Linux naast win 7 lukt niet.

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

17 dec 2013, 18:58

Heb geprobeerd met zowel ubuntu 12.04 LTS als Ubuntu 13.10 naast windows 7 te installeren.
Installatie starten vanaf usb op de afzonderlijke aangemaakte partitie (G van 40 GB) en als verloopt vlot tot na het herstarten. Na herstart kies ubuntu - enter - en windows maakt melding van wijziging in hardware en vraagt naar installatie cd (wat ik niet heb - maar wel de 5 herstel dvd's). Op mijn Vista was herstart vlekkeloos.
Kan dit opgelost worden of beter afblijven ?
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 dec 2013, 09:05

Hoe heb je die nieuwe partitie gemaakt?

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

18 dec 2013, 10:17

Windows de nieuwe schijfindeling laten herkennen
12. Wanneer u Ubuntu naast Windows hebt gezet, kunt u in het opstartmenu van Grub kiezen uit twee besturingssystemen. De eerste keer dat u nu Windows weer start, zal die merken dat zijn schijfruimte kleiner is geworden. Daar moet Windows zichzelf even op instellen.

U krijgt dan tijdens de opstart van Windows een blauw scherm te zien met witte letters, waarop Windows mededeelt dat hij de harde schijf controleert en "repareert". Laat Windows rustig zijn gang gaan. Daarna wil Windows herstarten; na de herstart is hij gewend aan zijn nieuwe schijfruimte en werkt Windows weer als vanouds.

Ben je hier iets mee , het zat bij de 12 tips van ubuntu installatie .
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

18 dec 2013, 17:37

Heb een nieuwe poging ondernomen met ubuntu 12.04 LTS.
Eerste gedeelte verloopt normaal tot de pc dient herstart te worden. Eenmaal herstart krijgt ik volgend zwart scherm en tekst :
Windows opstartbeheer.
Kan windows niet starten. Dit wordt veroorzaakt door een recente hard- of softwarewijziging.
Dit kunt u doen om het probleem op te lossen :
1. Windows installatieschijf en start pc opnieuw.
2. Selecteer landinstellingen en klik volgende.
3. Klik op pc herstellen.
Bestand : \ubuntu\winboot\wubildr.mbr
Status : 0xc0000098
Informatie : kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is.
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 dec 2013, 09:14

Seniorjefke heeft op mijn vraag niet geantwoord, daarom zal ik nu zeggen waarom ik dat vraag:
Als op de PC al 4 partities staan (wat in veel gevallen een fabrieksinstelling is), dan maakt Win7 van de schijf een schijf met "dynamische" partities, en daar kunnen een aantal van de partitioneringsprogramma's (o.a. Gparted) niet mee om.
De installatie van Mageia blokkeert hierop volledig in de zin dat ze duidelijk zegt dat ze de partitionering niet kent.
Bekijk eens de partities in win7-Schijfbeheer of je niet daarmee zit opgezadeld.

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

19 dec 2013, 16:48

@ hviaene,
Sorry ik had dat over het hoofd gezien, die nieuwe partitie G heb ik aangemaakt via schijfbeheer.
Afdruk van de schijf :
Afbeelding
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

20 dec 2013, 09:25

Op dit scherm zie je niet de nodige info: je hebt dit nodig
Afbeelding

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

20 dec 2013, 12:28

@hviaene,
Hier gevraagde inlichting,
Afbeelding
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

21 dec 2013, 00:06

Ik heb je partities bekeken en het viel mij direct op dat uw G partitie het NTFS bestandsformaat had. Normaal moet dat ext3 of ext4 zijn. Je kan wel NFTS partities lezen, maar installeren lijkt mij onwaarschijnlijk. Je zal toch opnieuw moeten installeren en die partitie het juiste bestandsformaat geven. Ik werk altijd met Gparted en maak mijn partities klaar voor de installatie, maar dat kan best ook tijdens de installatie. Waarom een installatie verder loopt met NTFS is voor mij ook een raadsel.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

21 dec 2013, 00:08

Ik heb je partities bekeken en het viel mij direct op dat uw G partitie het NTFS bestandsformaat had. Normaal moet dat ext3 of ext4 zijn. Je kan wel NFTS partities lezen, maar installeren lijkt mij onwaarschijnlijk. Je zal toch opnieuw moeten installeren en die partitie het juiste bestandsformaat geven. Ik werk altijd met Gparted en maak mijn partities klaar voor de installatie, maar dat kan best ook tijdens de installatie. Waarom een installatie verder loopt met NTFS is voor mij ook een raadsel.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 dec 2013, 09:09

En naast de pertinente opmerking van Oberon,je hebt ook nog 9.77 Gb vrije ruimte. Specifieke bedoeling????

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

21 dec 2013, 18:42

@ hviaene,
Nee geen specifieke bedoeling, mag weg, naar waar, maar hoe ?
Moet ik nu nieuwe partitie G ook verwijderen en terugplaatsen naar C om opnieuw een poging te doen voor het installeren van ubuntu ?
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

Seniorjefke
Lid geworden op: 10 apr 2004, 17:27
Locatie: Omgeving Brugge

21 dec 2013, 18:43

@ oberon,
Kunt u even wat meer uitleg geven a.u.b
DESKTOP : 1)Desk HP Pav. windows 7, Pentium 2.8 Ghz, HD 1 TB, 6 GB DDR, Off 2010, CCleaner, MS essentials, Win.firewall, Firefox
2)Laptop HP Envy i7, windows 8.1, 1TB, SDRAM 2x4 GB, MS essentials, Win.firewall, IE11, Libre Office, Firefox (standard)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 dec 2013, 08:55

Seniorjefke schreef:@ hviaene,
Nee geen specifieke bedoeling, mag weg, naar waar, maar hoe ?
Moet ik nu nieuwe partitie G ook verwijderen en terugplaatsen naar C om opnieuw een poging te doen voor het installeren van ubuntu ?
Ik ken de installatieprocedure van Ubuntu niet, maar ik zou die G partitie verwijderen, en gewoon als vrije ruimte laten staan. Er zal wel een manier zijn om Ubuntu die te laten innemen zeker?

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

22 dec 2013, 10:58

hviaene schreef:
Seniorjefke schreef:@ hviaene,
Nee geen specifieke bedoeling, mag weg, naar waar, maar hoe ?
Moet ik nu nieuwe partitie G ook verwijderen en terugplaatsen naar C om opnieuw een poging te doen voor het installeren van ubuntu ?
Ik ken de installatieprocedure van Ubuntu niet, maar ik zou die G partitie verwijderen, en gewoon als vrije ruimte laten staan. Er zal wel een manier zijn om Ubuntu die te laten innemen zeker?
Misschien moet ik mij er niet mee bemoeien, maar je zult vooruit willen. Het is juist wat oberon aangeeft.

De nieuwe partitie kun je gebruiken voor een nieuwe installatie van Ubuntu.
Op het moment dat gevraagd wordt hoe Ubuntu geïnstalleerd moet worden kies je de onderste optie "iets anders", om zelf de schijf naar wens in te delen. Dan doorgaan en vervolgens wordt de inhoud van de gehele schijf getoond.
Kies daaruit de partitie van 40 Gb, selecteer die en klik "toevoegen". In het schermpje zorg je ervoor dat formatteren aangevinkt staat en je kiest voor het EXT4 bestandssysteem. In dat schermpje moet je ook het aanhechtpunt (/) aangeven. Anders wordt er wel om gevraagd.

De kleine partitie van 9 Gb kun je wat mij betreft prima gebruiken voor de Swap van Ubuntu. Selecteer deze partitie, klik op toevoegen, kies voor bestandssysteem Linux Swap , met aanhechtpunt swap.

Dan zou de installatie moeten lukken en ook weer gekozen kunnen worden voor Windows omdat Grub geïnstalleerd is.

Bovenstaande heb ik zo'n beetje uit het hoofd gedaan. Het kan er allemaal iets anders uitzien.
Dit nog ter verduidelijking van het hele verhaal (te beginnen bij "installeren", bij punt 5):


https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen