opsporen en corrigeren van fouten in Mac software ventura

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Audass
Lid geworden op: 16 feb 2014, 09:20
Locatie: Bertem

16 aug 2023, 09:44

Goedemorgen

mijn computer werkt traag en mijn zonen zeggen dat er teveel gechipoteerd werd aan de software en dat de computer volledig moet af geveegd worden en de software Ventura opnieuw geinstalleerd. Maar ik zag dat er software bestaat die de Mac herstelt . Maar mijn zonen zeggen dat al deze programma's onbetrouwbaar zijn ??

Is er iemand van het forum die ervaring heeft met dergelijke operatie. Een van mijn zonen zei : dit wordt algemeen aan geraden na zovele jaren gebruik. En dit zijn er veel bij mij. Een probleem dat ik zie is dat wanneer ik de harde schijf kopieer ik ook al de fouten mee sleur .

Het zou mij een zeer groot genoegen zijn van ervaren gebruikers advies eventueel hulp te krijgen bij deze gevaarlijke bewerking en hun mening hierover : hoe te werk gaan , welke software te gebruiken?

Mvg

Audass

janneman1
Lid geworden op: 24 mar 2004, 14:15
Locatie: kortrijk

17 aug 2023, 11:56

Een programma dat de Mac “herstelt” ken ik niet. Een “traag” werkende computer kan veel oorzaken hebben (de hardware, oude harde schijf, een te volle schijf, te veel programma’s die in de achtergrond blijven werken, enz…) Ventura opnieuw installeren op een blanco schijf, daarna uw data terugzetten (foto’s, documenten, muziek…), eventueel programma’s opnieuw installeren (enkel deze die u gebruikt) is altijd een goede activiteit. Dit vraagt wat werk maar loont in veel gevallen de moeite. En een nieuwe Mac is de Max😉
Afbeelding
MacBook Air M2 - 2022 - 16GB Sonoma
Mac Mini M1 - 2020 - 16GB Sonoma

janneman1
Lid geworden op: 24 mar 2004, 14:15
Locatie: kortrijk

14 okt 2023, 08:14

Een tip voor iMac en Mac mini gebruikers van wie hun computers nog draaien op een oude harde schijf : koop een nieuwe externe SSD schijf en hang deze aan uw Mac. Als deze een Thunderbolt poort heeft, hang de SSD dan aan deze poort. Installeer uw besturingssysteem op deze SSD schijf en zet deze als "opstartschijf" in Systeemvoorkeuren. Als u alles op deze SSD plaatst, dan kan u de oude schijf gebruiken als back-up schijf.
Afbeelding
MacBook Air M2 - 2022 - 16GB Sonoma
Mac Mini M1 - 2020 - 16GB Sonoma