mijn mening

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

03 aug 2022, 19:57

Odulleke schreef:
03 aug 2022, 16:12
Ik heb ook al vaak gedacht dat ze de legerdienst terug zouden moeten invoeren, maar als je beetje logisch nadenkt kan het niet meer. De mentaliteit van de jeugd is gans anders dan in onze tijd (ik ben in 1978 binnen gegaan). Als men toen iets beveelde, dan zou het in ons niet opkomen om tegen te spreken. Ik denk dat de jeugd veel mondiger is dan in onze tijd. Stel mij de vraag als je nu iets zou bevelen en ze zeggen nee, wat ge je dan doen, het erin kloppen? Komt volgens mij niet goed.
Dat zou dadelijk op gelost zijn, niet gehoorzamen een dag cachot een dag bij na U dienst.
Je zou verschieten hoe tam ze zouden worden.

Willy
Afbeelding

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 aug 2022, 15:39

Ik heb tijdens mijn legerdienst als reservist grote monden zien bibberen als ze een echte granaat moesten leren werpen

lucskes
Lid geworden op: 07 jul 2022, 22:31

05 aug 2022, 20:54

ik was maar een gewone soldaat....geen rambo he mannen.Toch blij dat er nog van mijn mening zijn.Toen was ik 17 j (vervroegd binnen gegaan }....collegas dienstplichtigen waren mannen van 19 en 20 jaar en durfden al iets meer he ....

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

04 aug 2023, 17:58

Ik heb kadaverdiscipline nooit begrepen, Ik zat in 1973-1974 in de Nederlandse marine, en daar pakten ze het veel subtieler aan, vooral met dienstplichtigen. Het was tamelijk uitgekiend dat onze marinier instructeurs hun hogeren te kakken zetten. Er was een kleine officier bij, die met zijn dikke jas op het exercitieterrein op kwam wandelen alsof hij Napoleon was. Telkens als hij in de buurt kwam, marcheerden wij van hem weg op commando van onze instructeur, en zo 4 keer, tot hij af droop. Het was een prima manier om ons onderlinge solidariteit aan te meten, in ieder geval leerden we om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het werk dat we deden. En dat is me goed bevallen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 aug 2023, 09:45

De Nederlandse marine werden "de Jantjes" genoemd en ooit (héél lang geleden) hebben ze eens de hippies van de Dam verjaagd maar door hun oversten werd dat maar matig gewaardeerd.

Ps.: ikzelf was bij de zeemacht.
Maar een vriend die bij de "Kaki's" was
werd opgeroepen naar Turnhout, de kazerne majoor Blairon.
Waar toen boven de poort stond: “hier temt men leeuwen”.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

07 aug 2023, 08:04

Hobo schreef:
06 aug 2023, 09:45
De Nederlandse marine werden "de Jantjes" genoemd en ooit (héél lang geleden) hebben ze eens de hippies van de Dam verjaagd maar door hun oversten werd dat maar matig gewaardeerd.

Tja, een en ander is toen opgeblazen door de sensatiekrant De Telegraaf. Er was niet eens zo veel aan de hand. Ze hebben me verteld dat als ze op het station van Amsterdam afscheid namen van hun lief, er al snel wat raddraaiers de meisjes lastig vielen. De Telegraaf heeft daar een verhaal van gemaakt, dat het tuig van de Dam af is gejaagd. Daarop heeft de marineleiding al die gasten die erbij betrokken waren een douw gegeven.
Zo iemand kreeg dan de titel... "Matroos zonder vooruitzichten".