Graag goede raad voor aankoop MacBook.

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

18 nov 2010, 21:07

Hallo Maccers,

door het zien van reclame van MacBook Air begon ik te overwegen om naast mijn desktop PC een MacBook aan te schaffen. Hoe meer ik erover lees hoe moeilijker het echter is om te kiezen, bovendien komt volgende zomer het nieuw besturingsprogramma “ Lion “ uit en wacht ik misschien beter nog even.

Mijn zes jaar oude PC doet het afgezien van de opstarttijd die nu 2 à 4 min. bedraagt nog goed, waardoor ik hem ook zal blijven gebruiken naast een eventuele MacBook. De luxe van mijn huidig 19” scherm is daar natuurlijk niet vreemd aan. De mogelijke aanschaf van een MacBook is momenteel dan ook meer ingegeven door nieuwsgierigheid naar de werking van de OS X en het programma iWork dan als noodzaak.

Ik heb mij het boek “ Computeren met MAC voor senioren “ aangeschaft die handeld over het besturingsprogramma “ Snow Leopard” en “ iWork ” dat is heel wat anders dan “ XP en Office van Windows “, het zal een hele aanpassing vragen om met al die vreemde namen en voorstellingen in de Dock van een Apple computer aan de slag te gaan.

Volgens +/- de kostprijs gingen mijn gedachten dan ook uit naar:

1. de MacBook Air 11-inch: 1,4 GHz - 2GB RAM - 64 GB flash-opslag met als optie 4GB RAM en MacBook Air SuperDrive . Kostprijs: 1.168,00 € zonder iWork. Ps.met 64 GB opslagruimte kom ik goed toe aangezien de gebruikte ruimte op mijn PC maar 27 GB bedraagt, tenzij nieuwe updates van programma’s of vervangende programma’s heel wat meer plaats gaan vergen.

2. de MacBook Pro 13-inch: 2.4GHz – 4GB RAM - 250 GB harde schijf. Kostprijs: 1.149,00 € zonder iWork. Dat zou de beste keuze zijn mocht die flasch en SSD me de ogen niet uitsteken, want met hun 128 GB opslag capaciteit is dat meer dan genoeg voor mij.

3. de MacBook Air 13-inch: 1,86GHz - 2GB RAM - 128 GB flash-opslag met als optie 4GB RAM, MacBook Air SuperDrive. Kostprijs: 1.468,00 € zonder iWork.

4. de MacBook Pro 13-inch: 2.4GHz – 4GB RAM met als optie 128GB solid-state drive. Kostprijs: 1.464,00 € zonder iWork.

Ik ben geneigd om voor nr. 4 te gaan maar zou toch graag de mening kennen van doorwinterde Maccers want die kleine 11-inch die 300,00 € goedkoper is heeft ook zijn charme. De 15-inch en de 17-inch zijn mij wat te duur voor een laptop.

Met vriendelijke groeten en dank voor de aandacht van dit lange epistel,
Louke.
Laatst gewijzigd door Louke op 19 nov 2010, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

18 nov 2010, 23:07

Mijn keuze gaat naar nr2.
Wat bedoelt ge met 'zonder Imac'? Imac is een Desktop.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

19 nov 2010, 08:54

@ powerbooster. Dank voor uw mening. iMac was fout en moest iWork zijn. Dank voor de opmerking, ik heb het ondertussen verbeterd.
Groetjes.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

21 nov 2010, 13:04

Als eerste moet je je een paar dingen af gaan vragen:

* Heb ik een CD/DVD speler nodig? Ja? -> een MacBook Nee? -> een MacBook Air

* Moet het mobiel zijn? Ja-> MacBook Air Nee? -> MacBook

* Heb ik echt SSD nodig vanwege de hoge kosten van dit medium? Ja-> MacBook Air Nee? -> MacBook

* Wil ik echt zoveel geld uitgeven voor iets wat lichter, minder snel, minder krachtig is dan aan iets wat goedkoper is en toch sneller, krachtiger en iets zwaarder is? Ja? MacBook Air Nee? -> MacBook.


Waar het verschil tussen de MacBook en de MacBook Air in zit is het gewicht, de processor en de harde schijf. De MacBook Air is lichter dan een MacBook, handig voor mensen die veel onderweg zijn met hun laptop.

De MacBook is uitgerust met een snellere processor en zal daardoor iets sneller z'n taken uitvoeren. De MacBook is ook voorzien van een goedkopere maar wél grotere harde schijf. Dat je al die ruimte niet nodig hebt is een ander verhaal.

SSD is nu nog relatief duur als je het vergelijkt met een "ouderwetse" harde schijf. Er zit alleen wel een stuk snelheidswinst in SSD omdat het geen draaiende delen heeft én dus geen vertraging om zaken te lezen en te schrijven vanaf de schijf. Merk je dit? Ja, maar niet zodanig dat je een e-mail kunt tikken in de helft van de tijd.

Ik zou voor een (witte/Alu) MacBook (pro) gaan. Deze kunnen simpelweg meer en je zult na de overstap van Windows naar Mac toch nog een aantal keren teruggrijpen naar je CD collectie. Daarbij is de witte MacBook net zo geprijsd als de MacBook Air in z'n goedkoopste variant, en toch heeft de Air minder aan boord...
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

22 nov 2010, 10:59

@ sypie. Hallo maccer,

Dank voor deze senior terug met zijn voeten op de grond te zetten. In je argumentatie sla je de nagel op de kop, waarom meer geld uitgeven dan nodig is, wat ook powerbooster reeds liet verstaan. Op MacWiki.nl werd nochtans ook duidelijk gemaakt dat SSD schijven nog veel te duur zijn , en ze vertragen na een tijd ook. Enkel het geluid van de ventilator - nodig bij een traditionele harde schijf - zou dan een mogelijke rede voor de keuze van een SSD zijn.

Aangezien ik ook niet de ganse dag voor het scherm zit en de eerste bedoeling het kennismaken met de OS X en iWork was, zonder daarvoor mijn PC aan de kant te schuiven, ga ik me bij jullie aanbevelingen houden.

Dank voor de reactie.
Mvg. Louke

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

27 nov 2010, 15:57

Hallo Maccers,
de kogel is eindelijk door de kerk. Rekening houdend met de opmerkingen van powerbooster en jypie is het de MacBook Pro 13" (de lichtste en zonder de SSD) geworden. De ledenkorting van 10% bij Fnac kon ik niet laten liggen. Het iwork programma had ik er alzo meer dan gratis bij.
Hopelijk moet ik jullie niet te dikwijls lastigvallen wanneer ik iets niet kan oplossen. Momenteel ligt hij hier nog onuitgepakt op tafel.

Mvg.
Louke.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

27 nov 2010, 20:25

Onuitgepakt? Wel het is weekend, uit de doos met die MacBook. Aan het werk met die machine, daar istie voor gemaakt...

Maar alvast succes met het wennen aan je nieuwe machine.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

28 nov 2010, 11:04

:D Hallo Sypie
Hij is nu wel uitgepakt hoor en het eerste probleemje doet zich al voor, nl. ik kan wel berichten ontvangen maar niet versturen. Als ik een mail wil versturen krijg ik volgende te lezen:

Bericht kan niet worden verstuurd via de server 'relay.skynet.be'.
Het afzendadres '..........@skynet.be' is geweigerd door de server 'relay.skynet.be'.

Het strafste is als ik mijn PC opendoe, dat het bericht die niet kon verzonden worden op de Mac, aangekomen is.

Groetjes

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

28 nov 2010, 20:32

Louke schreef::D Hallo Sypie
Hij is nu wel uitgepakt hoor en het eerste probleemje doet zich al voor, nl. ik kan wel berichten ontvangen maar niet versturen. Als ik een mail wil versturen krijg ik volgende te lezen:

Bericht kan niet worden verstuurd via de server 'relay.skynet.be'.
Het afzendadres '..........@skynet.be' is geweigerd door de server 'relay.skynet.be'.

Het strafste is als ik mijn PC opendoe, dat het bericht die niet kon verzonden worden op de Mac, aangekomen is.

Groetjes
Probeer die instellingen eens.
inkomende mail server: pop.skynet.be (POP3)
uitgaande mail server: smtp.skynet.be (hier geen identificatie opgeven)
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

Louke
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Leuven

28 nov 2010, 21:38

Bedankt powerbooster. Na een flink gedeelte van de dag puzzelen heb ik het gevonden. De server uitgaande post relay.skynet.be was juist maar de gebruikersnaam was verkeerd, inplaats van mijn naam moest het een codenaam zijn.

Groetjes