koffie in het leger
-
oblinga - Lid geworden op: 20 jan 2009, 20:34
hallo,koffiedrinkers
ik ben in turnhout hulp kokgeweest,ook in het mh in etterbeek als opleiding
als kok ,ervoor opleiding 3 infanterie in de winter 62-63 daarna als hulpkok naar niehl in duitsland veretrokken bij de 102 de comp qm ,van dieprul in de koffie heb ik nooit iets gemerkt al was ik als eerste in de keuken om 5uur,wel dat er op de ketels duizenden kakkerlaken zaten waarvan er altijd een deel in het water lagen en die we er moesten uitscheppen voor we konden koken ,dat was niet fris maar het kon niet anders ,in de andere ketels die leeg waren was er niets want als we het licht aanstaken waren ze als een weerlicht verdwenen en in de dag kwam er geen enkele boven ,ik heb altijd als beenhouwer gewerkt in g
heb altijd in
grote winkels gewerkt en overal zaten die op de warme plaatsen niemand is er van doodgegaan dus ...
ik ben in turnhout hulp kokgeweest,ook in het mh in etterbeek als opleiding
als kok ,ervoor opleiding 3 infanterie in de winter 62-63 daarna als hulpkok naar niehl in duitsland veretrokken bij de 102 de comp qm ,van dieprul in de koffie heb ik nooit iets gemerkt al was ik als eerste in de keuken om 5uur,wel dat er op de ketels duizenden kakkerlaken zaten waarvan er altijd een deel in het water lagen en die we er moesten uitscheppen voor we konden koken ,dat was niet fris maar het kon niet anders ,in de andere ketels die leeg waren was er niets want als we het licht aanstaken waren ze als een weerlicht verdwenen en in de dag kwam er geen enkele boven ,ik heb altijd als beenhouwer gewerkt in g
heb altijd in
grote winkels gewerkt en overal zaten die op de warme plaatsen niemand is er van doodgegaan dus ...
-
william opwijk - Lid geworden op: 01 nov 2004, 16:52
En ... klop het verhaal dat men een medisch product in de koffie deed om de driften te doen afnemen bij de miliciens?
Laptop: MD95500 - centrino 1733 mhz - hd 100giga - 2giga ram ddr2 667- win xp-home
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7
-
Gast
Goede dag aan ieder.
William,ik ben Michel Bauwens van Elsegem,zoals jou,heb ik het in mijn
bericht van 29 Jul.2011,pagina 3,Kazezrne Majoor Blairon,ook over de
vraag,al dan niet kamfer in de koffie.
Misschien interpreteer ik,te ruim,de spreuk,hier temt men leeuwen.
Het gedachtegoed van Bobby 1940-Jeronimo en Ramuntxo
is geen broodjeaapverhaal.
Goede avond Michel en tot schrijfs.
William,ik ben Michel Bauwens van Elsegem,zoals jou,heb ik het in mijn
bericht van 29 Jul.2011,pagina 3,Kazezrne Majoor Blairon,ook over de
vraag,al dan niet kamfer in de koffie.
Misschien interpreteer ik,te ruim,de spreuk,hier temt men leeuwen.
Het gedachtegoed van Bobby 1940-Jeronimo en Ramuntxo
is geen broodjeaapverhaal.
Goede avond Michel en tot schrijfs.
-
zeemeeuw - Lid geworden op: 28 mar 2007, 01:07
Hey William uit opwijk.
Ik heb dat ook altijd horen zeggen dat men kamfer in de koffie deed om
alles daar beneden wat rustig te houden.
Nu 50 jaar na mijn legerdienst begint dat spul bij mij echt goed te werken, zo goed dat ik kortelings op zoek moet achter tegengif om de laatste resten van die kamfer uit mijn lijf te krijgen.
Groetjes Zeemeeuw.
Ik heb dat ook altijd horen zeggen dat men kamfer in de koffie deed om
alles daar beneden wat rustig te houden.
Nu 50 jaar na mijn legerdienst begint dat spul bij mij echt goed te werken, zo goed dat ik kortelings op zoek moet achter tegengif om de laatste resten van die kamfer uit mijn lijf te krijgen.
Groetjes Zeemeeuw.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
waar blijft men toch steeds het gebruik van kamfer halen.Wie echt nog in sinterklaas gelooft mag ook geloven dat er kamfer in de koffie werd gedaan.
Kamfer is een medisch produkt.Het mag dus enkel onder medisch toezicht worden toegediend.Een te hoge dosis kan zéér kwalijke gevolgen hebben vooe oa de nieren.
Stel dat men toch kamfer in de koffie zou willen doen : hoe kan men dan nagaan dat er niemand teveel van dat spul binnenkrijgt.Want de ene drink weinig koffie , de andere zeer veel .Doet men weinig kamfer in de koffie dan zal dat bij de weinigdrinkers geen effect hebben ,bij de veeldrinkers wel.Doet men er daarentegen zoveel kamfer in dat het ook bij de weinigdrinkers effect heeft , dan zullen de veeldrinkers er de nadelige effecten van krijgen.
En wat met de gehuwde beroepsmilitairen die ook geregeld van die koffie drinken , bv tijdens weekdienst in de kazerne of op manoeuvers ???
Ikzelf was mijn hele beroepsleven militair , maar bij mij is het nooit voorgevallen dat "het" niet werkte
, ondanks het feit dat ik toch ook veel "militaire" koffie dronk.
Kamfer is een medisch produkt.Het mag dus enkel onder medisch toezicht worden toegediend.Een te hoge dosis kan zéér kwalijke gevolgen hebben vooe oa de nieren.
Stel dat men toch kamfer in de koffie zou willen doen : hoe kan men dan nagaan dat er niemand teveel van dat spul binnenkrijgt.Want de ene drink weinig koffie , de andere zeer veel .Doet men weinig kamfer in de koffie dan zal dat bij de weinigdrinkers geen effect hebben ,bij de veeldrinkers wel.Doet men er daarentegen zoveel kamfer in dat het ook bij de weinigdrinkers effect heeft , dan zullen de veeldrinkers er de nadelige effecten van krijgen.
En wat met de gehuwde beroepsmilitairen die ook geregeld van die koffie drinken , bv tijdens weekdienst in de kazerne of op manoeuvers ???
Ikzelf was mijn hele beroepsleven militair , maar bij mij is het nooit voorgevallen dat "het" niet werkte
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Hallo iedereen
De koffie waar over jullie nu zo veel over gesproken hebt, zou dit geen decafeïne koffie kunnen zijn.
Bij ons in de mess off werd die koffie voor ons in kleine hoeveelheden gemaakt.
Waren we van wacht, dit wil zeggen we hadden een shift van 24 uur op site, dit was van s'morgens 9 uur tot s'anderendaags 9 uur.
Om onze tijd wat te vullen werd er veel koffie gedronken.
Maar wel koffie met filters, dus nogal van de straffe kant. Zeker min 9 kopjes per dag of meer.
Na enkele maanden was het zo erg, door het drinken van die koffie dat ik nogal beefde, zodanig erg dat ik een vork en mes niet meer stil kon houden als ik ging eten.
Ik tikte voordurend tegen mijn bord, ik beefde als een oude man van 90jaar.
Heb dan moeten afkicken van die koffie.
Maar door die koffie dat we last hadden van ons mannelijkheid, niks van ondervonden.
We hebben toen ook de eerste vrouwelijke militairen weten toekomen, maar met of zonder koffie maakte dat niks uit.
MVGr.
PapaFreddy
De koffie waar over jullie nu zo veel over gesproken hebt, zou dit geen decafeïne koffie kunnen zijn.
Bij ons in de mess off werd die koffie voor ons in kleine hoeveelheden gemaakt.
Waren we van wacht, dit wil zeggen we hadden een shift van 24 uur op site, dit was van s'morgens 9 uur tot s'anderendaags 9 uur.
Om onze tijd wat te vullen werd er veel koffie gedronken.
Maar wel koffie met filters, dus nogal van de straffe kant. Zeker min 9 kopjes per dag of meer.
Na enkele maanden was het zo erg, door het drinken van die koffie dat ik nogal beefde, zodanig erg dat ik een vork en mes niet meer stil kon houden als ik ging eten.
Ik tikte voordurend tegen mijn bord, ik beefde als een oude man van 90jaar.
Heb dan moeten afkicken van die koffie.
Maar door die koffie dat we last hadden van ons mannelijkheid, niks van ondervonden.
We hebben toen ook de eerste vrouwelijke militairen weten toekomen, maar met of zonder koffie maakte dat niks uit.
MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 11 aug 2011, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
En toch was de koffie op wacht anders dan de koffie in de mess.
Dat sprookje van kamfer deed daar ook de ronde.
Enwat van dit artikel
http://objectief.be/Gezonde-voeding-is- ... s-van.html
Enwat van dit artikel
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
dat de koffie op wacht anders was dan in de mess is normaal.voorn schreef:En toch was de koffie op wacht anders dan de koffie in de mess.
Enwat van dit artikel
In de mess , zeker bij de officieren, werd de koffie gemaakt zoals in een restaurant , dat kon omwille van de kleinere hoeveelheden.
Voor de wacht , dus ook voor de officier van wacht en de ooffr postcommandant, kwam de koffie uit de keuken troep.De daar gemaakte koffie smaakte anders omwille van twee redenen : er werd koffie gebruikt van mindere kwaliteit.De beheerder van de keuken moest zien dat hij met zijn geld toekwam en moest dus besparen waar het ging,ook op de koffie dus.En de tweede reden : de koffie werd in véél grotere hoeveelheden gemaakt en werd dan soms urenlang in een thermoskan bewaard , wat de kwaliteit ook niet ten goede kwam.
-
Gast
Minder kwaliteit ? was dit ook zo dat de off.& offr&kro.enz.in de mess,geen enkel
keer eten van de, troep keuken, mochten nuttigen.Hoe werd dit ,eten en drinken probleem opgelost als ze met hun troep op kamp werden gezonden?
Indien op kamp,het troep keuken eten ,er dan wel in zou gegaan hebben,
zou de chef menage doch moeten zien hebben dat er ook wat kon uitgespaard worden op kwaliteit mess eten en drinken.
keer eten van de, troep keuken, mochten nuttigen.Hoe werd dit ,eten en drinken probleem opgelost als ze met hun troep op kamp werden gezonden?
Indien op kamp,het troep keuken eten ,er dan wel in zou gegaan hebben,
zou de chef menage doch moeten zien hebben dat er ook wat kon uitgespaard worden op kwaliteit mess eten en drinken.
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Hallolehcim schreef:Minder kwaliteit ? was dit ook zo dat de off.& offr&kro.enz.in de mess,geen enkel
Bij ons, een moderne kazerne, gebouwd rond 1963, en effectief in gebruik genomen in 1967.
Deze eenheid was een artellerie bataljon, 62A, Hawk.
Dit is het duurste wapen dat Belgie zicht ooit heeft aangeschafd wat betreft materiaal als manschappen.
Want de effectieven manschappen was maal factor 3.
Er was maar een keuken, zowel voor de troep als mess BV,Ooffr als Offr.
Er was ook altijd een ploeg op site, en je had dus 4 sites.
Het eten daar kwam ook uit de gezamelijke keuken "for all ranks".
Dit was ook zo wanneer we op terrein een oef deden.
Toen werd er uit het bakje gegeten.
Op site zelf was er ook nog een kleine keuken, waar iedereen, iets mocht klaar maken, dit was zeker zo bij verjaardagen en andere feestjes, zo kreeg je tussen je groep een beter verstandhouding en samenhorigheids gevoel, wat bijzonder goed was voor dit wapen om het operationeel te houden, daar alles moderne elektronica was van dien tijd.
Het was de bedoeling dat ieder aan de zelfde koord trok om dat wapen operationeel te houden wegens zijn complexheid.
Als je nu vele miliciens spreek die daar waren, was het daar een luxe leven, je was bijna op hotel, en door aard van wapen was het alsof je in een ploegenstelsel zat van een fabriek.
Een groot nadeel, de plaats waar alles was, dit was voor beide bataljons zo, je zat dicht bij het ijzerngordijn toen, op een plaats waar niks was.
Voor 43A Brakel was dit beter, dat lag bij een stad Brakel, maar 62A Essentho, was een klein dorpje was met een cafe was er niks, je moest enkele km verder naar Nedermarschberg, te voet door het bos of wel met een taxi.
Voor de mensen die in Korbach lagen, dit was de tweede kazerne van 62A, ook een unicum voor het Belgisch leger, een Bataljon met 2 kazernes.
Die mensen lagen ook dichter bij een stad.
De DVT die vertrok in Warburg rond, ik denk 1Hr30 snachts, we verlieten de kazerne met de bus om 00Hr30.
Je kwam dan aan ietjes voor 9Hr smorgens te Brussel Nord.
MVGr.
PapaFreddy
-
klok - Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:50
gegroet koffiedrinkers,
Kamfer in koffie ,geen kamfer in koffie.Het is zo simpel als maar kan zijn .
In de jaren 50 werd er in veel kazernes KAMFER in de koffie gedaan
Ben van de lichting februari 1952 tot 28 october1953. Als rekruut 2 maanden Turnhout en hier werd er KAMFER in de koffie gedaan. We proefden het en we VOELDEN het .Later in Duitsland(Siegen)heb er er niets meer van ondervonden.Maar bij de wederoproepingen in 1955 1956 en 1957 in Lombardzijde voor schietoefeningen bij 33ste T.W.L
territoriale wacht voor luchtafweer (G.T.A pour les walons)werd er ook kamfer in de koffie gedaan. behalve de laatste dag.met gevolg dat bij de laatste avond slapen gaan ,bij iedere militair de dekens met een berg omhoog stonden.
Geloof het of geloof het niet ,maar vraag het aan een dienstplichtige van de jaren 50 ,haast u echter want velen liggen al onder de groene mat.
AMEN EN UIT _____HET WEZE ZO !!!
Kamfer in koffie ,geen kamfer in koffie.Het is zo simpel als maar kan zijn .
In de jaren 50 werd er in veel kazernes KAMFER in de koffie gedaan
Ben van de lichting februari 1952 tot 28 october1953. Als rekruut 2 maanden Turnhout en hier werd er KAMFER in de koffie gedaan. We proefden het en we VOELDEN het .Later in Duitsland(Siegen)heb er er niets meer van ondervonden.Maar bij de wederoproepingen in 1955 1956 en 1957 in Lombardzijde voor schietoefeningen bij 33ste T.W.L
territoriale wacht voor luchtafweer (G.T.A pour les walons)werd er ook kamfer in de koffie gedaan. behalve de laatste dag.met gevolg dat bij de laatste avond slapen gaan ,bij iedere militair de dekens met een berg omhoog stonden.
Geloof het of geloof het niet ,maar vraag het aan een dienstplichtige van de jaren 50 ,haast u echter want velen liggen al onder de groene mat.
AMEN EN UIT _____HET WEZE ZO !!!