Opzoeking Verzocht : 9de en 13de Wing MSL (1980)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

28 jan 2021, 20:16

Hallo iedereen,

Hoewel ik enige tijd geleden al enkele keren iets heb gepost in de rubriek "Legerdienst" op het Seniorenforum, geef ik nogmaals (heel kort) een overzicht van mijn 'militaire loopbaan' (lichting 1971/72) : in oktober volgde ik als milicien twee maanden opleiding in Koksijde om daarna te muteren naar de 9de Wing Missiles - 53ste Smaldeel (in Kaster/Bedburg) waar ik op 29 september 1972 mijn legerdienst beëindigde.
Na een mooie loopbaan in het burgerleven, ben ik momenteel, als bijna 70-jarige, al enkele jaren op rust en groeide mijn interesse voor 'het lokale verleden' uit tot een uitdagende 'hobby' : ik werd een 'lokale' historicus/heemkundige met ondertussen als auteur al enkele geschiedkundige boeken op mijn actief, waarvan er een tweetal verwijzen naar het leven in mijn geboortedorp tijdens WO I en II.
Uiteraard vraagt het schrijven van historische boeken heel wat research, zowel in allerlei archieven maar ook - in het kader van mijn 'opzoekwerk' - ben ik aanwezig op allerlei Britse en Duitse 'specifieke' fora.

Waarom vermeld ik dit alles in deze forum-rubriek "Legerdienst" ?
Heel eenvoudig : een drie- of viertal jaren geleden was ik 'actief' op een Duits forum en vermeldde ik 'in de marge' van één of ander berichtje dat ik mijn legerdienst had vervuld in Kaster, Dtsl.

Nu drie/vier jaar later krijg ik plots een e-mail toegestuurd van een nobele onbekende, mevr. Simone Quirin, die zich blijkbaar 'als vrijwilligster' bezig houdt met (verdere) opzoekingen van zogenaamde 'cold cases' of vrij vertaald 'onopgeloste zaken'. Meestal gaat het om zoektochten naar ooit als vermist gesignaleerde personen … Zoektochten die ondertussen door de betrokken autoriteiten (onopgelost) werden geklasseerd.
Tijdens haar zoektocht botste mevr. Quirin wellicht op mijn Duits forumberichtje waarin ik dus even verwees naar mijn tijdelijk verblijf als militair (milicien) in Kaster …. want dààr ligt blijkbaar 'iets' dat verband houdt met de verdwijning in 1980 van een Belgische jongeman die mogelijk in die periode zijn legerdienst vervulde, ofwel bij de 13de Wing ofwel bij de 9de Wing in Kaster.
Hieronder vind je de vertaling van het dossier dat dus al enige tijd als 'cold case' figuurlijk begraven ligt.

Het gaat om een zekere GERARD PELZER :

Afbeelding

Dossier : onrustwekkende verdwijning
Vermist sedert : 19 juni 1980
Laatst gezien : in Kaster, Duitsland
Geboren : 7 maart 1961
Leeftijd bij zijn verdwijning : 19 jaar
Ras (uitzicht) : Kaukasisch
Geslacht : man
Haarkleur : donkerbruin
Oogkleur : blauw
Kenmerken : normale teint, slank gebouwd. Pelzer is een Belgische burger
Omstandigheden van de verdwijning :
Pelzer was 'gestationeerd' bij de 13de Wing. Hij ging regelmatig naar huis wanneer hij niet van dienst was om zijn familie te zien. Hij had verklaard dat hij wenste bij te tekenen voor 15 jaar bij het leger.
Hij telefoneerde naar zijn moeder op 29 mei 1980, zeggende dat hij naar huis zou komen tijdens het weekend. Hij kwam echter nooit thuis en werd gerapporteerd als deserteur. Onderzoeken toonden dat drie 'maten' van Pelzer werden overgeplaatst naar andere basissen. Enkel zijn burgerhemd en zijn legerschoenen ontbraken in zijn 'kitzak'. Bij zijn persoonlijke bezittingen werd een dichtgeplooid Model C rapport gevonden, vermeldend : Gerard Pelzer werd bewusteloos langsheen de weg gevonden door twee Duitse burgers en werd naar de verpleegdienst van de basis gebracht. De militaire autoriteiten hebben dit feit nooit vermeld. Meerdere onrustwekkende feiten werden ontdekt.
Bij zijn persoonlijke bezittingen werd een geschenk voor zijn moeder gevonden alsook zijn identiteitskaart.

Tot zover het dossier Gerard Pelzer - 297DMDEU, zoals te vinden is in "The Doe Network" : International Center for Unidentified & Missing Persons" (zie ook deze hyperlink : http://www.doenetwork.org/cases-int/297dmdeu.html ).

Ter info : Simone Quirin bevestigt in één van haar e-mails (vertaald uit het Engels) dat zij als burger/vrijwilligster en lid van het "Doe Network" in haar onderzoek gehouden wordt/belemmerd wordt door heel wat 'restricties' zoals bvb. niet mogen spreken met kennissen of familie van de vermiste persoon.

Gezien ik het opzoekwerk van (de mij totaal onbekende) Simone Quirin wel een lovenswaardig initiatief vind, zou ik willen vragen of forumleden die in de jaren 1979/80 gekazerneerd waren in de 9de en/of 13de Wing MSL zich éne Richard Pelzer herinneren.

Zij mogen/kunnen altijd reageren via deze topic. Ook mogen ze mij uiteraard ook altijd contacteren via een 'Persoonlijk Bericht'.
En zij die dit wensen kunnen zich vanzelfsprekend ook rechtstreeks (in het Engels) richten tot Simone Quirin (haar e-mailadres : Simone.Quirin@gmx.de).

Alvast bedankt, namens Simone Quirin, die op de hoogte is van dit bericht, op het forum van Seniorennet.

Prutser
(Jan Willems - Merchtem)
Willen is Kunnen