62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

20 mar 2008, 21:10

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 20-03-1976

Deze namiddag ga ik met de aalmoezenier (Johan) en nog eens 14 man naar het Congres van het legervicariaat, dit is de K.G. in de B.S.D. Dit zullen gesprekken zijn in werkgroepen, nu hoop ik dat het zal meevallen.
Zondag laatst heb ik het verloop gekregen van die vergadering te Soest, dit effentjes mededelen.
Het thema “congres” van het legervicariaat” of de christelijke gemeenschap in de B.S.D.

Er werden gespreksgroepen en werkgroepen opgericht over 5 onderwerpen:
a) Catechisten om de kinderen voor te bereiden op vormsel en plechtige communie buiten schoolverband.
b) Parochieraad in de garnizoenen om met de aalmoezenier te werken aan de opbouw van de christelijke gemeenschap.
c) Gezinspastoraad om elkaar te helpen in de opvoeding van de kinderen en hun voorbereiding op het huwelijk.
d) Christelijk vormingswerk voor volwassen, in kleine groepen te zoeken naar geloofsverdiepening en geloofsbeleving.
e) Christelijk vormingswerk bij miliciens en jonge B.V.’s

Het thema (a) en (b) is interessant, een van beide zal ik kiezen, natuurlijk is (c) ook interessant maar ik denk dat ik nog een beetje te groen ben daarvoor, voor die problemen, dit vergt toch enkele jaren levenservaring. Zo dat was het dan.

Deze namiddag zouden we naar Soest gaan, maar om daar te geraken was dat natuurlijk ook al een probleem, normaal had de aalmoezenier een bus besteld, maar zoals gewoonlijk bij het leger, ben je nooit zeker hé!
Die dag is goed afgelopen, ik was ingedeeld in de groepsgesprekken over de miliciens in het leger, logisch hé! Op de dagorde stonden de problemen in het leger, normaal moet ik hierover nog een verslag krijgen
À propos onze gesprekspartner was niemand minder dan onze goede “Desoy” u weet wel hé of niet soms.
U hebt toch nog over de telefratsen gehoord van “Walter Capiau” met de “Desoy” zeker dat fragment over die bekende bananen verkoop.

Op deze dag hebben we ook een Korpsbal waar we ook naartoe moeten natuurlijk in wit en zwart met witte handschoenen.
De Beroeps is in Blauw Ceremonietenue, dit is:
- blauwe kepie
- koppel met sabelriem van zwarte zijde (onder de jekker)
- witte handschoenen
- zwarte schoenen met zwarte sokken
- blauwe of khaki mantel

Gelukkig is dat niet geldig voor ons.

’s Avonds dan dat galabal, die om 20Hr30 begon. Tot 21hr30 moesten we de genodigden binnen brengen, bij de eerste genodigden begon het probleem al, Duitsers ziet u, aangezien ik geen Duits spreek was dat natuurlijk niet gemakkelijk. Maar achteraf gezien is dat alles nog goed meegevallen. Die avond heb ik me dan toch goed geamuseerd. Het koud buffet om 24uur was enorm. Natuurlijk heb ik dan die avond geen uur meer op mijn stoel gezeten. De faam van de KRO’s hoog houden ziet u, en dansen hé, wat ik graag doe. Om 3hr30 ben ik dan toch gaan slapen, want ‘s anderendaags was ik toch van ploeg zeker! Zo konden de beroeps Off van de BOC uitslapen


Ziehier een deel van dat koud buffet

Afbeelding


Zeker na zo'n avond was er romantic in de lucht, dus nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

21 mar 2008, 22:17

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 21-03-1976

Vandaag is het zondag met zonnig weer.
Ik ben van ploeg op site dus vanaf 9uur mijn voorganger gaan aflossen tot morgen ochtend 9uur.
’s Avonds om 24uur afgelost worden door de BOA, meestal een KROO, tot smorgens 6uur rusten, en hopelijk wordt je om 9uur afgelost door uw opvolger
’s Morgens was het toch dat niet hoor toen ik opstond na dat galabal, maar ja, het leven gaat verder. Toen ik op site aankwam, begon het al goed, Adjt VanDamme zegt zo tegen me “je mag tot de middag uitrusten, zodat je deze namiddag fris bent”. Zie je het viel nog allemaal goed mee. Alles is dan verlopen zoals gewoonlijk tot de maandag morgen.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Dit is tegenwoordig van tel met die inflatie!

MVGr.
PapaFreddy
Gast

22 mar 2008, 02:01

Héla Fred, de BOA mocht maar een paar uurtjes afwezig zijn ts 20u00 en 22u00. Ik mocht het nooit meemaken dat de BOO tegen me zei, rust maar lekker uit tot 24u00. Neen, cadeautjes hebben ook wij nooit gekregen. Maar ik heb er dan ook nooit naar gevist. Ook heden ten dage ben ik nog steeds paraat, professioneel en privé. Een grote luxe, het onderstreept gewoon dat ik nog gezond ben...ik dop mijn boontjes nog zelf. En zou het graag nog zo een héél lange tijd houden. Nog iets, ook ik mocht meedraaien in de A-kern. Ik was er bij in de Mars van het Leger in Brussel, 1200 m aflos. Op de veldloop in Soest was ik gewoon van 24-u dienst op de BOC. Ook al eindigde ik op een oefenloop derde na de sport-o/ofr en die lange blonde sm/lic lo. Het was een oefenwedstrijd van 9 km.
:?

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

22 mar 2008, 11:01

Hawk schreef:Héla Fred, de BOA mocht maar een paar uurtjes afwezig zijn ts 20u00 en 22u00.
Die afwezigheid van twee uurtjes wat wil dat dan zeggen waarde Hawk?
Het leven van de KRO's en de KROO's was in ieder geval niet te vergelijken met dat van een milicien. Die kon het zich niet veroorloven om "enkele uurtjes " afwezig te zijn
Let wel, dat is geen kritiek hoor! Dat is enkel een vaststelling, jullie waren trouwens officieren en onderofficieren! Ben ik nu verkeerd wanneer ik zeg dat de reserveofficieren wel degelijk 15 maand dienst moesten doen? Hoe kan ik zoiets nu vergeten...Ik word oud...
Ik heb een enorme waardering voor de belevissen van papafreddy die hier sedert enkele weken zijn dagboek uit zijn legerdienst komt te schrijven, tenminste fragmenten ervan.
Ook de "beeldjes" "Liefde is" bevallen me uitstekend.

Vrienden, aan iedereen een vrolijk paasfeest toegewenst!

Mvg

Der Peet :wink:

PS: vriend Hawk beschikt wel over bijzondere kwaliteiten, iets posten op een nachtelijk uur, het is niet iedereen gegeven! Op zo'n uur ben ik al lang in dromenland verzeilt geraakt, voor mij zou het dan stilaan tijd worden om de bedstee te verlaten...ik ben een ochtendmens, altijd geweest, ook in het leger...
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 mar 2008, 11:21

Peetje Maurice schreef: Het leven van de KRO's en de KROO's was in ieder geval niet te vergelijken met dat van een milicien. Die kon het zich niet veroorloven om "enkele uurtjes " afwezig te zijn
Ben ik nu verkeerd wanneer ik zeg dat de reserveofficieren wel degelijk 15 maand dienst moesten doen?
Dag Peet

Inderdaad wij deden toen 15 maand maar op het eind van 1976 is die 15 maand naar 13 maand gekomen voor degene die in duitsland lagen.
Miliciens en KROO'S deden in duitsland daar en tegen maar 10 maand en dit is dan ook terug gebracht naar 8 maand voor de BSD.
Ons leven als KRO was niet te vergelijken met jullie, wij hadden voordelen maar ook bepaalde verantwoordelijkheden. In feitte hadden we ook een kontrakt getekend indertijd.
Wanneer we niet van ploeg waren, hadden we dienst van 8Hr20 tot 17Hr en dan mochten we doen wat we wilden, ook het weekend waren we vrij als een vrije vogel wat je als milicien niet kon!
Maar daarvoor deden we toen ook 5 maanden langer dienst hé, en een lastiger opleiding wat sportief en leerstof betrof.
Aan alles is een pos. en neg kant hé, tis hoe je voelt in die situatie.
Soms waren we ook de meid voor alle werk en zeker op zon en feestdagen, dan waren we bijna altijd van ploeg of van wacht, om de beroeps te vervangen, maar langs de andere kant de tijd vloog ook zo vlug voorbij.
De laaste 3 maanden wanneer we aangesteld werden als OLt, kregen we ook de wedde als beroeps Olt

Nog een gezegende pasen, en denk eraan die kerel (Jesus) heeft in onze plaats aan het kruis gehangen!!!!!!!!!!

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

22 mar 2008, 11:42

papafreddy schreef:
Wanneer we niet van ploeg waren, hadden we dienst van 8Hr20 tot 17Hr en dan mochten we doen wat we wilden, ook het weekend waren we vrij als een vrije vogel wat je als milicien niet kon!
Jullie hadden dus net zoals ik nu heb eigenlijk een soort 9 to 5 job.
Ik weet de opleiding van een reserveofficier helemaal niet van de poes was en menig milicien zou die zware opleiding, zowel praktisch als theoretisch niet aangekund hebben. Ik neem aan dat de KRO's hogere studies gedaan hadden, zoals universiteit of hogeschool en die er resoluut voor gekozen hadden deze job te doen. Het zou hun trouwens later goed van pas komen zijn in het burgerleven, kwestie van de zaken een beetje op punt te zetten. Ik twijfel er niet aan dat jullie een grote verantwoordelijkheid hadden!

Dat jullie ook verscheidene keren op zondagen en feestdagen de boel moesten rechthouden, dat herinner ik me nog zeer goed. Op zondagen was er meestal geen beroepsofficieren in de wijde omtrek te bespeuren.

Ook voor jou een gezegend paasfeest toegewenst! Ik ben het er volledig mee eens wanneer je schrijft dat Jezus voor ons aan het kruis gehangen heeft, dat is dus ook mijn mening als gelovige mens!

Mvg.

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 mar 2008, 12:31

Peetje Maurice schreef:Jullie hadden dus net zoals ik nu heb eigenlijk een soort 9 to 5 job.
Der Peet
Ha Peet

Nog iets vergeten te vertellen!
Inderdaad, je kon het een 9 tot 5 job noemen, dat was ook zo voor de beroeps als ze niet van ploeg waren.
Het was wel zo dat we de middag het middagmaal in de kazerne nuttigden.
Dus rond 12Hr verlieten we de BOC en in 3 tal minuten waren we in de kazerne.
We waren dan terug op de BOC tegen 13Hr30 om dan verder te werken tot 17Hr.
Maar de vrijdag avond was wel de lastigste avond, als afsluiting van de week, bleef menig beroeps hangen in de bar, met eventuele alle gevolgen van dien!!!

MVGr.
PapaFreddy
Gast

23 mar 2008, 00:02

Hey Peetje,
Eerst en vooral staat vragen vrij, dus we nemen het zeker niet verkeerd op. :wink: Met die paar uurtjes afwezigheid bedoel ik, het hoofdkwartier verlaten, NIET de BOC-site, ik kon bv even bij de ganzen gaan, of zoals ik eerder schreef, achter de kantiene in een van de stapelbedden wat gaan rusten. Maar daar kwam door het rumoer weinig van terecht. Als KROO hadden we (denk ik) het idd wat beter misschien dan jullie. Wij lagen met twee man op de kamer, zelden of nooit waren we er samen. Ofwel had de andere dienst of was hij met verlof. Dat was toch al een sterk voordeel tov jou. Toch verwachtte men van KRO/KROO's dat ze zich ook regelmatig inzetten in hun vrije tijd, begeleiding kinderen beroeps, hulp Aalmoezenier, sport, schietstand...enz. De basis-opleiding voor KRO was in onze eenheid een A2 Electriciteit/Electromechanica/Electronica. Er waren andere eenheden waar wél hogere studie's nodig waren. Ik heb nog steeds het boekje van toen waar al de voorwaarden beschreven stonden. Misschien scan ik die blz wel eens in als er vraag naar is. Het feit dat ik KROO geworden ben was gewoon omdat ik aan het begin stond van een carriere bij de NMBS, bijgevolg waren KRO en Para-cdo verboden richtingen voor ons...als je je werk wou behouden. De legerdienst bedroeg maximaal 12 maanden (9 maanden voor BSD'ers). Het was zo, ook voor Para-cdo's en KRO's. Dezen zwaaiden ook af na 12 maanden (ongeacht Belgie of Duitsland voor KRO's) Enkel werden ze van de ene op de andere seconde voor drie maanden beroepsvrijwilliger.
Indien ik nog geen werk gehad zou hebben had ik me zeker ook opgegeven als KRO. Natuurlijk was het heel goed mogelijk dat indien er voldoende aanvragen waren op het Klein Kasteeltje voor een bepaalde lichting, hoger opgeleiden zeker voorrang zouden gekregen hebben.
Zo Peetje...Ik schrijf dit in het eerste uur van Pasen, idd ik ben nachtmens, dus, als je dit leest ben je waarschijnlijk aan het genieten van je Paasontbijt met eitjes. Er rest me dan maar om jou en je dierbaren een vrolijk Paasfeest te wensen...en ook de andere bezoekers van je legendarisch grote topic.
Vr groet,
Willem :wink:

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

23 mar 2008, 00:13

Ziehier mijn belevenissen op:

Oei wat gaat de tijd toch vlug, we zijn al pasen en vergeten hier mijn belevenissen van paaszaterdag 21-03-1976 te zetten, dus dit vlug maar doen!

Maandag 22-03-1976

Vandaag begon het terug te sneeuwen en te vriezen, van alles wat.
Vanmorgen afgelost om 9uur en de rest van de dag vrij van dienst en niet veel zinnigs gedaan.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

23 mar 2008, 00:14

Ziehier mijn belevenissen op:

Oei wat gaat de tijd toch vlug, we zijn al pasen en vergeten hier mijn belevenissen van maandag 22-03-1976 te zetten, dus dit vlug maar doen!

Maandag 22-03-1976

Vandaag begon het terug te sneeuwen en te vriezen, van alles wat.
Vanmorgen afgelost om 9uur en de rest van de dag vrij van dienst en niet veel zinnigs gedaan.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Ja ik moet Hawk een klein beetje bijtreden, ik ben eigenlijk ook een avond mens, tot 24Hr savonds geen probleem maar smorgens vroeg opstaan da is een ander paar mouwen.

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

23 mar 2008, 18:41

papafreddy schreef:
Maandag 22-03-1976

Vandaag begon het terug te sneeuwen en te vriezen, van alles wat.
Vanmorgen afgelost om 9uur en de rest van de dag vrij van dienst en niet veel zinnigs gedaan.
Zou er dan werkelijk wel iets zinnigs geweest zijn in het leger?

Misschien wel, misschien ook niet. Was die hele tijd geen hopeloze tijdverspilling?

Laat het ons zo stellen, wij hebben nog tenminste het land gediend! Dat kunnen de jongeren van heden helaas niet meer zeggen. Het was niet alles kommer en kwel daar in het verre Essentho, de kameraadschap was er fenomenaal, de contacten met de beroeps waren goed op enkele uitzonderingen na.
Het was wel zo, dat wanneer men een dag vrij was van dienst, de dagen zoveel langer leken. Daarom probeerde ik me voor alles te engageren, tenminste als dat voor een gewone milicien kon. Dat deed ik om de tijd en de heimwee naar het thuisfront te vergeten. Een soldatenhart was niet van steen. Een hele dag vrij van dienst dat bestond niet voor een gewone milicien, of men moest ziek zijn. Wanneer deze rond 9 uur 's morgens werd afgelost door collega's wachtte de milicien nog de vervelende taak om alles een beetje proper te maken op de kamers en op de gangen van de C batterij in de kazerne. Daarbij mag ik de toiletten niet vergeten, waar het dikwijls stonk naar de kots van de voorbije nacht.

Onze goede vriend luitenant De Buyser was daar nogal streng in en hij stond erop dat alles terug blonk zoals een spiegel. Eens die taak tot een einde gebracht konden we als gewone milicien "genieten" van een vrije namiddag.

Op zaterdag was ik facteur in de blokken van de beroeps. Die wisten op de duur zeer goed dat ik op zaterdag hun facteur was! Men kon als men het wou zich altijd voor iets inzetten, dan ging alles sneller voorbij.

Ik probeerde er het beste van te maken, al ging dat niet altijd gemakkelijk...

Mvg.

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Lex
Lid geworden op: 27 dec 2006, 17:08
Locatie: Hemiksem

24 mar 2008, 00:11

goedenavond aan iedereen,
In was SM in Essentho in1975 bij de D Bat als planton MT,zijn er hier nog meer mannen of vrouwen die in hetzelfde jaar gediend hebben
Groetjes Lex

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 mar 2008, 00:20

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 23-03-1976

Deze dag is een gewone dag zoals vele andere ’s Avonds, ben ik dan in de bar blijven hangen, zonder te veel bier hoor deze keer, wat blijven praten met de nieuwe onderwijzeres die de maandag toegekomen was, een interim voor het 6de leerjaar, nog wat gediscussieerd en wat gedamd om de tijd door te brengen.
Maar om 22Hr begon het. Alarm!
Dit voor alle Belgische kazernes in Duitsland.
Deze oefening bestaat er in, één voorbereiding treffen tot het volledig ontruimen van de kazernes. Het heeft niet veel gescheeld of ik mocht de ganse nacht, wacht houden bij de geheime papieren, in het OPS lokaal S3 dit op bevel van Cdt Verschore, gelukkig heb ik zo’n goede baas “Cdt Titeca Marcel”, ondanks dat hij af en toe eens kwaad kan zijn, hij heeft er voor gezorgd dat dit niet hoefde te gebeuren.
Want op dat veldbed, dat ging niet veel goeds zijn waarschijnlijk. Om 24uur was het afgelopen met het alarm, want het vervolg moet dan enkele uren later volgen.

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 mar 2008, 22:40

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 24-03-1976

De woensdag terug hetzelfde t.t.z. de normale bezigheden op site.
’s Avonds naar een oorlogsfilm gaan kijken namelijk “de slag om Engeland”.
Vandaag heb ik ook documentatie ontvangen van milac, die hebben me gevraagd om enkele adressen van miliciens, hier gelegen, afkomstig van naburige gemeenten van Roeselare, door te zenden zodat ze ook iets kunnen ontvangen van het thuisfront o.a. de weekbode en de mandelbrug, dit is een blaadje voor de militairen van bij ons.
O ja, van dat bier drinken, morgen zijn er afzwaaiers, naar gewoonte is er altijd daags daarvoor een drink in de kantine, natuurlijk ontaard dat altijd in brokken :( :( :( :( , er moesten zo’n 50 arme glazen sneuvelen, hoe is het toch mogelijk! :evil: :evil: :evil: Dat kan ik moeilijk verstaan, zelfs het meubilair moest het vergelden, dit zijn feiten die boven mijn petje gaan. 8O 8O 8O
’s Avonds heb ik toch normaal kunnen slapen. :D :D


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

kd29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 14:13

25 mar 2008, 17:00

Yo de mannen,

Info betreffende USB Launcher zie >>>

http://www.iwantoneofthose.com/usb-miss ... Em8oDVcZXg**

Afbeelding
Afbeelding


Greetz.. Fco-ke 43A Bravo