printer via printer in windows netwerk

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

13 mar 2012, 10:07

Ik ben een nieuwe mac gebruiker en heb een probleem met mijn printer.
De opstelling die ik momenteel heb is de volgende. Er is een laptop (pc-laptop) die draait onder XP SP3 en daaraan hangt een HP printer. Deze printer is gedeeld en heeft de naam HPLaptop.
In Finder vind ik de laptop terug en kan ik op de gedeelde mappen de documenten benaderen.
Om een printer toe te voegen op de Mac gebruik ik de volgende werkwijze
- Systeemvoorkeuren - Afdrukken en scannen - Printer toevoegen (+)
- Dan kies is Windows. De naam van het netwerk is "workgroup" en daaronder zie ik pc-laptop en nadat ik mij geïdentificeerd heb zie ik de printer HPlaptop.
Onderaan dat scherm kies ik dan "Druk af via: HP Deskjet Series"
Wanneer ik dan kies "Voeg toe" wordt de printer in de lijst van de printers getoond.
Wanneer ik dan dubbelklik op die printer krijg ik het bedienscherm van HPLaptop en daar kan je "Diagnostische netwerkinfo" opvragen. Wanneer ik dat doe branden gedurende een paar seconden alle lampjes groen ( Ethernet, Netwerkinstellingen, internetaanbieder, internet, server), maar het lampje naast server verandert dan naar "rood" met een foutmelding.
"pc-laptop niet gevonden"
Het printen van een testpagina lukt dan uiteraard ook niet.
Iemand enig idee wat ik fout doe?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

14 mar 2012, 17:39

Maak geen Windows printer aan maar maak een IP-printer aan, gaat veel makkelijker. Wel er voor zorgen dat de laptop een vast IP-adres heeft.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

17 mar 2012, 09:12

Bedankt voor het antwoord.

In afwachting van over te schakelen naar vaste IP adressen heb ik het IP adres van de laptop opgevraagd en met die gegevens geprobeerd om een IP printer aan te maken, maar het maken van een verbinding met die printer lukt al niet.
Ik slaag er m.a.w. al niet in om hem toe te voegen.

Nog iets i.v.m. de windows printer. Ik lees op diverse fora dat ik me moet aanmelden op de windows pc met een geldige account met een paswoord om die printer te configureren. Die vraag is mij éénmaal gesteld geweest, maar wanneer ik nu opnieuw probeer om een printer toe te voegen wordt die vraag niet meer gesteld. Enig idee hoe dat komt?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

20 mar 2012, 06:39

Installeer op die Windows PC eens Bonjour voor Windows en kijk dan nog eens hoe het gaat.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

21 mar 2012, 20:02

Ik heb "Bonjour voor Windows" geïnstalleerd op de windows pc en ook Airprint-Installer.
De twee services voor alle zekerheid nog eens gestopt en herstart en de firewall instellingen zo aangepast dat AirPrint mogelijk is.

Op de Mac kan ik nu inderdaad de printer terugvinden als "gedeeld door Bonjour @ pc-laptop" en ik kan hem ook toevoegen, maar het verbinden lukt niet.
Het scherm met de netwerkinfo blijft een server fout aangeven en een testpagina drukken lukt niet.

Misschien moet ik op een andere manier de printer configureren op de Mac?

Alvast bedankt om me verder te helpen.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

21 mar 2012, 22:57

Zet de Firewall eens helemaal uit. Als je achter een router zit is de Firewall in ieder geval al doelloos.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

22 mar 2012, 16:52

Ik heb de firewall uitgeschakeld, maar het probleem blijft.

Het lampje naast "server" in het scherm "diagnostische netwerkinfo" brandt rood en wanneer ik een testpagina naar de printer stuur krijgt de printer een geel vlagje en staat naast de file "identiteiscontrole vereist".

Ockham
Lid geworden op: 21 jun 2012, 18:50
Locatie: Gent

28 jun 2012, 10:56

Zelf heb ik geen Mac maar wel een Windows XP desktop en een Windows 7 laptop. Ik overweeg mijn oude desktop te vervangen door een Mac. Ik zou uiteraard ook graag mijn printer willen gebruiken op beide computers. Is jouw probleem uiteindelijk opgelost geraakt en zo ja, hoe?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

06 jul 2012, 20:18

Is de printer in Windows ook gedeeld?
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

17 jul 2012, 15:56

Sorry dat ik nu pas een antwoord kan geven, maar ik ben net terug uit verlof.
Het probleem is nog steeds niet opgelost.
De printer is gedeeld onder windows en ik kan hem, zoals beschreven, terugvinden op mijn Mac.
Het printen lukt echter niet.
Ik heb uiteindelijk mijn printer gekoppeld aan mijn Mac en dat werkt (uiteraard) uitstekend, maar het was niet echt de oplossing die ik voor ogen had.

Mocht er nog iemand een idee hebben ?!?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

19 jul 2012, 09:07

Ja, heel simpel: zoek een (tweedehands) HP Jetdirect kastje en maak van je printer een onafhankelijke netwerkprinter. Zo is de printer nooit afhankelijk van de computer waar die mee verbonden is. De Jetdirect wordt aan het netwerk gekoppeld met een kabeltje, misschien zijn er tegenwoordig ook wel draadloze apparaatjes.

Wat missschien ook kan wanneer je bijvoorbeeld een wifi-router hebt met USB aansluiting die in de buurt staat: sluit je printer aan op je wifi-router. Op die manier kunnen de computers ook nog eens draadloos printen. Wel zo makkelijk, maar is alleen van toepassing als je een aantal dingen bij elkaar hebt staan.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.