Gepest wegens autisme, en de gevolgen ...

Dit is de plaats waar je jouw verhaal kan vertellen, zorgen delen, troost zoeken/vinden en geven aan elkaar.

Mine
Lid geworden op: 20 jun 2011, 07:24

24 nov 2011, 17:23

Mijn zoon (19) werd omwille van zijn Autisme (diagnose pas begin 2011 gesteld ondanks jarenlang vragen om hulp omdat ik voelde dat hij "anders" was) kapotgepest door een klasgenoot.

De pesterijen hadden zo'n impact dat de neurologe vond dat hij niet kon deelnemen aan de schoolreis naar * voor 4 dagen in het voorjaar. Alle attesten werden bezorgd, zowel Reizen * als Verzekering * lieten ons 4 maanden in de waan dat we €300 € zouden terugkrijgen.

Ondertussen werd het pesten grondig aangepakt en zit mijn zoon nu op een school waar hij aanvaard wordt, in een nieuwe richting waar hij zijn tekentalent kan ontwikkelen. Eindelijk is er naar mij, als moeder geluisterd. Hij heeft een goede GON-begeleiding. Hij is opengebloeid.

Op donderdag, 25 augustus ontving ik van Reizen * een brief: "Autisme valt onder zenuw-, psychische en psychosomatische stoornissenen dus kunnen ze geen gunstig gevolg geven aan het dossier, uiteraard tot hun spijt”.

Ik contacteerde meteen de juridische dienst van Test Aankoop. Ik heb een aantal verenigingen en groepen rond autisme op de hoogte gebracht én de school van mijn zoon. Ook de neurologe die de diagnose stelde.

De juridische dienst van Test Aankoop stelt me zwaar teleur. Ik kreeg van de neurologe de bevestiging dat autisme een ontwikkelingsstoornis is en geen zenuwstoornis. Volgens de dame van TA is die nuance te klein. Ik besliste na die uitspraak om TA laten weten dat ik iemand anders wilde die de zaak zou overnemen. Hoe kan immers iemand die zelf zo bevooroordeeld is onze zaak behartigen?

Ik kreeg geen antwoord. Mijn lidmaatschap van jaren wordt dus stopgezet.

De neurologe zorgde opnieuw voor een geschreven verklaring: "Ondergetekende, Dr. i/d geneeskunde, verklaart hierbij dat ASS een ontwikkelingsstoornis is (dus zeer vroeg i/d ontwikkeling v/d foetus/kind ontstaan) en niet hoort tot de psycho-somatische (“psychische”, – “zenuw”-) stoornissen."

Ik lichtte verder groeperingen, instanties en mensen persoonlijk in die op één of andere manier ofwel met autisme, ofwel met (gevolgen van) pesterijen, e.d. bezig zijn.

Of dat beweren.

Zo werd door SASAM vzw mijn verhaal eerst in twijfel getrokken, dan werd ik bespot en uiteindelijk beledigd: "SASAM vzw heeft niets te maken met het terugvorderen van geld maar met het aanpakken van pesterijen. Ondanks dat die jarenlang bezig waren is dat geen oorzaak geweest om contact op te nemen en nu nog zijn de pesterijen in uw mails maar bijzaak. Dat typeert u als mens en als moeder."

Gelukkig, verder kreeg ik voor het merendeel positieve reacties.

De zaak werd in gehanden gelegd van Het Centrum voor Gelijke Kansen en de Ombudsdienst Verzekeringen.

Eén politicus gaat 'het meenemen naar het Parlement'.

Op Facebook richtte ik de groep AUTISME en Reizen * op, niet als "haatpagina" maar om duidelijk het verloop van de zaak te kunnen volgen.
Per slot van rekening mag en moet de waarheid gezegd kunnen worden.

22 november 2011 kreeg ik de mail:

IK HEB DE ZAAK VOLLEDIG GEWONNEN !!!

Geef niet op, mensen.
Laatst gewijzigd door Mine op 16 nov 2016, 18:39, 3 keer totaal gewijzigd.

falcon1
Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Locatie: De Panne - Midden-Limburg

24 nov 2011, 19:38

Beste Mine,

proficiat dat je het zo voor je zoon hebt ogenomen!!!
Ik werk ook met kinderen met autisme en hun problematiek is aan de buitenwereld zo moeilijk uit te leggen... Ik begrijp niet dat na zoveel jaren strijd er nog geen erkenning is voor deze mensen!
Nogmaals, ik bewonder jou inzet!
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...

magrit
Lid geworden op: 13 mar 2005, 19:12

24 nov 2011, 19:53

AfbeeldingGroeten van Magrit :wink:

gerarda
Lid geworden op: 02 feb 2005, 09:55

24 nov 2011, 23:49

Mine ge hebt gelijk dat ge gevochten hebt. De mensen zouden dat meer moeten doen. Ge wint niet altijd ( heb ik ervaren met buizen in mijn huis ) die gebroken waren door een firma die werken uitvoerde voor eandis en zelfs met foto's als bewijs en factuur van een aannemer gebaarden ze van niets.
Voor een andere zaak waar ik dan onkosten had door derden werd ik dan wel vergoed.
En wat testaankoop betrefd ik ik geen groot gedacht van hoor, ik heb nog andere klachten gehoord.

Ik wens u nog veel geluk met uw zoon.

Groetjes Gerarda

Mine
Lid geworden op: 20 jun 2011, 07:24

25 nov 2011, 16:34

Test Aankoop: de bewakers zouden zelf moeten bewaakt worden.
:roll:
Het meest echter was ik geschokt door de schofferende reacties van SASAM vzw.

Maar goed, het is voorbij...