1 Jagers te Paard (alle jaren)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

django69
Lid geworden op: 16 jan 2012, 17:13

16 jan 2012, 17:38

Hallo Jagers,
mijn naam is Jean Sellicaerts. Ik was gekazerneerd in Arolsen bij het 4-de recce als sectie-commandant Mortier KROO
Ik deelde m'n kamer met ene Ludo Van Hoorebeeck (schrijfwijze??) en de kamer naast mij werd ingenomen door het duo Luc Moreels - Johan Beuckels of Beutels. Johan zat in het A eskadron (Sioux) en had als nickname 'Springend hert'
Ludo was pas afgestudeerd A1 boekhouden, Luc afgestudeerde leraar en Johan automekanieker. Hij reed met een 4 pk renault met een motor erin van een R8 gordini...
Veel afgezien, maar ook veel gelechten.
Ik denk dat de naam van de RSM Thirion was en die van onze Kapitein D'hoedt. In ons B eskadron herinner ik me nog de naam van chef Ausloos en Luitenant vertongen

Anekdote: tijdens een meerdaagse oefening met de verschillende eskadrons lagen we in barakken tegenover het A eskadron. Naar goede gewoonte hadden die mannen hunnen totem voor hun barak gezet en de chef radio had flikkerlichtjes geplaatst op de plaats van de ogen en op de uiteinden van de 'vleugels'.
Wij, de Recce's mannen van het B eskadron konden van al dat geflikker niet slapen. Enkele dappere miliciens bijgestaan door een beroeps hadden het plan opgevat om de totem te stelen en hem ergens in een bos te begraven. Wat ze niet wisten is dat de mannen van het E-eskadron den totem reeds in de bruine versf hadden overschilderd met als gevolg dat bij de manipulatie van de paal de daders van het B-eskadron vol van die verf zat.
De daders waren echter zodanig in de wind dat ze zich de exacte plaats waar ze de totem haden weggekieperd, niet meer konden herinneren.
Eens terug in Arolsen en de totempaal nog steeds vermist, werd de Kapitein van het A eskadron zowaar ziek!
Onze Kapitein die wist dat de daders uit zijn eskadron kwamen gaf hen opdracht om de paal terug te brengen en schreef hiervoor een meerdaagse missie uit. Na meerdere dagen zoeken is het gelukt de paal te localiseren
De totem werd het kwartier binnengesmokkeld de dag dat het B eskadron de wacht hield aan het kwartier. iedereen zat mee in het komplot. De paal is dan opnieuw met de frisse kleurtjes versierd en opnieuw buiten gesmokkeld. Dan is naar de kapitein van het A-eskadron een morse bericht gestuurd met daarin de coordinaten waar hij zijn vernieuwde totem zou kunnen terugvinden.
De man was meteen genezen!
Als ik het zelf niet van nabij zou hebben meegemaakt, ik zou het nooit geloven

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

16 jan 2012, 19:10

django69 schreef:Hallo Jagers,
mijn naam is Jean Sellicaerts. Ik was gekazerneerd in Arolsen bij het 4-de recce als sectie-commandant Mortier KROO
Ik deelde m'n kamer met ene Ludo Van Hoorebeeck (schrijfwijze??) en de kamer naast mij werd ingenomen door het duo Luc Moreels - Johan Beuckels of Beutels. Johan zat in het A eskadron (Sioux) en had als nickname 'Springend hert'
Ludo was pas afgestudeerd A1 boekhouden, Luc afgestudeerde leraar en Johan automekanieker. Hij reed met een 4 pk renault met een motor erin van een R8 gordini...
Veel afgezien, maar ook veel gelechten.
Ik denk dat de naam van de RSM Thirion was en die van onze Kapitein D'hoedt. In ons B eskadron herinner ik me nog de naam van chef Ausloos en Luitenant vertongen

Anekdote: tijdens een meerdaagse oefening met de verschillende eskadrons lagen we in barakken tegenover het A eskadron. Naar goede gewoonte hadden die mannen hunnen totem voor hun barak gezet en de chef radio had flikkerlichtjes geplaatst op de plaats van de ogen en op de uiteinden van de 'vleugels'.
Wij, de Recce's mannen van het B eskadron konden van al dat geflikker niet slapen. Enkele dappere miliciens bijgestaan door een beroeps hadden het plan opgevat om de totem te stelen en hem ergens in een bos te begraven. Wat ze niet wisten is dat de mannen van het E-eskadron den totem reeds in de bruine versf hadden overschilderd met als gevolg dat bij de manipulatie van de paal de daders van het B-eskadron vol van die verf zat.
De daders waren echter zodanig in de wind dat ze zich de exacte plaats waar ze de totem haden weggekieperd, niet meer konden herinneren.
Eens terug in Arolsen en de totempaal nog steeds vermist, werd de Kapitein van het A eskadron zowaar ziek!
Onze Kapitein die wist dat de daders uit zijn eskadron kwamen gaf hen opdracht om de paal terug te brengen en schreef hiervoor een meerdaagse missie uit. Na meerdere dagen zoeken is het gelukt de paal te localiseren
De totem werd het kwartier binnengesmokkeld de dag dat het B eskadron de wacht hield aan het kwartier. iedereen zat mee in het komplot. De paal is dan opnieuw met de frisse kleurtjes versierd en opnieuw buiten gesmokkeld. Dan is naar de kapitein van het A-eskadron een morse bericht gestuurd met daarin de coordinaten waar hij zijn vernieuwde totem zou kunnen terugvinden.
De man was meteen genezen!
Als ik het zelf niet van nabij zou hebben meegemaakt, ik zou het nooit geloven

Welk jaar gerbeurde dit ????
1° Regiment Jagers te Paard - esk Alfa
"SIOUX BANZAï"

django69
Lid geworden op: 16 jan 2012, 17:13

16 jan 2012, 19:53

ik ben van de lichting 69 dus ofwel 1969 of 1970

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

11 feb 2012, 14:27

Die twee laatste topics, zijn voor mij onleesbaar. Kan de poster daar iets aan doe?

Bedankt
1° Regiment Jagers te Paard - esk Alfa
"SIOUX BANZAï"
Gast

27 mar 2012, 12:41

hallo,

ik lees hier ergens over een reünie in Soest.

Is er nooit zo'n reünie voor de 1eJP in Arolsen?
Heb daar nog nooit van gehoord :roll:

Mvg,

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

27 mar 2012, 13:09

scorpio1 schreef: hallo,

ik lees hier ergens over een reünie in Soest.

Is er nooit zo'n reünie voor de 1eJP in Arolsen?
Heb daar nog nooit van gehoord :roll:

Mvg,
Er is niets te doen in Arolsen wat betreft het 1° JP
Kazerne is grotendeels verdwenen

er bestaan wel drie verbroederingen van 1 JP(beide vlaanders - brussel en leopoldsburg)

Zie ook op volgende link


http://www.grodew42.multiply.com
1° Regiment Jagers te Paard - esk Alfa
"SIOUX BANZAï"

rouske47
Lid geworden op: 12 aug 2013, 23:59
Locatie: MOORSEL - AALST

02 dec 2013, 21:55

Ben op 3 november 1966 in Stockem binnen gegaan als KROO.
Ben na 6 maanden opleiding als sergant naar Arolsen vertrokken bij het 1ste jagers te paard bij de mortieren.
Graag contact met andere mensen van die lichting.
De namen die ik me nog herinner zijn : De loof Noel, Van Baelen Ludo, Cooman Jan, Baes Willy in Arolsen.
In Stockem De Backer Willy, Woestijn, Verstraeten Andre, Van Hoecke, Wagelmans Gaspard en Van Landuyt Walter;
Sergeant De Rous Roger
1ste jagers te Paard van 03/11/1966 te Stockem daarna vanaf 01/05/1967 tot 31/10/1967 in Arolsen

luccas
Lid geworden op: 24 okt 2014, 18:32

24 okt 2014, 18:52

Ben in 1979/80 in Arolsen geweest. 1° jagers te paard, Bravo. Toen nog Kapitein De Brauwer (als mijn geheugen me niet in de steek laat) Er was toen ook een wachtmeester Van Gasse peins ik.
Was de tijd dat Polen zich roerde met de vakbondsopstanden. Het bordje van alertheid stond dikwijls oranje
veel plezier gehad, veel zaken uitgestoken en meegemaakt nog mééééér wachten moeten kloppen aan munitiedepots / benzinedepots én dikwijls uit mijn bed gezet voor oefeningen etc. Ach ja, ben later nooit meer teruggegaan al weet ik dat de streek daar wel mooi is.
Mvg, luccas

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

01 nov 2014, 15:04

Legerdienst 1965/1966, Arolsen. 1JP, Esk. A, Sioux.
Een paar foto's van de plezantere dagen, de dagen dus dat we ons niet verveelden. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

22 nov 2014, 17:56

Allez mannen! Geen foto's? Geen anecdotes? Niks? Armoe troef dus!

wdg
Lid geworden op: 31 dec 2014, 10:40

31 dec 2014, 17:49

Ik was ook in Arolsen 1970/71 na mijn opleiding in Stockem
Ik was als mekanieker bij het E eskadron onze chef was wachtmeester Marranes denk ik onze luitenant Scholtis en onze kapitein Breyne
Mooie tijd maar ook veel meegemaakt zoals een zelfmoord in Vogelzang en een ongeval met een MAN die verlofgangers naar de trein bracht en in de Diemel was gereden Mijn kamernummer was 110 denk ik
Sindsdien geen enkele makker teruggezien nochtans mijn kamp gedaan in 1973 en het waren allen oudgedienden van 1ste en 2de jagers
Ik heb nog enkele foto's en zal ze later posten daar mijn scanner het begeven heeft
Jager De Grande Willy
Gast

01 jan 2015, 11:49

Hallo jagers,
ik deed mijn legerdienst in Arolsen bij de verkenners, 1e J.P. esk.E in 1970/1971.
Laatst gewijzigd door Gast op 28 apr 2016, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

wdg
Lid geworden op: 31 dec 2014, 10:40

02 jan 2015, 14:49

hallo Picasso
Ik ben pas in november 1970 in Arolsen aan gekomen en ik heb me blijkbaar van jaar vergist het was inderdaad in 1974 dat ik mijn kamp gedaan heb
eerst een paar dagen in lombardsijde en dan met voertuigen die al 7 jaar niet meer gereden hadden naar leopoldsburg met alle problemen van dien
Ik kan het weten want als mekanieker reden wij als laatste en zijn pas de volgende morgen in leopoldsburg toegekomen Mijn kamer in arolsen was boven naar rechts en dan aan de rechterkant ik keek uit op het paradeplein
Babyface van dongen herinner ik mij ook nog
K'ben pas afgezwaaid einde juli 1971
Groetjes
Gast

02 jan 2015, 14:54

Dat herinner ik mij nog wdg, geheel de waarheid.
Laatst gewijzigd door Gast op 28 apr 2016, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

wdg
Lid geworden op: 31 dec 2014, 10:40

03 jan 2015, 10:34

Hallo Picasso
Er staat een filmpje op internet over de regimentsfeesten in brugge 1970
Misschien kan je jezelf herkennen
Kijk op Koninklijke verbroedering 1JP onder historiek 1JP en dan filmpjes
1970 brugge