scheiden ? En de nodige problemen...

Dit is de plaats waar je jouw verhaal kan vertellen, zorgen delen, troost zoeken/vinden en geven aan elkaar.

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

10 dec 2011, 04:08

Een goede vriend van me word geconfronteerd met een echtscheiding. Hij is dringend op zoek naar een betaalbare woning regio antw daar de woning waar hij nu woont te duur is voor een man alleen. Hij heeft deze echtscheiding niet zien aankomen... en is er het hart van in. Net nu voor de winter en de feestdagen ... kunnen jullie hem raad geven wat hij kan doen en waar hij terrecht kan ? Tevens heeft hij schik voor de eenzaamheid die hem nu te wachten staat. Hoe gaan jullie daar mee om... alleen is toch maar alleen ... ? Waar kan hij terug iemand onmoeten om samen het leven verder te zetten.

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

10 dec 2011, 20:03

neen, ik denk niet dat hij momenteel aan een nieuwe relatie denkt ... kan moeilijk met de miserie waar hij nu in terrecht komt. Maar het is een warm en teder , oprecht persoon met het hart op de juiste plaats. Staat altijd open voor vanalles , jong van geest .... doch op zo een leeftijd alleen komen te staan is denk ik echt geen pretje .... dus vrienden, vriendinnen waar hij contact mee kan hebben, praten, mailen ....dat zal hij zeker nodig hebben ... om niet weg te kwijnen in de eenzaamheid .... vrienden kun je nooit genoeg hebben in het leven niet ? een echte hobby heeft hij niet. En ontmoetingsplaatsen in de stad ... welke ?

gerarda
Lid geworden op: 02 feb 2005, 09:55

10 dec 2011, 20:15

Het is zeker niet gemakkelijk voor die persoon.Zoiets moet men op het gemak kunnen beslissen en in een rapje in een huis gaan dat ge dan later moet beklagen is van het ene probleem in het andere terecht komen.
Zou hij nergens een gemeubelde kamer kunnen huren en zijn eigen meubelen laten opslaan en op zijn gemak een klein appartementje zoeken.
En om kontact te maken met andere mensen kan dit hier toch oo op het net, moet daarom niet bij de senioren zijn als die persoon nog jonger is.

groetjes gerarda

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

11 dec 2011, 06:18

ja langs de ene kant zou het wel goed zijn om eerst een gemeubelde kamer te huren om dan op het gemakske rond te kijken naar een geschikt appartementje. Doch ook de prijzen van gemeubelde studio ' s springen de pan uit en dan nog niet te spreken van de contracten dat zulke verhuurders opstellen. Enne nen 70 tiger die ga je toch niet te veel laten verhuizen ?!Waar en wie kan hem raad geven, advies , welke instanties? Hij zal toch zeker niet de enige zijn die het met een klein pensioentje moet doen en geen eigendom heeft niet ? Hoe doen jullie dat ? Een verhuurder wenst dat een huurder zeker een loon heeft waardat de huur maar 1/3 van uitmaakt . Als je eens op het net rondkijkt sta je echt versteld van de huurprijzen. En dan spreken we nog niet van alle andere kosten , onkosten. Welke premies , tegemoetkomingen voor bejaarden ? De ideale woning kan hem enkel op een wachtlijst zetten ... twee jaar ... wat moet hij dan intussentijd gaan doen , leven op straat ?En ja het seniorennet is een kei goed net ... maar de vraag blijft gaat hij zich een internet abonnement kunnen permiteren ?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

11 dec 2011, 06:48

Er zijn toch allerhande sociale diensten die hier raad kunnen geven, daarvoor zijn die daar.

Hierboven maakt jij o.a. gewag van mailen, en dan stel je zelf de vraag of hij internet zal kunnen betalen, beetje eigenaardig niet :roll:
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

11 dec 2011, 13:13

ik vraag concrete antwoorden ... met er zijn sociale diensten waar hij terrecht kan daar ben ik niets mee... wie , wat , waar ????
wat dat internet betreft... momenteel heeft hij internet ... en een computer.. het blijft allen de vraag of hij geld genoeg gaat hebben om na ... betaling allementatie, huur, verzekering appartement, algemene onkosten app, electriciteit, water, gas, en eten nog iets over heeft van de rond de 900 euro? En dan spreek ik nog niet van terug aankopen van meubels , huisraad etc waarvoor hij geen geld heeft , maar dan ook niets heeft ....
En oh ja ... de tv en daar de rekeningen voor ook niet te vergeten niet ? En hoeveel zou het goedkoopste internet abo kosten ? rond de 30 euro ...?
Dat internet zou voor hem een contact nog kunnen betekenen met de buitenwereld...
luxe zeker ?

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

11 dec 2011, 13:56

hij heeft momenteel een computer ... dus die moet hij niet kopen... zou de overheid beter niet eens meer voorzieningen geven aan " de gepensioneerde". Vermindering voor tv, internet etc ...
Nu pas begin ik te beseffen hoe goed " wij " het hebben... maar je mag niet in de problemen komen want dan heb je pas echt grote problemen. Ocmw heeft hem de boodschap gegeven , we hebben momenteel niets .... te veel asie.......z in Antw

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

11 dec 2011, 18:54

inderdaad de huisvesting , het dak boven je hoofd ... dat is het grootste probleem ....
ik moet eerlijk bekennen dat ik er vanuit ging dat hier in ons landje alles goed geregeld was ... helaas zijn de doppen van mijn ogen gevallen en stond en sta ik versteld hoe de situatie werkelijk is ...
dag en nacht verschil ...
Natuurlijk moet je er eerst inzitten ... van nabij meemaken om te weten , beseffen dat er wel geschermd word met ocmw en ideale woning etc maar als puntje bij paaltje komt er telkens wel een regeltje is dat er voor zorgt dat je toch niet in aanmerking komt ... Een voorbeeldje : bij de ideale woning vragen ze je inkomsten van 3 jaar geleden en op basis van dit beslist men of je een woning krijgt of niet ....typische Belgisch zeker.... de man zit nu in de problemen en ze baseren zich op cijfertjes van 3 jaar geleden en niet zijn echte , huidige en juiste toestand ..... En 3 jaar geleden had hij een hoger inkomen ( dat van hem en van zijn vrouw ), maar die is nu weg ...
scheiden op je in de 70 dat doe je toch niet word er hier geschreven ... helaas moeten beide partijen er zo over denken ... als er 1 partij is die zegt ik trek de stekker eruit dan is de boel om zeep ... En dan beginnen pas de echte problemen .... In het leven heb je niet altijd zoals je het wilt ...en ik las een tijdje geleden dat er meer en meer bejaarden beslissen te scheiden .... ze willen hun oude dag " goed " doorbrengen ?!

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 dec 2011, 06:35

Ik heb uit wat ik uit die twee verschillende topics aangaande dit verhaal heb kunnen begrijpen, enkele zaken op een rijtje gezet.

1. echtgenote van heel goede vriend van over de 70, trekt ervandoor (er is dus nog geen scheiding)
2. heel goede vriend zou moeten rondkomen met pensioen van 900€ (ik denk dat er zo heel veel zijn)
3. om te bepalen of goede vriend hulpbehoevend is vragen instanties de inkomsten van 3 jaar terug te bewijzen, er was daar toen een hoger inkomen, dit van de goede vriend en dit van de echtgenote, echtgenote heeft blijkbaar dus een eigen inkomen
4. heel goede vriend heeft blijkbaar geen kinderen of familie die zich om hem kunnen/willen bekommeren

Heb ik dit hier verkeerd begrepen?
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

12 dec 2011, 10:05

allee speciaal voor onze Danny,

1/ echtscheiding is ingezet ... maar zoals u misschien niet weet duurt het tijdje voor alles geregeld en uitgesproken is ....
2/ echtgenote is het inderdaad afgebold ....en woont elders
3/ echtgenote heeft nooit gewerkt uitgerekend dat jaar waar net nu de ideale woning over valt . Nu werkt ze dus ook niet .
4/hij heeft inderdaad geen kinderen
5/ van zijn pensioentje : mogelijks de helft afgeven aan alimentatie voor de ex. appartement etc betalen ; geen spaargeld of huis hebben ,
Zeker er zijn veel senioren die met dat bedrag moeten rondkomen maar moeten zij ook de helft er van afgeven ? en dan spreek ik niet van al de andere problemen die erbij komen ....
Maar ja, ik krijg hier door de antwoorden van sommige , heel sterk de indruk dat het hier meer om leedvermaak gaat van het leed van andere mensen ....en niet het begaan zijn om anderen ....Langs de zijlijn kritiek geven is steeds makkelijk niet ?
je moet altijd eerst in een situatie zitten om te weten wat het is ....
mvg
Gast

12 dec 2011, 10:18

je moet altijd eerst in een situatie zitten om te weten wat het is ....
En ik weet wat het is...... :wink:
Ik heb het geluk dat ik hulp van famillie krijg,en een goede sociaal asistente heb.
Kiekske ik vind het erg, wat die man nu op deze leeftijd nog moet mee maken,en neen hoor,het internet is zeker geen luxe in mijn ogen.
Want hier ben je in mindere mate eenzaam.
Ik hoop dat het in orde komt voor die vriend :wink:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 dec 2011, 15:19

kiekske schreef:allee speciaal voor onze Danny,
ook al neem je het hier op voor een heel goede vriend, daarvoor hoef je heus niet zo denigrerend uit de hoek te komen

1/ echtscheiding is ingezet ... maar zoals u misschien niet weet duurt het tijdje voor alles geregeld en uitgesproken is ....
kan er dan al sprake zijn van alimentatieplicht

2/ echtgenote is het inderdaad afgebold ....en woont elders
hier opnieuw mijn vraag of er dan sprake kan zijn van alimentatieplicht vanwege die heel goede vriend

3/ echtgenote heeft nooit gewerkt uitgerekend dat jaar waar net nu de ideale woning over valt . Nu werkt ze dus ook niet .
indien het om dat ene jaar gaat, binnen 3 weken schrijven we 2012, en komt dat jaar dus niet meer in aanmerking

4/hij heeft inderdaad geen kinderen
5/ van zijn pensioentje : mogelijks de helft afgeven aan alimentatie voor de ex. appartement etc betalen ; geen spaargeld of huis hebben ,
daar is nog steeds niets over uitgesproken

Zeker er zijn veel senioren die met dat bedrag moeten rondkomen maar moeten zij ook de helft er van afgeven ? en dan spreek ik niet van al de andere problemen die erbij komen ....
ik begrijp nog steeds niet hoe zij vroeger rondkwamen met dat pensioen van 900€ en met de andere kosten

Maar ja, ik krijg hier door de antwoorden van sommige , heel sterk de indruk dat het hier meer om leedvermaak gaat van het leed van andere mensen ....en niet het begaan zijn om anderen ....Langs de zijlijn kritiek geven is steeds makkelijk niet ?
je moet altijd eerst in een situatie zitten om te weten wat het is ....
heb jij zelf dan voordat je hier met dit verhaal om hulp kwam vragen, voor anderen iets gedaan, indien niet vind ik dat je dan geen enkel recht hebt om ons hier een geweten te schoppen, zie ook wat Vergeet-mijnietje hierboven schrijft, er zijn dus wel instanties die iemand ter hulp komen

mvg
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

12 dec 2011, 18:26

kiekske schreef:

ook al neem je het hier op voor een heel goede vriend, daarvoor hoef je heus niet zo denigrerend uit de hoek te komen
wie komt er hier denigerend uit de hoek? Iemand die het opneemt voor een goede vriend of iemand die hier steeds comentaar schrijft waar de arme man niets mee is en totaal van het onderwerp afwijkt.
1/kan er dan al sprake zijn van alimentatieplicht
Alee nu moet hij nog niet betalen he... t is immers nog niet uitgesproken. Denk je nu echt dat hij niets ga moeten betalen ? Dan geloof je ook nog in sprookjes hoor ... Als je de brieven van de advocaat van de ex leest Man Man dat wil je niet weten wat die eist ....
2/ hier opnieuw mijn vraag of er dan sprake kan zijn van alimentatieplicht vanwege die heel goede vriend
alle getrouwd , echtscheiding ... en geen onderhoudsgeld voor de ex ... ik ken gene enkele man die niet heeft moeten betalen voor zijn " niet werkende " ex ....
3/ indien het om dat ene jaar gaat, binnen 3 weken schrijven we 2012, en komt dat jaar dus niet meer in aanmerking
Denk je nu echt dat het zo simpel gaat. op 1 januari staat hij op straat .
En dan nog ze hebben geen plaats is hem vandaag nog medegedeeld .... waar sta je dan ....

5/ ,
daar is nog steeds niets over uitgesproken
je begrijpt of wilt het echt niet begrijpen he.

ik begrijp nog steeds niet hoe zij vroeger rondkwamen met dat pensioen van 900€ en met de andere kosten
awel nu hoor ik u spreken .... toen hadden ze het ook al moeilijk om rond te komen ... Gelukkig hadden ze buren en vrienden die hen eten gaven maar ook die hebben het moeilijk ...etc

Maar ja, ik krijg hier door de antwoorden van sommige , heel sterk de indruk dat het hier meer om leedvermaak gaat van het leed van andere mensen ....en niet het begaan zijn om anderen ....Langs de zijlijn kritiek geven is steeds makkelijk niet ?
je moet altijd eerst in een situatie zitten om te weten wat het is ....
heb jij zelf dan voordat je hier met dit verhaal om hulp kwam vragen, voor anderen iets gedaan, indien niet vind ik dat je dan geen enkel recht hebt om ons hier een geweten te schoppen, zie ook wat Vergeet-mijnietje hierboven schrijft, er zijn dus wel instanties die iemand ter hulp
wel ik heb al jaren vanalles voor verschillende mensen gedaan ... eten geven, geld voorschieten , dingen kopen die ze echt nodig hebben etc
Als ik tegen een geweten zou geschopt hebben dan zal dat geweten waarschijnlijk zelf niets gedaan hebben voor anderen niet ? waarheid kwetst ? en we lopen al de hele tijd verschillende instaties af en vangen overal bot !maar ik hoop dat er oplossingen uit de bus komen voor onze vriend. Er zijn nog steeds mensen op deze wereld die het werkelijk goed voor hebben voor anderen. Ze zijn zeldzaam , maar ze bestaan .....

Ik hoop alleen dat onze betweter Danny nooit zelf in de problemen komt ....
want zoals ik al zei .... je moet eerst in de problemen zitten om dan pas te beseffen wat dat is ... en als er geen enkele instantie je kan / wil helpen ...dan pas sta je er heel alleen voor ...
Misschien dat onze Danny eens een weekje mee wil lopen langs de verschillende instanties ; dan kan hij zelf eens horen wat ze zeggen ...
( niet dat hij daar van gaat wakker leggen denk ik )
En elke keer de teleurstelling, zien in de blik van onze vriend ... die al nachten niet kan slapen daar hij steeds er mee in zijn hoofd zit wat moet er met mij gebeuren ...ik kan hem geen ongelijk geven ....
Afifn ik ga niet meer reageren op berichten onze Danny ... ik ga beleefd blijven .... het enige dat hij wil is een discusie ... dat hij dat thuis bij zijn vrouwtje doet ... ocharme die vrouw
Hopelijk zitten er op dit net andere..... die wel het hart hebben op de juiste plaats ...hoop doet leven nietwaar

falcon1
Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Locatie: De Panne - Midden-Limburg

12 dec 2011, 19:09

Beste,

ik volg deze conversatie al van in het begin en heb echt op mijn tanden moeten bijten om me er niet in te mengen...
Maar ga dat toch even doen...
Ik denk wel te weten wat miserie en tegenslag is... je moet het maar meemaken. Ondanks alles wat er is gebeurd met je vriend vind ik het verschrikkelijk dat hij nu in zo'n situatie is terecht gekomen. Ik kan me ook goed inbeelden dat die man nu echt in de put zit. En tegenwoordig (in onze moderne tijd) zijn echtscheidingen van alle leeftijden.

Kiekske, ik weet niet of het een hulp kan zijn maar kan hij misschien niet even terecht bij het CAW ergens in de buurt? Het is trouwens gratis... zij kunnen eventueel doorverwijzen...

Ik zou enkel nog willen vragen dat enkel diegenen die deze situatie begrijpen op deze topic komen waar hij tenslotte voor bedoeld is...

P.s.: je mag mijn referenties hier op Troost altijd eens nalezen
:wink:
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...

kiekske
Lid geworden op: 17 jun 2009, 11:53

12 dec 2011, 19:31

hey Falcon,
heel heel hartelijk bedankt voor je tip van het caw ....
gaan we zeker contact mee opnemen ....

Maar als je niet weet waar je zijn moet ... word je helaas van het kastje naar de muur gestuurd .....
Doet me deugd dat er hier toch nog mensen zitten die het hart op de juiste plaats hebben


thx
xxx

hey Snowball
wie heeft dat beslist ... tja ... de huisbaas natuurlijk....
wettelijk .... neen .... maar wat doe je daar tegen ....
Neen hij heeft geen advocaat .... hij hoopt door zich kalm te gedragen en zonder advocaat te werken ...minder "last " " eisen " zou hebben ....
mvg