iBook G4

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

27 jan 2012, 19:24

Hallo mensen, verschillende vragen:
Ik heb een iBook (zo ne witte, ge-erft van een van mijn kinderen, wegens reeds een jaar niet meer gebruikt en oververzadigd zo traag geworden is dat men voor minder gedegouteerd zou worden) Een iBook G4 1.07 GHz en 250MB ram
Dus alles eraf en opnieuw geinstalleerd (standaard) maar nu zie ik tijdens die install. dat er alle mogelijke vreemde talen mee worden geinstalleerd. Zou ik niet beter dat manueel nog eens herdoen? Maar hoe krijg ik de Appleworks en iPhoto en zo er dan terug in?
Die 250MB-ram is waarschijnlijk veel te weinig, maar waar vind ik een (betaalbaar) geheugentje van 1 GB extra? Bij apple-store wordt dat niet meer opgevolgd wegens te oud. Hoe en waar kan ik nu het juiste type vinden om deze ouwe taaie iBook een nieuw leven in te blazen?
Waar vindt men nog de andere software die dit bakske aankan (adobe-reader,photoshop, ms-office enz.....?
Een ander probleem is dat de i-Tunes van die generatie niet meer gevolgd wordt door iTunes en dus onbruikbaar is om nog muziek in te downloaden.
Nochtans zijn er van dezelfde generatie windoospc's die dat wèl kunnen!
Voilà mijn vraagje(s), wat en hoe doen?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

28 jan 2012, 19:06

250MB is inderdaad véél te weinig. Volgens mijn zijn er modellen bij waarbij 768MB het maximum is (256+512) check dit even via http://lowendmac.com/powerbooks.html

Verder kun je oudere versies van iTunes hier vinden:
http://support.apple.com/kb/DL857

Voor andere oude programma's: http://www.oldapps.com/
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

28 jan 2012, 19:48

bedankt sypie voor het snelle antwoord, ondertussen heb ik al een geheugenuitbreiding van 1GB gevonden en geinstalleerd (pc-2700 333MHz ipv pc-2100 DDR266), en dat werkt al direkt.
Met overige van uw informatie ben ik nog even zoet...
tot geneugten...

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

29 jan 2012, 09:38

Voor de iTunes kwam ik bedrogen uit, de versie 8.2.1 downloaden ging, maar werkt niet. Dat vereist een Intel-mac.
Vorige versies 7.... werken ook niet.(steed terugkomende eis "vanaf een Intel-mac")
Zijn dan de motorola-macs die voorheen zo formidabel waren dan plotseling onozel geworden?
Mijn 18-jaar oude mercedes rijdt nog steeds op normale benzine, en, veel beter dan veel nieuwe andere prullenbakken, waarom mijn "oude" iMac zo vernederen?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

29 jan 2012, 14:22

Vreemd, je hebt een G4 en de versie voor de G3 doet het niet?

Dit is wat Apple zegt: "iTunes is the best way to enjoy your digital music and video with your PC, iPhone, iPod and Apple TV. iTunes 8.2.1 for Mac OS X is designed to work with G3 Mac systems."

Welke versie van OS X gebruik je? En heb je al via de normale weg iTunes gedownload? Er zit namelijk een "versie-controle" in de downloadpagina.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

06 feb 2012, 13:19

nogmaals over iTunes, heb nu via een firewirekabel iTunes (programma) van mijn iMac naar mijn iBook kunnen overhevelen.
Maar de inhoud, de bibliotheek dus, (zo'n dikke 13GB) lukt niet, waarom niet , en hoe doet men dat?
Met andere software ging dat wel, maar met die muziekbestanden niet.
Ik zou graag dat iBookje als mijn discotheek willen gebruiken. Maar hoe importeer ik nu dat pakket?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

06 feb 2012, 16:09

Wat gebeurt er als je de iBook als target opstart (T ingedrukt tijdens het opstarten) en de andere Mac de boel naar de schijf laat kopiëren?
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

06 feb 2012, 17:27

kijk eens of het u duidelijk wordt via iTunes help. niet vergeten 'machtiging' te geven.

Afbeelding
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

06 feb 2012, 17:44

Zo doe ik dat, op het grote scherm(iMac) verschijnt het gele harddiskicoon van het iBookje, en die kan ik dan openen en daarheen het een en het ander heenslepen. bvb msoffice, adobe...enz. wordt simpelweg overgcopieerd.
Maar met die iTunes gaat alleen het programma over, zonder de bibliotheek waar alle muziek in zit. De ganse HD van de iMac overslepen gaat natuurlijk niet want daar is de iBook te klein voor.(30GB!)Maar als ik die iBook al voor mijn muziekverzameling af te spelen zou kunnen gebruiken zou ik al tamelijk content zijn. Alles opnieuw erin gaan laden is niet te doen want de CD's zijn her en der verpreid in-en buitenshuis....
mvg

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

06 feb 2012, 17:52

hjb, van "machtiging" heb ik nog niets gezien?
mvg

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

06 feb 2012, 22:03

Afbeelding

ik ben niet helemaal zeker of u dat nodig heeft voor wat u wil doen, maar vermoedelijk wel.
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

08 feb 2012, 00:57

Volgens mij begrijp ik het. Je denkt dat al je muziek in iTunes staat.

Helaas, of gelukkig, de muziekbestanden staan NIET in de applicatie zelf. De muziekbestanden staan elders op de schijf en wel onder de gebruikersmap/Muziek/iTunes Media

Die map moet je dus verplaatsen naar exact dezelfde plaats op de andere Mac. Als dat klaar is heb je alles in de nieuwe/oude iTunes staan.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.