Teveel Linuxen!

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

27 mar 2014, 16:57

Beste allemaal,

Ik heb getest met verschillende Linux versies.
Maar als ik nu opstart krijg ik Grub versie 2.19 en dan daaronder:
Ubuntu.
Ubuntu geavanceerde versie;
Mem test .
mem. teste serial control 115.200.
Ubuntu 13.04.
Ubuntu geavanceerde opties 13.04.

Het rare is als ik niks doe dan start ze inderdaad onder Ubuntu 13.10.
Maar als ik de voorlaatse regel kies dan krijg ik (een geprobeerde versie) artistx.

Om de situatie nog een beetje ingewikkelder te maken is er onder 13.10 een virtuele box met win xp en daarin een familiekunde programma geinstalleerd.

Hoe geraak ik uit die chaos, zonder 13.10 te beschadigen?
Want de composter start nu héél traag.

Met dank voor info,

marcel

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

28 mar 2014, 15:06

Zo'n grub is wel eigenaardig. Ik heb indruk dat je verschillende distro's naast elkaar hebt geinstalleerd, zoals die artistx.
Om wat inzicht in uw harde schijf te krijgen, ga je best gparted installeren. Dan kun je zien welke partities er allemaal in gebruik zijn.
Die geavanceerde opties geven de vorige kernels weer, die niet meer in gebruik zijn. Wat die met artistx te maken hebben is een raadsel.
In gparted kijken wat er gebeurd is met uw harde schijf en eventueel al die parities eraf gooien en eentje overhouden voor een schone install voor 13.04
En dat duurt niet zo lang.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

29 mar 2014, 17:56

Beste,

Bedankt voor de geboden oplossing, zal eens zien of ik er iets van terecht breng.
Het was mijn bedoeling van slechts de Ubuntu over te houden met in virtual box xp.
Want zoals je wel weet moet je iedere keer als je xp wil installeren registreren of hoe heet dat?
Nu werkt het goed met xp er in, maar wel traag door dat opstartscherm en verschillende linuxen
:oops:
Hou u verder op de hoogte.

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

02 apr 2014, 16:02

Aan Oberon,

Heel erg bedankt Ubuntu 12.04lts draait nu alleen en is snel.
Dat is wat ik wilde, maar met gparted heb ik ook gemerkt dat ik niet één maar twee schijven heb?
/dev/sda1/ 465.78GiB
/dev/sdb1/ 465.78GiB.
Wat vang ik daar mee aan, want Ubuntu 12.04lts staat op de sda/1 (veronderstel ik)

Ik denk dat ik beter eens een cursus linux zou volgen hé
:oops:

Groeten,

Marcel

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

02 apr 2014, 21:57

Gparted geeft niet alleen de partities weer, maar ook het bestandssysteem. Linux wordt geformatteerd in ext3 of ext4, terwijl windows ntfs gebruikt.
Je hebt blijkbaar twee identieke schijven, wat kan wijzen op een raid systeem. Bij raid worden de data op twee schijven opgeslagen. Als er een kapot is, kun je een rebuild maken met een nieuwe zodat er niets verloren gaat
Maar dat is helemaal niet zeker. Ik meen mij te herinneren dat je dat in het bios kunt zien of instellen. Even googlen naar raidiii
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

14 mei 2014, 18:01

Aan Oberon en andere hulp bieders bedankt!

Sorry voor het late dankje, maar had af te rekenen met een sterfgeval in de familie en alle beslommeringen erna.

Heel erg bedankt allemaal!

Marcel