Mac wist foto's van DVD-RW

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Paatrick
Lid geworden op: 29 jun 2010, 20:42
Locatie: VL.Brabant

14 nov 2010, 17:59

Al mijn foto's had ik op een DVD-RW opgeslagen via windows Vista. Dochterlief is een fervent en ervaren Mac gebruikster en ze zou een 5 -tal foto's bijschrijven op die bewuste DVD. Uiteindelijk kreeg ik de DVD-RW terug volledig leeg terug. Al de foto's van ruim 10 jaar evenals die van mijn Spanje reis van vorige week verdwenen naar het digitale nirwana.

Zij is ervaren zowel met Max als Windows PC en heeft de heel gebruikelijke procedure gevolgd. De Dvd-RW liep echter vast in haar Mac en na abnormaal lang wachten kwam hij er uiteindelijk toch uit.

Heeft iemand onder de kenners enig idee waar het kan misgelopen zijn?
Het spreekt voor zich dat ik graag die fotootjes terug zou willen hebben, maar heb me er al mee verzoend dat dit niet zal kunnen. Ik zou echter de reden van de ellende willen achterhalen. Mijn PC draait onder Vista en met Avira Antivir Premium betalende virusscanner.


Ik heb de DVDRW bij het terugkrijgen onmiddellijk gescand op eventuele virussen afkomstig van haar Mac maar alles bleek clean te zijn.

Dank aan de helpers.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

14 nov 2010, 22:47

Je kunt als het goed is aan het oppervlak van de schijf zien of deze is beschreven. Als er nog iets op staat is alleen de inhoudsopgave weg. Dit zorgt er voor dat de computer de inhoud ook niet kan lezen, die is afhankelijk van de inhoudsopgave.

Wat ik me verder afvraag is of de brandsessie op de Windows computer is afgesloten. Als dat zo is kun je niet zonder meer iets bij gaan branden op een RW. Je zult dan eerst de inhoud moeten kopiëren, de schijf wissen en vervolgens alles+het nieuwe er weer opzetten. Dit is iets wat je donders goed in de gaten moet houden.

Je zou nog kunnen proberen om de schijf te scannen met een recovery programma. Voor de Mac is er Data Recovery II die DVD's maar ook harde schijven doet.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Paatrick
Lid geworden op: 29 jun 2010, 20:42
Locatie: VL.Brabant

14 nov 2010, 22:55

ik gebruik die dvd al maanden om foto's via Vista PC bij op te plaatsen. Eigenlijk gebruik ik die schijf als extern opslagmedium om mijn harde schijf niet onnodig te vullen. Dus ja die schrijfsessies zijn afgesloten. Ik kon de schijf ook even vlot gebruiken als de harde schijf zelf. Mappen bijvoegen verplaatsen enz...

Al de fotobestanden, eens ze gekopieerd werden op de DVD werden verwijderd van de harde schijf en van het SD kaartje van het fototoestel. Dus ik vrees voor het ergste.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

15 nov 2010, 18:21

Net wat ik zeg: een recoveryprogramma zou nog uitkomst kunnen bieden.

Verder wil ik je adviseren om een USB externe schijf aan te schaffen. Is misschien iets groter maar kan net zo goed op beide computers werken. Is bovendien nog een stuk veiliger ook.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.