uw antwoord (vanaf punt 5 ) krijg ik bij installatie geen van die afbeeldingen om keuze te maken. Ik krijg enkel een schermpje met keuze voor schijf, taal, wachtwoord, install.

Afbeelding schijf G :
AfbeeldingBij openen disk en Install staat onder Boot - Grub = leeg)AfbeeldingOpenen winboot Afbeelding

Ik krijg er noch kop noch staart aan. Nochtans zelfde gedaan op vista en geen enkel probleem.
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

22 dec 2013, 21:06

Ik neem aan dat je nu vanaf een andere pc communiceert, aangezien Windows kennelijk niet meer opstart. Hoe heb je dan de printscreen van het schijfbeheer eerder (zie boven) gemaakt? Dat kan volgens mij alleen als Windows werkt. (Ik ben ook maar een leek).

Als je Windows dan toch op de een of andere manier aan de praat krijgt, stel ik voor om MiniTool Partition Wizard te downloaden en installeren. Met dit programma is het mogelijk om te zien of er Linuxpartities (Ext4 b.v.) op de schijf staan. Dat kan niet (volgens mij)met schijfbeheer van Windows. Het programma Gparted is nog geschikter daarvoor, maar is erg ingewikkeld om in gebruik te nemen.

Ben benieuwd wat dat oplevert.

Hier de downloadlink: http://majorgeeks.com/Partition_Wizard_ ... d6175.html

Eenmaal gedownload en geïnstalleerd klik je in het hoofdscherm van het programmaatje op het linker vierkant "MiniTool Part. Wizard. Dan verschijnt vanzelf de inhoud van je schijf. Verder niets aan doen, dan gebeurt er niets mee. Wellicht kun je dat hier plaatsen.(printscreen).

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

23 dec 2013, 10:47

Seniorjefke.

\ubuntu\winboot\wubildr.mbr
Status : 0xc0000098

Als ik bovenstaande zoekopdracht intik (de melding die jij krijgt), verschijnt er een hele reeks over dat onderwerp. Eén ervan hieronder:

http://www.sevenforums.com/general-disc ... r-mbr.html

Aanvankleijk leek mij een enigszins aangepaste installatie van Ubuntu de oplossing. Nu echter blijkt de oplossing te zitten in (voor mij) gecompliceerde ingrepen in het BIOS. Daar moet ik van afblijven, anders kun je waarschijnlijk de pc helemaal niet meer gebruiken. Misschien kun je op het Ubuntu-forum verder geraken.

meloentoe

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

23 dec 2013, 18:59

@ meloentoe,
Met dezelfde pc hoor. Windows start wel verder door indien men op "enter" drukt helemaal links onderaan in dat zwart scherm..
Bij elke nieuwe opstart kiest de pc automatisch "windows 7"
Linux staat nog geïnstalleerd op de schijf G.
Ga nog verder wat testen doen en indien geen resultaat dan geef ik er de bruin aan.
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

24 dec 2013, 09:43

Seniorjefke schreef:@ meloentoe,
Met dezelfde pc hoor. Windows start wel verder door indien men op "enter" drukt helemaal links onderaan in dat zwart scherm..
Bij elke nieuwe opstart kiest de pc automatisch "windows 7"
Linux staat nog geïnstalleerd op de schijf G.
Ga nog verder wat testen doen en indien geen resultaat dan geef ik er de bruin aan.
Op het bericht bovenaan deze bladzijde staat "Ubuntu 12.04 staat geïnstalleerd op schijf C"
Wat is het nu????
Als je Ubuntu het raam wil uitgooien, herstel dan eerst eens de bootpartitie van Windows en probeer dan eens Mageia3 (de Mageia4 is nog in test).

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

24 dec 2013, 17:37

Jawel, ubuntu 12.04 staat op schijf G maar werkt niet. Als ik de pc opstart kan ik wel ubuntu aanduiden maar dan krijg ik dat zwart scherm met de hierboven reeds vermelde tekst in blauw.
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 dec 2013, 13:47

Als je in het scherm schijfbeheer dat ik je de vorige keer gevraagd heb, gaat naar de onderste helft , en klik rechts of het vierkant veld waar staat "Schijf 0", en kies daar voor "Eigenschappen" , welke eigenschap zie je dan staan on de de tab "Volume" naast "Partitiestijl"?

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

25 dec 2013, 17:54

Afbeelding
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 dec 2013, 09:02

Daar zit 'm waarschijnlijk het probleem, het is een GPT schijf.
Ik gebruik zelf geen Ubuntu, maar als je het engels machtig bent, typ dan in Google "ubuntu 12.04 gpt install" en je krijgt een heel aantal bladzijden met uitleg en tips hoe je er kunt (of zou moeten kunnen) onderuit geraken.
Ik weet ook niet of de nieuwere Ubuntu 13 dit probleem beter verwerkt.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

26 dec 2013, 13:25

Waarschijnlijk een Uefi probleem.
Lees de onderstaande url:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Men geeft een oplossing met een livecd. Je moet dan bootrepair downloaden en op de recommanded repair knop klikken.
Op eigen risico.
Verder staan er toch enkele goede tips ivm uefi. Gebruik 64 bit enz..
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

26 dec 2013, 14:43

Waarschijnlijk een Uefi probleem.
Lees de onderstaande url:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Men geeft een oplossing met een livecd. Je moet dan bootrepair downloaden en op de recommanded repair knop klikken.
Op eigen risico.
Verder staan er toch enkele goede tips ivm uefi. Gebruik 64 bit enz..
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

27 dec 2013, 18:29

@ oberon,
Dit lijkt mij een moeilijke bevalling te worden gezien mijn magere kennis van het Engels :
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Heb wat gegoogeld en heb dit ook gevonden, maar weeral in het Engels :
http://www.retinapost.com/windows-7-0xc0000098.php
Indien het TE moeilijk zou worden verkies ik ermee te stoppen; ik heb ubuntu 12.04 op mijn laptop met vista staan.
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

27 dec 2013, 20:09

Seniorjefke ; Ik volg uw topic wat ik mij afvraag waarom U
op een goed besturing systeem zoals W7 een Ubuntu wil bijzetten ?
Als ik die moest hebben , zou ik wachten tot 2020 , als zij stoppen
met de beveiligingen en dan vervangen door Ubuntu .

Ik weet niet meer waar , maar dacht ergens gelezen te hebben ,
dat als er twee besturing systemen opstaan . Er bepaalde zaken
betreffende technisch niet meer gaan . Kan verkeerd zijn hoor .

grt jean55
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 dec 2013, 11:04

jean55 schreef:Seniorjefke ; Ik volg uw topic wat ik mij afvraag waarom U
op een goed besturing systeem zoals W7 een Ubuntu wil bijzetten ?
Als ik die moest hebben , zou ik wachten tot 2020 , als zij stoppen
met de beveiligingen en dan vervangen door Ubuntu .

Ik weet niet meer waar , maar dacht ergens gelezen te hebben ,
dat als er twee besturing systemen opstaan . Er bepaalde zaken
betreffende technisch niet meer gaan . Kan verkeerd zijn hoor .

grt jean55
Ik weet niet wat seniorjefke zijn motieven zijn, maar ik ga je de mijne geven:
1. Linux distributies zijn gratis, zeer veel Open Software is gratis.
2. Gratis wil niet zeggen technisch inferieur, dikwijls integendeel.
3. Met Linux zijn er zeer veel minder beveiligingsproblemen.
4. Twee besturingssistemen veroorzaken problemen??? Nog nooit tegengekomen (wat natuurlijk geen 100% garantie is), en technisch zie ik daar ook geen reden voor.
5. Oudere hardware blijft ondersteund in alle Linux systemen die ik onder handen gehad heb. Ik heb zelf een Epson scanner die 10 jaar oud is. Ik durf er geen cent op verwedden dat die nog onder Windows 7 aan de praat te krijgen is.
6. Moet je er iets van kennen om het te kunnen gebruiken? Nee, net zomin als 90% van de Windows gebruikers een probleem kunnen oplossen.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

29 dec 2013, 00:12

Hviaene ; Ik werk nu een maand met Xubuntu en het is inderdaad
goed en gemakkelijk . Ik heb XP vervangen door Xubuntu en tijdens
mijn opzoekingen heb ik ergens gelezen , maar weet niet meer waar
en vind het ook niet terug op het ogenblik . Dat er met en bepaalde
windows iets niet meer normaal werkt als er twee besturing systemen
opstaan . Je moest dan iets anders doen om tot het resultaat te komen .
Ik wil hier echter niet verder over uit wijden , maar wou het
gewoon even melden .
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??