leuke tijden tijden je legerdienst-wederoproepingen-rappels

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

rsm

15 mei 2007, 17:48

Ik heb reuze ervaringen van mijn legerdienst en nog veel meer over mijn rappels.
Wie wil deze op seniorennet delen?
Mijn schuilnaam is niet gestolen, toch ben ik reservist geweest.
Wie doet mee

Genieterke

17 mei 2007, 02:24

Ik heb deelgenomen aan de wederoproeping van het 17de Genie te Leopoldsburg van 18.09 tot 08.10.1972.
Onvergetelijk, gewoon formidabel!
Wil het wel eens overdoen! :lol:

Vergeet niet ... Wederoproeping = Reünie!!!

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

boemer

18 mei 2007, 21:44

Ik deed mijn rappel in mei 1973 -
Het was in Leopoldsburg en de eenheid die terug werd opgericht was het 10° Lanciers of de verdediging van Antwerpen. Dus allemaal jongens van Antwerpen en onmiddellijke omgeving.
Er werd toen op geen frank gezien.
Iedereen zij uniform werd aangepast aan de kleuren van de nieuwe eenheid.
Iedereen die dit wou kreeg een volledig nieuwe uitrusting. Er werden geen vragen gesteld.

Ik herinner mij nog enkele namen:
CO was Kol WUYTS (had in de prive iets te maken met SHELL)
RSM was 1°OWM April van het 1° jagers te Paard (deed dit voor promotie)
Lt LEUNEN Luc toenertijd apotheker te Niel, nu woonachtig in Bastogne.
Ikzelf was RP.(gekozen omwille van mijn beroep)

Ook was daar een motocrosser , van Kontich , aanwezig, die was fabrieksrijder van het merk CZ. naam ken ik niet meer.

Het was toen lekker zomer en velen kwamen goed gebruind naar huis.

rsm

19 mei 2007, 11:25

Heb zelf ook nog op slagorder van 10 L gestaan en er verschillende rappels mee gedaan. Maar wel geen grote rappels, slechts enkele dagen, tot de herinstelling van de eenheden, tot 1995 dan is dat ITC geworden.

jeronimo

19 mei 2007, 12:57

Man, ik heb twee rappels meegemaakt.
Het eerste was in Beverlo, veel weet ik er niet meer van maar we sliepen in tenten en het eten kwam uit de veldkeuken.
We voelden ons in de mobilisatie, er reden maar een paar autos voor
het nodige zware vervoer, de rest reed per fiets.!!!!
Na het afhalen van de uitrusting werden we naar een loods geleid
en ja, ieder kreeg een fiets in zijn handen gestopt, meestal met platte banden, hebben we gelachen, ja er waren jongens bij niet niet of nauwelijks konden fietsen.
De wasplaats was zo'n lange zinken kuip met een waterbuis er boven waar op zekere afstanden water kwam uitgelopen.
En dan de W Cees, tussen de bomen was er een kuil gegraven van
5 op 5 en zo'n tweetal meter diep, op de boorden lag er een plank
om vaste voet te hebbenen en om wat er van langs voor uitkwan
te laten weglopen. Echt dat was een schoon zicht, zo de een tegen de ander aan 't prottelen.
In 1955 kon dat nog allemaal. !!!!!
Het volgend kamp deden we in 1956 in vogelsang waarvan er een
bijdrage op de website van Jean Claesens staat.
zie, www.kamp-vogelsang.be
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

rsm

19 mei 2007, 18:26

He, jeronimo,
blij van uw bijdrage. Ik ben de 1° keer op rappel geweest in leopoldsburg in 1963. Daar waren ook cyclisten bij met hun fietskes van 14/18, met remmen zonder kabels maar nog met stangen.
Altijd veel plezier gehad, mensen dat was nog eens leuk

zwartberg

29 mei 2007, 14:36

Kamp gedaan in 1959 .Honger geleden,een doosje makreel voor twee man .Bij het middagmaal een bierworstje van zwan als vlees.s'Morgens
stroop en van s'avonds een schijfje kaas.25 Dagen kamp in Elsenborn,mochten het kamp niet verlaten en eenmaal een weekend op 25 dagen naar moeder de vrouw.Geen lol gehadt gelukkig maar eenmaal
opgeroepen.Dat was toen bij het 732 ste artelerie batallion.

suske

31 mei 2007, 12:05

Ben afgezwaaid op augustus 61
Terug opgeroepen 3 Juli 62voor kamp in kamplaats Hohne
Prachtige tijd mee gemaakt
Elke kans om jezelf te veranderen is een kans om de wereld te veranderen

voorn

31 mei 2007, 14:02

Opgeroepen in mei 1971 te leopoldsburg als reservist van het 10 lanciers.
Eenheid bestond uit 95% reservisten. Enkel administratie was in handen van beroeps.
Leukste oproeping die ik gehad heb.Veel gelachen onder de KRO'S en KROO's om de leiding over deze oefeningen te nemen. Slechts enkelen waren nog op de hoogte van de ons verstrekte wapens ( demontage,onderhoud en procedures). Alles toch geslaagd afgelopen na drie weken. Besloten met een echt defile.

Zijn er hier nog op het net die deze oproeping hebben bijgewoond?

rsm

31 mei 2007, 17:22

Voorn,
Jij bent reservist geweest in de provincie Antwerpen.
Ben ook nog ingedeeld geweest bij 10L

winneg

07 jun 2007, 13:07

rsm schreef:Ik heb reuze ervaringen van mijn legerdienst en nog veel meer over mijn rappels.
Wie wil deze op seniorennet delen?
Mijn schuilnaam is niet gestolen, toch ben ik reservist geweest.
Wie doet mee
hALLO

IK DEED KAM P BIJ 6E GENIE IN VOGELSANG EN ELSENBORN IN 1978;

sm guido de winne 68 genie westhoven

guido.dewinne@vrt.be
68 Cie Genie Westhoven. 1972

Emmanuel

19 jun 2007, 18:48

Ik deed mijn legerdienst in Tabora Aachen tot october 1958, later verhuisden wij naar Hitfeld. In september 1959 werden wij terug opgeroepen om de effectieven aan te vullen die er minder waren door de 12 maanden dienst, maar omdat er juist voordien een opstandje was geweest in Elsenborn werd onze compagnie gesplitst. Wij waren in Soest, een ander stuk zat in Lüdenscheid en nog een ander deel zat ergens, ik weet niet meer waar. Aangezien ik de dienst van CSM deed mocht ik dus regelmatig mee van de ene naar de andere plaats met de commandant. Heb toen veel gezien. Ben van kamp gegaan ongeveer op dezelfde tijd dat ik een jaar voordien was afgezwaaid.
Later ben ik dan nog eens opgeroepen en toen zaten wij in Hombourg bij Visé. Ik herinner nog de bezorgde blik van onze commandant toen er politieke problemen waren in Oost Duitsland. Hij vreesde dat wij niet zouden mogen afzwaaien.
Later heb ik mij toen ingeschreven bij de Militaire Post in oorlogstijd en zo ben ik nadien niet meer opgeroepen.

arsenaal

18 aug 2013, 16:46

Ik ben weder opgeroepen in 1978 nl van 15 tot 29 april. Toen ik hier thuis de zaterdagmorgen vertrok vroor het goed maar was het nog droog en zelfs wat zonnig maar toen we met de trein omgeving Luik kwamen was het al sneeuw dat we zagen liggen en zwaar grijs overtrokken en toen we ginder in de Hoge Venen zelf waren toegekomen is het terug beginnen te sneeuwen zo erg zelfs dat ze de eerste 2 dagen ons eten in onze logementsblok moesten brengen. Pas de maandagmorgen is het opgehouden en tegen s'avonds was plots alle sneeuw verdwenen en voor de rest dat we er zaten is het vrij mooi zacht zonnig lenteweder gebleven. Ons daar wel stierlijk verveeld. Ikzelf was aangeduid om wat mee te helpen in de mess onderofficieren gelegen vlak naast de kapel aan de ingang maar wat mijn uiteindelijke taak daar was heb ik zelf nooit geweten. In het weekend die er tussen lag mochten we even naar huis van de zaterdagmiddag tot de zondagavond dus eigenlijk de moeite niet maar ben toch maar meegegaan met de meesten want wat zat ik daar dan ook moederziel alleen te doen! Achteraf vraag ik me toch af wat voor nut dit nu allemaal heeft gehad die fameuze wederoproeping onder de wapens en vooral wat heeft dit toen terug de Belgische Staat niet gekost! Gelukkig is dit ondertussen allemaal grotendeels afgeschaft of hervormd en ik zal maar gerust zeggen dat het niet spijtig is en maar best ook!!!
Laatst gewijzigd door arsenaal op 15 sep 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen 1972-1973 dienst volbracht in arsenaal kazerne naast militair hospitaal Antwerpen bij het 33BN LOG.