time machine configureren

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

sis
Lid geworden op: 04 nov 2005, 13:55
Locatie: brugge

02 aug 2012, 14:05

werk met lion, en wil time-machine gebruiken; die is nog niet geconfigureerd
als ik op configureren klik, dan zie ik niets meer. maw hoe moet ik time-machine configureren?
dank

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

02 aug 2012, 15:10

Waar doe je Time Machine configureren?

Normaal gesproken komt de vraag van Time Machine wanneer je de externe schijf aansluit. Wanneer Time Machine dan vraagt of je de betreffende schijf wilt gebruiken voor Time Machine dan kun je daar op Ja* klikken.

*of iets dergelijks
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sis
Lid geworden op: 04 nov 2005, 13:55
Locatie: brugge

02 aug 2012, 17:38

werkt de back-up van mac dan automatisch??, waar kan ik die back-up dan vinden en eventueel gegevens terugplaatsen.
sorry , ben superleek hierin

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 aug 2012, 10:36

Op het moment dat je een schijf toegewezen hebt aan Time Machine (altijd een externe schijf doen en NOOIT op een interne schijf doen) wordt deze gebruikt voor Time Machine. Zo lang de schijf beschikbaar is op je systeem, dus met de USB-kabel aangesloten en zichtbaar in de Finder, kan Time Machine een back-up maken. Dit gebeurt één keer per uur, zolang de schijf beschikbaar is. Je kunt aan het ronde klokje in de menubalk zien dat Time Machine aan het werk is, de tijd draait dan achteruit.

Je kunt NIKS handmatig doen met deze back-up. Je kunt er niet zomaar een bestandje bij in zetten. Je kunt enkel een back-up stoppen als het je niet uitkomt.

Wat je wél kunt doen: bestanden terugzetten, ook 1 enkel bestandje. Dit doe je door de applicatie Time Machine te starten, deze staat in de map Programma's. Hierin krijg je een Finder venster te zien. Je kunt dan naar de map gaan waar je bestandje in staat die je zoekt. Je kunt met de pijlen aan de rechter kant kiezen hoe ver je in de tijd terug wilt gaan. Wanneer je een bestand dan selecteert kun je kiezen voor "Zet terug" zodat het bestand weer op de betreffende plek komt te staan.

Denk er wel om dat Time Machine géén opslag is. Het is niet zo dat Time Machine geschikt is voor het opslaan van bestanden. Time Machine is enkel bedoeld als back-up voor het geval je schijf kapot gaat, wanneer je Mac softwarematig de soep in draait of wanneer je per ongeluk een verkeerde handeling doet en bestanden verwijdert die niet weg moesten.

Het voordeel van Time Machine is dat het enkel gewijzigde bestanden kopieert. Zo lang een bestandje niet gewijzigd is hoeft het niet nogmaals ge-back-upped te worden. Het nadeel hiervan is dat de eerste back-up het langste duurt, omdat alle bestanden dan nieuw zijn voor Time Machine.

Als tip wil ik je nog meegeven: in Systeemvoorkeuren -> Time Machine kun je op het knopje "Opties" klikken. Hier krijg je ook de mogelijkheid om bepaalde mappen uit te sluiten. Ik heb de map Downloads uitgesloten. Alles wat daar in staat is niet belangrijk genoeg om te back-uppen. Als dat het wel is zorg ik er voor dat het zo snel mogelijk in een map buiten Downloads komt. Daar wordt wél een back-up van gemaakt. Omdat bestanden in de map Downloads vaak wisselen, er weer nieuwe bij komen en weggaan neemt dit veel onnodige ruimte in op je Time Machine schijf.

En als laatste: wanneer je Time Machine schijf vol is komt het programma zelf met de mededeling dat de schijf vol is en dat de eerste back-up verwijderd zal worden om door te kunnen gaan. Op deze manier houdt Time Machine altijd een recente kopie en kan het oudste weg, dat heb je immers toch niet nodig gehad?
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sis
Lid geworden op: 04 nov 2005, 13:55
Locatie: brugge

03 aug 2012, 11:02

oeps een hele uitleg , maar heel begrijpelijk en van harte bedankt, nu weet ik hoe het werkt :)

oldandfresh
Lid geworden op: 02 nov 2012, 22:05

30 nov 2012, 22:00

sis schreef:werk met lion, en wil time-machine gebruiken; die is nog niet geconfigureerd
als ik op configureren klik, dan zie ik niets meer. maw hoe moet ik time-machine configureren?
dank
Je hoeft met Time Machine bijna niks te configureren, het enige wat je hoeft te doen is je schijf formatteren en aansluiten, daarna zal de Time Machine applicatie je direct vragen om deze schijf te gebruiken als backup schijf.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

14 dec 2012, 10:46

Wanneer ik mijn Mac in "Sluimer" geplaatst heb en nadien terug opstart krijg ik soms de melding "De schijf is niet op de juiste manier verwijderd". Ik vermoed dat het om de externe schijf gaat waar Timemachine de gegevens naartoe schrijft.
Hoe kan ik dat vermijden? Is het nuttig om eerst de externe schijf te verwijderen in Finder en dan de Mac in "Sluimer" te plaatsen of moet ik me daar geen zorgen om maken?