Linux Mint 13 "Maya" Xfce installeren naast Win XP

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

27 mar 2014, 13:03

Eerder startte ik een dergelijk onderwerp met betrekking tot Linux Mint 16 "Petra" cannimon
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=176905

Volgens bepaalde bronnen zou Linux Mint 13 "Maya" Xfce geschikter zijn voor oudere minder krachtige PC's.
Ik heb daarom ook deze versie eens naast Windows XP geïnstalleerd.
De installatie procedure is eigenlijk identiek aan die van Linux Mint 16. Zie bovenstaande link.

Lees echter zeker ook hier eens: https://sites.google.com/site/computertip/reserve-4

Ik stel vast dat het startmenu van Mint 13 nog meer op dat van Windows XP gelijkt dan dat van Mint 16. Persoonlijk vind ik Mint 16 toffer maar het moet gezegd dat Mint 13 door zijn eenvoudig menu beter in de smaak zal vallen van Windows XP gebruikers.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

27 mar 2014, 19:45

Na de installatie wordt het volgende al meteen aanbevolen:
https://sites.google.com/site/computert ... ibuntu-uit

Indien dat zo belangrijk is (wat ik niet betwijfel), waarom hoort dat niet tot de standaard? Graag een ondubbelzinnig antwoord van een Linux kenner. Dank u.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

28 mar 2014, 13:32

Ubuntu en mint gebruiken pakketbronnen. Die zijn nodig om de software op te halen. Waar kun je die softwarebronnen vinden?
Zoek naar update en dan naar instellingen, pakketbronnen. Ik werk alleen met ubuntu, maar in mint zal het niet veel anders zijn.
Er zij ook pakketbronnen van derden, die niet ondersteund worden door ubuntu of Mint. De updates worden door de beheerders van het pakket gedaan.
Niet altijd zeker.
Nu die medibuntu was zo'n pakket. En die is voor niets meer nodig, omdat ubuntu/mint dat zelf aanbiedt. Ze zijn er mee gestopt. Trouwens het zou mij verwonderen dat je dat pakket nog gaat aantreffen in een nieuwe installatie. Even controleren.
Wat was de bedoeling van die Medibuntu. Hij bood software aan waarop een patent rustte bvb mp3, mpeg4 etc.. In Europa geen probleem omdat software patenten niet geldig zijn, wel in Amerika. Hoe heeft ubuntu/ mint dat opgelost? Door in de softwarewinkel restricted software aan te bieden met de vermelding: "Is die software toegelaten in uw land?......."
Blijkbaar werkt dat, want ze zijn nog niet voor de rechter gesleept. Trouwens een gewoonte in Amerika.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

28 mar 2014, 14:52

Ubuntu en mint gebruiken pakketbronnen. Die zijn nodig om de software op te halen. Waar kun je die softwarebronnen vinden?
Zoek naar update en dan naar instellingen, pakketbronnen. Ik werk alleen met ubuntu, maar in mint zal het niet veel anders zijn.
Er zij ook pakketbronnen van derden, die niet ondersteund worden door ubuntu of Mint. De updates worden door de beheerders van het pakket gedaan.
Niet altijd zeker.
Nu die medibuntu was zo'n pakket. En die is voor niets meer nodig, omdat ubuntu/mint dat zelf aanbiedt. Ze zijn er mee gestopt. Trouwens het zou mij verwonderen dat je dat pakket nog gaat aantreffen in een nieuwe installatie. Even controleren.
Wat was de bedoeling van die Medibuntu. Hij bood software aan waarop een patent rustte bvb mp3, mpeg4 etc.. In Europa geen probleem omdat software patenten niet geldig zijn, wel in Amerika. Hoe heeft ubuntu/ mint dat opgelost? Door in de softwarewinkel restricted software aan te bieden met de vermelding: "Is die software toegelaten in uw land?......."
Blijkbaar werkt dat, want ze zijn nog niet voor de rechter gesleept. Trouwens een gewoonte in Amerika.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

28 mar 2014, 21:34

Dank u Oberon. Fijn nog eens een ouwe getrouwe linux kenner tegen te komen.
Medibuntu stond niet aangevinkt.

Wat me het meest tegenvalt in Linux Mint 13 dat is dat standaard geïnstalleerde programma's als , Libre Office, Firefox, Brasero, Thunderbird, Movie Player, enz volledig Engelstalig zijn.
Dat is bijzonder jammer en zelfs van die aard dat deze Mint voor veel Windows XP gebruikers niet geschikt gaat zijn. Velen van hen kunnen helemaal niet overweg met de Engelse taal. Ik had hem eigenlijk in gedachte voor enkel mensen uit mijn kennissenkring. Wat een teleurstelling. Hoe lost men dat op?
De taalondersteuning staat nochtans op "Nederlands" ingesteld voor het hele systeem. Maar daar vallen de programma's dus niet onder.

Indien ik het me nog goed herinner was dat in Linux Mint 16 anders.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 mar 2014, 10:26

mendo schreef:Dank u Oberon. Fijn nog eens een ouwe getrouwe linux kenner tegen te komen.
Medibuntu stond niet aangevinkt.

Wat me het meest tegenvalt in Linux Mint 13 dat is dat standaard geïnstalleerde programma's als , Libre Office, Firefox, Brasero, Thunderbird, Movie Player, enz volledig Engelstalig zijn.
Dat is bijzonder jammer en zelfs van die aard dat deze Mint voor veel Windows XP gebruikers niet geschikt gaat zijn. Velen van hen kunnen helemaal niet overweg met de Engelse taal. Ik had hem eigenlijk in gedachte voor enkel mensen uit mijn kennissenkring. Wat een teleurstelling. Hoe lost men dat op?
De taalondersteuning staat nochtans op "Nederlands" ingesteld voor het hele systeem. Maar daar vallen de programma's dus niet onder.

Indien ik het me nog goed herinner was dat in Linux Mint 16 anders.
Dat is zeker geen algemeen Linux probleem, ik heb Mageia4 - ongeveer dezelfde generatie als Mint16 - op mijn laptop in het Nederlands geinstalleerd, en daar zijn Firefox en Libreoffice e.a. ook in het Nederlands zonder dat ik daar iets voor heb moeten doen.
Als het in Mint16 wél OK is, dan is dat een reden te meer om niet met een oudere versie te blijven zitten.
Maar als je toch bij die 13 wil blijven, dan raad ik je aan eens na te zien of de "language packs" (sorry, ik werk zelf hoofdzakelijk op een Engels ingestelde PC) van LibreOffice in de pakketbronnen zit. Dat zijn niet de woordenboeken!!!!!
Als je die packs vindt, dan is het zaak van de Nederlandse te installeren en de Engelse daarna er uit te zwieren.
Maar eerlijk gezegd, die taalondersteuning zit al zolang in Linux, dat ik niet goed weet wat ik van jou probleem moet denken.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

29 mar 2014, 14:50

Taalpakketten in het Nederlands kun je gemakkelijk installeren met synaptic. Staat er niet in bij de installatie, maar je kunt dat wel gaan halen bij de software winkel.
Als het progje is geinstalleerd , dan moet je het opstarten, maar eerst de winkel afsluiten. Naar Zoeken. Typ libreoffice in en dan krijg je een heel lange lijst met libreoffice items. Scroll naar beneden en zoek naar libreoffice-help-nl . Aanvinken. Daarna scroll je naar libreoffice-l10n-nl. Als je op dat item rechts klik kun je ook een aantal afhankelijkheden meenemen zoals een spellingcheck. Ook aanvinken en daarna naar boven klikken op toepassen.
Daarna libreoffice opstarten in het Nederlands.
Normaal zou dat allemaal bij de installatie moeten gebeuren. Ergens een vinkje vergeten?
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

29 mar 2014, 18:19

hviaene schreef: Dat is zeker geen algemeen Linux probleem, Dat beweer ik ook niet ik heb Mageia4 - ongeveer dezelfde generatie als Mint16 - op mijn laptop in het Nederlands geinstalleerd, en daar zijn Firefox en Libreoffice e.a. ook in het Nederlands zonder dat ik daar iets voor heb moeten doen.
Als het in Mint16 wél OK is, dan is dat een reden te meer om niet met een oudere versie te blijven zitten. Mint 13 zou tot 2017 ondersteund worden. Hoe lang loopt die voor Mint 16?
Maar als je toch bij die 13 wil blijven, dan raad ik je aan eens na te zien of de "language packs" (sorry, ik werk zelf hoofdzakelijk op een Engels ingestelde PC De Engelse taal is voor mij niet echt een probleem. Wel voor mensen uit mijn vriendenkring voor wie Mint 13 in aanmerking zou kunnen komen) van LibreOffice in de pakketbronnen zit. Dat zijn niet de woordenboeken!!!!!
Als je die packs vindt, dan is het zaak van de Nederlandse te installeren en de Engelse daarna er uit te zwieren. Ik heb geen zin om dat zelf nog allemaal te gaan doen. Ik had van een Nederlandstalige Mint niet verwacht dat men daar Engelstalige programma's in zou stoppen als ze ook Nederlandstalig beschikbaar hebben. Moest M$ zo iets doen dan was op de diverse computerforums het kot te klein.
Maar eerlijk gezegd, die taalondersteuning zit al zolang in Linux, dat ik niet goed weet wat ik van jou probleem moet denken.Ik denk dat Linux een groter probleem heeft dan ik.:lol:
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

29 mar 2014, 19:15

@Oberon,

Ik zal je adviezen eens toetsen zodra ik er tijd voor heb. Al vast bedankt.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

30 mar 2014, 18:39

mendo schreef:
hviaene schreef: ....knip....
Maar eerlijk gezegd, die taalondersteuning zit al zolang in Linux, dat ik niet goed weet wat ik van jou probleem moet denken.Ik denk dat Linux een groter probleem heeft dan ik.:lol:
Wat jr Mint vragen betreft, daar ga ik me niet aan wagen. Ik heb een paar jaar geleden na een aantal jaren Mandriva ervaring eens een Ubuntu geïnstalleerd, en ik ben weggelopen zo snel ik kon. Maar dat kan deels liggen aan persoonlijke smaak.
Maar of Linux een groter probleem heeft dan jij????? Nou, nou, ik ken je natuurlijk niet goed genoeg om daarop kommantaar te geven, maar ik weet dat er iets heel groot zal moeten gebeuren om van mij terug een Windows gebruiker te maken......

En de stommiteiten die M$ in de loop van de jaren hebben uitgehaald, daar zijn zij evenmin van vrij als de rest van de wereld. Ik heb voor het ogenblik een Windows7 laptop, die ik zeer weinig gebruik, niet veel programma's heb op geïnstalleerd. Die wordt upgedate als die erom vraagt, en praktisch elke dag na 10 minuten kompleet blokkeert, geen enkele beweging meer in te krijgen, alleen 6 sekonden knop indrukken haalt die eruit. Dat is nu al een paar weken zo, ik kan geen aanleiding bedenken waarom het zou gebeurd zijn, tenzij een resem Windows updates. Terwijl dezelfde laptop met Mageia4 onberispelijk werkt. Ik hoop maar dat een of andere update van Windows dit oplost.

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

01 apr 2014, 11:37

@Oberon,


Heb aan de hand van uw instructies LibreOffice nu in het NL staan. Nu de overige programma's nog.
Het is maar dat men weet hoe men te werk moet gaan.

Dank U.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

01 apr 2014, 20:18

Mendo ,
Xubuntu kon je voor de installatie in het nederlands zetten .
De fire fox die heb ik in het nederlands kunnen zetten
( via extra en dan voorkeuren ) . Ik beschik nu niet meer
over Linux dat zal je ondertussen wel weten . Als je niet via
extra bij voorkeuren komt . Kijk dan ook eens bij de andere
b.v . bestand enz. tot je ergens voorkeuren zie staan .
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

01 apr 2014, 23:39

Mint 13 staat al van bij de installatie in het Nederlands hoor, dat was het probleem niet.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

02 apr 2014, 00:55

Ik heb vorige week twee desktops en één Dell laptop op ubuntu gezet. In dualboot natuurlijk. Weinig of geen problemen, maar ik heb dat al dikwijls gedaan. Ik begin altijd met een partition manager bvb gparted deb harde schijf te onderzoeken, want ik wil absoluut weten wat er op staat. Medion bvb heeft 4 primaire partities in gebruik. dan zal een dualboot moeilijk gaan. Eerst daar wat opruimen door een uitgebreide partitie te maken met twee logische partitie: een voor de recovery en een voor ubuntu. Trouwens medion legt dat zelf uit op zijn site.
Daarna maak ik drie partities aan tw een voor de root, een voor /home en een voor de swap. Wat is het voordeel van een / partitie en een /home partitie? Je kunt het / partitie upgraden zonder verlies van data. Heel interessant. Bij windows is dat wat moeilijker, dacht ik. Daarna begin ik met de installatie, maar ik zet alles naar mijn hand en dat lukt aardig.
Mijn vrienden en kennissen krijgen een ubuntu voor hun neus die af is. En wat blijkt dat je daarna toch moet tussenkomen omdat ze hun email niet aan de gang krijgen. Geloof me de doorsnee user is redelijk digibeet. Daarna geef ik nog een paar uur les. En dan begint het los te lopen. Ze zijn wel verwonderd over de snelheid van ubuntu en van eentje kreeg ik een fles wijn cadeau omdat hij geen nieuwe cpt moest kopen.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

02 apr 2014, 09:38

Oberon schreef:Ik heb vorige week twee desktops en één Dell laptop op ubuntu gezet. In dualboot natuurlijk. Weinig of geen problemen, maar ik heb dat al dikwijls gedaan. Ik begin altijd met een partition manager bvb gparted deb harde schijf te onderzoeken, want ik wil absoluut weten wat er op staat. Medion bvb heeft 4 primaire partities in gebruik. dan zal een dualboot moeilijk gaan. .....knip.....
Dat gaat wél, ik heb dat al ergens in een thread beschreven. Ik heb een HP laptop ook met 4 primaire partities. De partition manager van Mageia (onderhuids ook gparted geloof ik) maakt van de grote primaire partitie een extended partitie, en dan kun je doen wat je wil. Resizen van de ntfs partitie van Windows lukt perfekt.