Reis tussen Dellbruck en Koln HBHF

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

marcel1948
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:26

11 okt 2022, 17:12

Dag allemaal,
Heb weer een vraagje over de legerdienst in Dellbruck in 1968/1969.
Weet iemand wat er reed tussen Dellbruck en het station van Keulen?
Ik herinner me vaag dat als ik s'avonds om 1800 naar het stationnetje in Dellbruck ging in verlof naar Oostende. Denk als je uit de kazerne kwam naar rechts en dan de eerste straat naar links, maar was dat een trein die reed of watte?
Wat ik me wel herinner is dat er vroeg in de morgen een stoomtrein door de kazerne passeerde, ik bedoel langs het munitie depot. Ik heb al gezocht op you tube voor een filmpje maar heb nog niks gevonden.
Iemand die mijn herinnering kan doen opklaren,
Met dank,
Marcel

bobbeke
Lid geworden op: 28 jan 2023, 21:32

28 jan 2023, 21:41

marcel1948 schreef:
11 okt 2022, 17:12
Dag allemaal,
Heb weer een vraagje over de legerdienst in Dellbruck in 1968/1969.
Weet iemand wat er reed tussen Dellbruck en het station van Keulen?
Ik herinner me vaag dat als ik s'avonds om 1800 naar het stationnetje in Dellbruck ging in verlof naar Oostende. Denk als je uit de kazerne kwam naar rechts en dan de eerste straat naar links, maar was dat een trein die reed of watte?
Wat ik me wel herinner is dat er vroeg in de morgen een stoomtrein door de kazerne passeerde, ik bedoel langs het munitie depot. Ik heb al gezocht op you tube voor een filmpje maar heb nog niks gevonden.
Iemand die mijn herinnering kan doen opklaren,
Met dank,
Marcel
Dat moet de S-bahn (Stadtschnellbahn) geweest zijn. Denk trouwens niet dat er op dat punt veel is veranderd. Alhoewel stoomtreinen zullen er op deze lijn wel niet meer rijden, en in de gebouwen van de kazerne zult ge niet veel militairen meer terugvinden.
Heb mijn legerdienst daar ook nog doorgebracht in 1967.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 feb 2023, 09:42

In Nederland wil men de diebstplicht weer invoeren door tekort bij leger en zorg.
Goed idee zowel voor mannen als vrouwen

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 mar 2023, 22:26

voorn schreef:
04 feb 2023, 09:42
In Nederland wil men de diebstplicht weer invoeren door tekort bij leger en zorg.
Goed idee zowel voor mannen als vrouwen
Voor mijn part goed idee om de verwende jeugd wat te laten "betalen" voor al de luxe die hen in de schoot wordt geworpen. Men moet wel niet verwachten dat het leger nog de capaciteit heeft om van snotapen moedige mensen te maken. Het kader dat deze opdracht zou moeten uitvoeren bestaat ondertussen immers zelf uit 9 to 5 werkers. Sergeanten en Commandanten, die 24/24 dienst hadden, zijn immers al lang afgezwaaid.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Passant46
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:18
Locatie: Zemst

16 apr 2023, 16:39

Zoals hier al is geantwoord: het ging inderdaad om een trein van het "stadssnelnet Keulen".
Ik was KROO in Dellbrück (lichting 65). bij de Batterij Hoofdkwartier 1ste groepering Veldartillerie.

Ik heb de mooiste herinneringen aan Keulen in die tijd. Een prachtige stad, maar er uitgaan en/of gaan dansen was gewoonweg onmogelijk. Wij mochten geen burgerkledij hebben, alles gebeurde in uniform.

Lang geleden! Beste groeten,

GP

marcel1948
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:26

21 apr 2023, 16:34

Aan alle respondenten,

Bedankt voor de antwoorden, wij mochten in 1968/1969 wel in burger op stap en hebben daar dikwijls gebruik van gemaakt. Het was een geweldige tijd!

Marcel