Wieltje op het scherm ?

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

28 feb 2011, 15:03

Als ik mijn Mac aanzet, kan ik onmiddellijk beginnen werken, echter na enkele minuten blokkeert mijn Mac even en verandert mijn muisaanwijzer in een draaiend wieltje en dat telkens ongeveer 1 minuut. Dat scenario wordt enkele keren herhaald.
Aan zou daarvan aan de oorzaak kunnen zijn ?
Moet ik mijn Mac defragmenteren ? Ik dacht dat dat voor een Mac niet nodig was.
Wie kan me helpen ?
Bedankt.

Filip

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

01 mar 2011, 13:14

Defragmenteren is ook niet de oplossing.

Ik gok dat je het meer moet zoeken naar een niet lekker lopende harde schijf.
Probeer een back-up te maken of eventueel te werken vanaf een USB schijf waar OS X op is geïnstalleerd (ja, dat kan).
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

02 mar 2011, 10:26

Ik zie niet direct in dat het mijn harde schijf zou zijn, want het is meestal in het begin. Vanaf dat ik op het internet ben geweest, durft hij te blokkeren. Is vooral veel trager door de installatie van digitale televisie.
Zou het kunnen opgelost worden door Leopold terug opnieuw te installeren of een volledig herstel te doen via de standaard-installatie CD's.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 mar 2011, 21:29

Is je Mac draadloos of bedraad verbonden?
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

04 mar 2011, 19:00

Sypie,
Mijn Mac is draadloos verbonden.
Misschien moet ik is een ander kanaal proberen.
Wat denk je ?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 mar 2011, 21:10

Is een optie, of met KissMac kijken welke kanalen er in de buurt gebruikt worden.

Ik twijfel nog steeds, zeker als het strandballetje geregeld voor komt en dan ook nog eens een minuutje blijft...
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

06 mar 2011, 10:40

Ik denk dat het probleem is opgelost.
Bij het opstarten van mijn Mac had ik geen probleem. Vanaf dat ik enkele minuutjes op Safari bezig was, kwam het strandballetje geregeld op het scherm.
Gisteren heb ik Firefox als browser ingesteld en blijkbaar geen problemen meer, althans voorlopig toch niet. Firefox is precies ook een heel stuk sneller dan Safari, nochtans ik had de laatste versie van Safari 5.03.

janneman1
Lid geworden op: 24 mar 2004, 14:15
Locatie: kortrijk

08 mar 2011, 12:02

ik lees pas nu deze rubriek. Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik heb dan mijn iMac gekuist met DiskWarrior, schijfbevoegdheden hersteld enz., maar niets hielp.
Op een dag stelde ik vast dat bij de opstart van de iMac, de bootcamp partitie niet meer kon opgestart worden (ik zag het icoon niet meer). Ik kwam toen op de idee om deze partitie te verwijderen en kijk........ ALLE PROBLEMEN OPGELOST.
Mijn iMac draait weer zoals nieuw en dat is nu al een 2-tal weken zo.
Evenwel wil Bootcamp Windows niet meer installeren. Wanneer de installatie van Windows moet beginnen blijft, na de eerste reboot, de iMac hangen op een grijs scherm. Ik weet niet hoe dit op te lossen.
Afbeelding
MacBook Air M2 - 2022 - 16GB Sonoma
Mac Mini M1 - 2020 - 16GB Sonoma