Van Vinyl naar Digitaal

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Huub2
Lid geworden op: 15 sep 2008, 12:49
Locatie: Nijmegen

02 jan 2013, 08:53

Beste Maccers. Al tijden probeer ik mijn LP platen over te zetten naar de digitalen versies.
Het lukt mij maar niet de juiste drivers voor te vinden zodat het wel gaat lukken.
Heb al Audacity op bekeken maar ik weet niet wat ik moet kiezen.
Misschien komt dat ook wel een beetje door het gebrekkige Engels wat ik beheerst.
Wie kan mijn de de juiste weg laten kiezen zodat het toch wel gaat lukken.
Ik bezit een Imac OSX 10.8.2 en een Lenco draaitafel L-3866USB
Al vast bedankt.
Grt, Huub.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

03 jan 2013, 19:02

beste Huub2, dat gaat wel degelijk, ik heb dat jaaaaren geleden geprobeerd, en ik "denk" met audacity maar ben niet zeker.
Ge moet bij de voorkeuren de ingangsgevoeligheid instellen ("geluid")
In audacity kan je een file aanmaken en dus registreren.
Als je een gewone movingmagnetkop hebt kan je direct in de geluidsingang van de iMac, maar als je met high-end materiaal werkt (sme-arm en een ortofon-movingcoil+elliptische naald) dan moet je wel een speciale voor-voorversterker hebben met een daarbijbehorende correctie.
Ik raad ook aan van de platen nat af te spelen met zo'n lenco-buis-armpje zodat de naald steeds een natte groef aftast, dan heb je geen geritsel en knacken van micro-electrostatische ontladingen. Het nadeel is dan wel dat ge later die platen altijd nat moet afspelen, want het aanwezige stof (slijk geworden), is gewoon een beetje verplaatst en is na opdroging nog veel ambetanter dan voorheen. Maar het loont de moeite want de meeste analoge opnames zijn veel beter dan de meeste digitale quoi diepte, relief ruimte en realistische sfeer.
mvg

dzqtgm
Lid geworden op: 17 mar 2009, 19:41

13 mei 2013, 00:38

Hallo,

ik heb dit probleem anders opgelost: ik kocht een platenspeler (ongeveer 50 euro) met een USB uitgang en sla de muziek op een memorystick op.
Werkt zonder enig probleem. Regelmatig kan u deze toestellen ook in de Aldi aankopen aan een lagere aankoopprijs.
Hopende u hiermee een "andere oplossing" gegeven te hebben , wens ik u nog veel plezier met uw oude vynilplaten.