HD-iBook

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

17 feb 2012, 16:10

IK ben nog steeds aan 't knoeien aan mijn iBook.
Tijdens een van de (vele) herinstallaties geraakt de iBook niet meer geinstalleerd.
De HD maakt ook eigenaardige geluidjes. Na wat gezoek heb ik een bepaalde ic op het moederbord nagesoldeerd (braaf volgens de richtlijnen van echte freaks op andere mac-fora), maar telkens strand de installatie op het einde en moet er opnieuw gestart worden.(duurt ook uuuuren...)
Is die HD redelijkerwijze te vervangen, en/of is dat de moeite niet meer?
( iBook 12.1/1GHz G4/250/30/combo), een kaart van 1GB-ram die er in past heb ik liggen (wel een hogere freq. dan origineel, maar heeft er in gewerkt)
Op welk forum vindt men een handleiding om die HD eruit te halen en te vervangen, zonder alles naar de vaantjes te helpen, want dat heb ik nog niet gevonden? OF, moet ik van mijn hart een steen maken en dat sympathiek iBookje weggooien?
Ergens "binnenbrengen" lijkt mij onredelijk.
mvg

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

18 feb 2012, 14:56

Nog een vraagje; als de HD nu kapot zou zijn, kan men die eenvoudigweg negeren en vervangen door zo'n usb-stick van bvb 32GB op de iBook te steken? De originele schijf is ook maar 30GB, dus qua capaciteit veranderd er niet veel. Of, is dat niet zo eenvoudig?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

21 feb 2012, 06:54

De iBook is een PPC machine, dus geen Intel. Dat betekent dat deze NIET wil opstarten vanaf USB maar enkel vanaf FireWire-schijven. Een USB stick zal dus niet lukken, ook niet als daar je installatie-DVD op staat.

Hier de handleiding om de harde schijf te vervangen, hou er wel rekening mee dat het model iets kan afwijken, ik zag namelijk geen 12" 1GHz model.
http://www.ifixit.com/Guide/iBook-G4-14 ... ment/731/1
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

21 feb 2012, 07:21

bedankt sypie, dus dat met die usb-stick kan ik vergeten. Het model is wel een beetje anders, maar het is een goede hulp. Ondertussen heb ik ook nog een pak beelden gevonden met het (ongeveer) juiste type, het is wel oppassen geblazen in dat kleine prullenmechaniekmedium.
Nu nog op zoek voor een gepaste HD, en dan ziin we weer even zoet.
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

22 feb 2012, 09:38

Ik zou er een kleine SSD in zetten, dan gaat die ook nog eens stukken sneller dan met een ouderwetse HDD.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

22 feb 2012, 14:31

Welke SSD, en hoe en waar steekt men die dan erin?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

23 feb 2012, 18:55

Een SSD vervangt de HDD. Oftewel: een stille en ontzettend snelle schijf vervangt een trage draaiende schijf.

Het enige waar je naar moet kijken is de aansluitconnector. (P-ATA, SATA)

Hier bijvoorbeeld een tweedehandsje, die over het algemeen betrouwbaarder zijn dan tweedehands HDD's: http://tweakers.net/aanbod/399590/intel ... 1-ssd.html
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

04 mar 2012, 20:49

Ik heb uiteindelijk de iBook deftig open gebroken (voorzichtig gedemonteerd) om de HDD eruit te halen en met deze in de hand eens langs de onderdelenshops te passeren. zo ben ik zeker dat men me geen verkeerde HDD verpatst.
Het gaat over een Toshiba MK3025GAS
of nog HDD2196 P ZE01 T van 30GB 5V DC 0,7A
Kan ik daar een gelijkaardige schijf (met dezelfde afmetingen en pin's) voor nemen? Wordt die dan bij het installeren van het OS X voor Mac geformateerd? Of zit ik dan strop?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

06 mar 2012, 00:41

Deze schijfjes kun je gebruiken:
http://tweakers.net/pricewatch/222738/s ... 00rpm.html

Zodra je iets tegenkomt met SATA: direct wegklikken en niet bestellen: Het past niet in deze iBook.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

06 mar 2012, 21:52

@sypie, hartelijk bedankt voor de tip,ik had al wat rondgeneusd op fora en internet, en ik heb dan ook die samsung hdd van uw suggestie gevonden, gaan halen in Luik (op 15km vanwaar ik woon) iets duurder dan i-net,(67 €) maar direkt en met gemakkelijke toegang voor als er iets mee was. Aanvankelijk vond de iBook die Hd niet maar met wat gesukkel via help (waar de hd wèl gevonden werd, maar moest nog als  schijf gevormd worden).
De montage is bij zo'n iBook(je) wel delikaat wegens klein en compact...
Na de installatie heb ik verzocht om via de firewirekabel een overdracht te maken van mijn iMac (zelfde progr. enz.., maar dat duurde uren en is niet goed afgesloten. De iBook is geen verkleind evenbeeld van de iMac;
Ik zal dat morgen of zo eens manueel bezien.
Als men nu grote programma's of data eruit wipt naar de prullenmand en dan deze ledigt, ontstaan er dan grote nadelige open plaatsen op de HD, of worden die "intelligent" benut?
mvrg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

06 mar 2012, 23:48

De fragmentatie (lege gaten in de schijf) worden door OS X zoveel mogelijk zelf hersteld tijdens het actief zijn van het systeem. Je hoeft hier voor de rest geen aandacht aan te besteden, zoals je misschien bij Windows wél gewend bent.

Er zijn wel programma's die defragmenteren onder OS X maar dat heeft weinig invloed.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.