legerdienst te Overijsse 1945/46

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Hector Fernand
Lid geworden op: 18 nov 2008, 18:49

09 dec 2008, 11:44

Hallo,
Zijn er nog mensen die in 1945/46 te Overijsse het kamp van Duitse krijgsgevangenen hebben helpen bewaken. Ik ben er een van.Mijn ouderdom kunt u dus ook raden.Ik maakte deel uit van het 58ste fusilliersbataljon.
Ik ben benieuwd !!

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

09 dec 2008, 17:45

>>> 81 JAAR! <<< :D

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

09 dec 2008, 21:05

Ik beweer 83 maar ben er zekerst van 84.
Moest hij 81 zijn, dan was hem maar 16 jaar als hem onder de wapens ging.

Willy

Hector Fernand
Lid geworden op: 18 nov 2008, 18:49

30 dec 2008, 10:59

stevens-willy schreef:Ik beweer 83 maar ben er zekerst van 84.
Moest hij 81 zijn, dan was hem maar 16 jaar als hem onder de wapens ging.

Willy
Ik ben van 1921 dus reeds 87 jaar.Ik was toen 22 in 1943.

Hector Fernand
Lid geworden op: 18 nov 2008, 18:49

30 dec 2008, 11:07

Hector Fernand schreef:
stevens-willy schreef:Ik beweer 83 maar ben er zekerst van 84.
Moest hij 81 zijn, dan was hem maar 16 jaar als hem onder de wapens ging.

Willy
Ik ben van 1921 dus reeds 87 jaar.Ik was toen 22 in 1943.
In 1945 was ik dus 24.Door de oorlog moest ik nog soldaat worden alhoewel ik 2 volle jaren degeporteerd werd naar Duitsland als verplichte te werk gestelde in munitie fabrieken in Thüringen.

Ritjecoo
Lid geworden op: 19 mei 2008, 00:59
Locatie: Huldenberg

29 mar 2009, 00:39

Hector Fernand schreef:Hallo,
Zijn er nog mensen die in 1945/46 te Overijsse het kamp van Duitse krijgsgevangenen hebben helpen bewaken. Ik ben er een van.Mijn ouderdom kunt u dus ook raden.Ik maakte deel uit van het 58ste fusilliersbataljon.
Ik ben benieuwd !!


Hallo Hector,
Met belangstelling heb ik je berichtje gelezen dat je in Overijse het kamp hebt helpen bewaken.
Ik ben namelijk van Overijse afkomstig, van de Grotstraat. Mijn ouders wonen er nog. Mijn grootvader Louis Coomans was indertijd postbode in Overijse en Tombeek, denk ik en kwam geregeld in het kamp met zijn zoon (Charles Coomans). Ik hoor mijn vader nog altijd vertellen van in die tijd. Hij vertelde dat er daar vroeger een soldaat zat geloof ik, die een hertje had of zoiets. Die soldaat is toen met een meisje van Overijse getrouwd. Foto's daarvan heeft mijn vader echter nooit gehad van het kamp zelf, spijtig. Mijn vader is geboren in het jaar '30. Er bestaat wel een boek over het kamp van vroeger.
Ik ben zelf al 31 jaar militaire.
Hier staan soms wel leuke verhalen op deze site.
Met vriendelijke groeten
Rita

Ritjecoo
Lid geworden op: 19 mei 2008, 00:59
Locatie: Huldenberg

01 apr 2009, 13:12

Hallo Hector,
Mijn zus heeft contact opgenomen met mijn vader en wist mij nog het volgende te vertelllen.
Er waren schijnt eerst walen en dan vlamingen in het kamp. de mascotte van de walen was een hertje en daarmee had Jojo (die wij gekend hebben) een echt hertje waar hij zich over ontfermde. Het kamp werd eerst bewaakt door de Schotten.
In Terhulpen aan het station werden de gevangenen afgehaald en meestal moesten die dan té voet naar het kamp.
Onze pa herinnert zich een zekere Vandenhouten, die soldaat was en die regelmatig de wacht deed.
Jean Dierckx (onze nonkel) heeft daar ook de wacht gehouden.(was ook dus militair).
Onze pa kwam dikwijls in het kamp met zijn vader. Onze pa kwam daar de afval van het eten ophalen en bracht dat dan naar de boerderij van op den Bisdom bij Raoul, dat diende dan voor de varkens.
Onze Pa heeft nog het volgende adres doorgegeven van een man, die héél véél over het kamp weet.

Janssens René
Vlierbeekberg 92
OVerijse
02/657.11.40.

Mijn pa is in 1950 in het leger geweest. In Luik werden ze verdeelt naar hun kazerne en hij is in Erbestal terecht gekomen, waar hij voor de officieren heeft moeten zorgen.

Ziezo Hector, dit is wat ik weet van vroeger. Hopelijk heb je er wat aan.
Met vriendelijke groeten.
Rita