62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

25 mar 2008, 21:49

Aan kd 29, het forumreglement bepaald dat er geen reclame mag worden gemaakt!

Het forum wordt in het oog gehouden door een aantal "moderators". Dit zijn mensen die zijn aangesteld door Seniorennet. Zij doen zelf ook mee aan het forum en van hen kan je ook antwoorden verwachten. Zij houden het forum in orde en zullen indien nodig ingrijpen. Het is namelijk verboden om reclame te maken, (cfr uitreksel uit reglement)

Dus reclame maken via een website is volgens mij ook niet toegelaten...voor de rest altijd welkom op deze thread!

Mvg

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

25 mar 2008, 22:02

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 25-03-1976

Het is vandaag erbarmelijk triestig weer, het had vannacht enorm gesneeuwd, hier kan het weer om de minuut veranderen, eigenaardig hé
We hebben het nog persoonlijk ondervonden, toe we ons vanmorgen naar de site begaven kwamen we bijna in de gracht terecht, dit op een haar na, gelukkig is alles goed afgelopen.

Ik ben van ploeg op site dus vanaf 9Hr mijn voorganger gaan aflossenn en daar zelf blijven tot morgen ochtend 9Hr.
’s Avonds om 24Hr afgelost worden door de BOA, meestal een KROO, tot smorgens 6Hr rusten, en hopelijk wordt je dan om 9Hr afgelost door uw opvolger

Maar deze morgen kwam het vervolg van het alarm. Dit kwam ongeveer rond 6Hr30. ik was juist op. Nu was het “de kazerne volledig ontruimen” van A tot Z en om 9Hr kwam het einde van het alarm.
De rest van de dag was zoals normaal met vele routine oefeningen.
‘s Namiddags is het beginnen te dooien met natuurlijk die triestige regen vlagen erbij.
Eindelijk goed weer om te treuren en triestig te zijn, maar ja wanneer je nieuws verneemt van je “VERLOOFDE” helpt dat toch al veel hé.
Vandaag was er ook een mooie film maar ja hier zit ik dan op site, die film was getiteld “Johnston Livingston”
De aalmoezenier heeft hier nog van alles in petto dat zal je nog wel merken mettertijd!
Straks kijk ik nog wat TV om de tijd door te brengen op WDR, dit zo tot rond 24Hr, tot ik afgelost werd door de BOA, misschien was het onze vriend Hawk


Nog een mooie enveloppe afsluiter

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

kd29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 14:13

26 mar 2008, 21:20

Beste Peet

Die USB launcher is vind ik een leuk hebbe-dingetje voor ex Hawkisten daarom heb ik het op dit forum vermeld. het is geenzins de bedoeling geweest om reclame te maken.

:? Greetz Fco-ke 43A Bravo

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

26 mar 2008, 21:38

kd29 schreef:Beste Peet

Die USB launcher is vind ik een leuk hebbe-dingetje voor ex Hawkisten daarom heb ik het op dit forum vermeld. het is geenzins de bedoeling geweest om reclame te maken.

:? Greetz Fco-ke 43A Bravo
Waarvan akte en even goede vrienden uiteraard! Ik meen aan dat je daar in Brakel een FCO functie had, met andere woorden een FCO'er die zat dus in de BCC en bediende dus de HPIR radar...
Ikzelf was een ASO'er in Essentho, Charlie Batterij en ook een "bedienaar" van de CWAR radar. Een leuke job, wellicht was je KRO of KROO, die zaten, althans in Essentho, meestal aan de HPIR radar, die twee grote radarschijven, ik heb er buiten opdracht ook meerdere keren aangezeten, ik vond dat altijd enorm spannend...

Mvg

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 mar 2008, 00:01

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 26-03-1976

Vanmorgen afgelost om 9uur en de rest van de dag vrij van dienst.



Nog een enveloppe afsluiter

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 mar 2008, 00:25

Peetje Maurice schreef: Ikzelf was een ASO'er in Essentho, Charlie Batterij en ook een "bedienaar" van de CWAR radar. Een leuke job, wellicht was je KRO of KROO, die zaten, althans in Essentho, meestal aan de HPIR radar, die twee grote radarschijven, ik heb er buiten opdracht ook meerdere keren aangezeten, ik vond dat altijd enorm spannend...
Mvg
Der Peet :wink:
Hallo Peet

Dat een KROO aan de HPIR zat bij een oefening kan ik aannemen, maar dat een KRO dat deed, kan ik moeilijk geloven. Daar een KRO de funktie had als BCO en bij een oefening dienstdoende Off was en dus de batterij leide en dus ook aan het groot scherm stond om de targets door te geven aan de FCO.

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

27 mar 2008, 21:58

Peetje Maurice schreef:
ppapfreddy schreef:

Hallo Peet

Dat een KROO aan de HPIR zat bij een oefening kan ik aannemen, maar dat een KRO dat deed, kan ik moeilijk geloven. Daar een KRO de funktie had als BCO en bij een oefening dienstdoende Off was en dus de batterij leide en dus ook aan het groot scherm stond om de targets door te geven aan de FCO.

MVGr.
PapaFreddy
Tijdens mijn dienst ik heb het hier over het jaar 1974 nietwaar, het zou natuurlijk best kunnen dat er op andere tijdstippen andere reglementen van toepassing waren, heb ik nooit geweten dat een KRO de functie van BCO waarnam. Zonder hierbij afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de KRO's hoor, verre van. Altijd namen de beroeps plaats achter het groot scherm, dus als FCO' ers het is wel zo dat ook de KROO's (groen lint) en zelfs de soldatenberoepsvrijwilligers regelmatig plaats namen aan de schermen die de HPIR bedienden, evenals de KRO's, de mannen met rood lint.

Luitenant De Buyser en onderluitenant Corstjens (zaliger) namen meestal die taak van BCO tot zich. De "kapper" heb ik zelfs nooit in de BCC gezien...

Moet er ook nog aan toevoegen dat toen ik in Essentho was er opvallend weinig KRO's waren.

Mvg

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

kd29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 14:13

27 mar 2008, 22:44

Hoi,

Bij ons op den Bravo hadden we KRO als BCO

Ik zelf was soldaat milicien en deed dienst als FCO
>>> dus de High Power richten en vastpinnen op een al dan niet fictieve doel

Target Lock Synthetic >>> Fire

Afbeelding

Heeft iemand daar nog iets op papier staan van de vuurprocedures voor Launcher Crew of Fco's

Greetz... Fco-ke 43A Bravo 77-78

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

28 mar 2008, 00:24

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 27-03-1976

Ik ben van ploeg op site dus vanaf 9uur mijn voorganger gaan aflossen tot morgen ochtend 9uur.
’s Avonds om 24uur afgelost worden door de BOA, meestal een KROO, tot smorgens 6uur rusten, en hopelijk wordt je om 9uur afgelost door uw opvolger


Nog een enveloppe afsluiter

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

28 mar 2008, 00:36

kd29 schreef:Hoi,

Bij ons op den Bravo hadden we KRO als BCO
Ik zelf was soldaat milicien en deed dienst als FCO
>>> dus de High Power richten en vastpinnen op een al dan niet fictieve doel
Target Lock Synthetic >>> Fire
Heeft iemand daar nog iets op papier staan van de vuurprocedures voor Launcher Crew of Fco's

Greetz... Fco-ke 43A Bravo 77-78
Hallo

Misschien hebben ze later bij de legerleiding ingezien dat die KRO's nog wat slimmer en klever waren dan ze dachten en na 1974 toch die taken hebben mogen uitvoeren waar ze eigenlijk voor opgeleid waren.
Want in 1980 toen ik terug was in Essentho bij het overschakelen naar franstalige eenheid. Functioneerde het bataljon volledig op KRO's, die deden alle Tac-Evals want hun franstalige equivalenten waren nog in opleiding en kenden het wapen nog niet zo goed!!! :x
Wat betreft handleidingen, die zaken heb ik nog allemaal, vb van LCHR de beschrijving van de LCHR, 2de deel het bepalen van de vuuronderbrekingssectoren, 3de deel daily check proceduren van LCHR, 4de deel het wapenen van de missile en een laatste deel de 5 en 20 minuten procedure voor launchersecties.

MVGr.
PapaFreddy

radio-operateurke
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Locatie: 9051

28 mar 2008, 10:02

Freddy, indien mogelijk, graag procedures eens op dit forum. Ik wil na veertig jaar nog wel eens achtergrondinfo over het wapen waarbij ik diende, doch nul komma nul van kende. Aan allen die de "middelbare" leeftijd benaderen of reeds overschreden hebben: zolang de drang en de nieuwsgierigheid om iets bij te leren nog aanwezig is, is men "het oud worden" nog altijd een voetje voor. Zoals wij in Gent zeggen: nie pleuien!!!!, Collegiale groeten, Raf.

echt woar
Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14

28 mar 2008, 19:00

Halloo
Sorry peet ...eindelijk lees ik nu eens ..als op site in minute stonden ...alle greppels waren open ...de voeding van generatoren moeste naar ''tore''...,en alle ...werkten naar behore .
Dacht eerst dat je van lichting 75 was -nu ..je was een jaartje eerder ...den Charly of Delta ...voor mij gelukkigheid was Delta ...grotere afstand ...en voor chauffeur ...aangenamer ...
En wat betreft ..die reclame ..weet je -toch ook dat die mens dat met de beste bedoeling dat hier opzet - ...
Groetses :-)[/b]

echt woar
Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14

28 mar 2008, 19:35

Ah dag Lex ...in 75 vrouwen in 62A of 43 ..lijkt tme een beetje voorbarig ...och tot daar toe .Ben jij dat die ..met tac e val met willy's jeep ..baanbrekend geweest is/was ... was je bijzit niet ne luitenant ?

Evarist
Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Locatie: Middelkerke

28 mar 2008, 20:23

Hallo vrienden,
enige tijd geleden dat ik nog op het forum was maar niettemin heb ik nu de berichten eens doorgenomenen ben blij dat er blijkbaar nieuwe ex-62a mensen zijn die de weg gevonden hebben naar het forum.
Ikzelf was zoals ik reeds vroeger op het forum heb gezegd, wachtmeester in 62a van sept.'72 tot maart '73 in de C-by en vervolgens tot 31/12//75 in de D-by. In de C-by kwam ik als vers uit de school terecht als launcher-comd. en mocht meteen naar Kreta vertrekken wat ook de reden was dat ik vervolgens naar de D-By moest gezien ze daar nood hadden aan een launcher-comd om naar Kreta te vertrekken. Nadien werd ik FCO (Fire Control Operater) en ging in die functie 3x maal met de D-By naar Kreta. Tevens was ik verantwoordelijk voor het canon 20 mm wanneer dit bij ons op de site aanwezig was. Ik herinner me nog zeer goed dat het een jongen uit Mesen was, Verstraete was zijn naam, welke de weg achter de loods met pikhouweel en spade heeft aangelegd. Een krack van een kerel.
Ik las ook dat er geen KRO's fungeerden als BCO (Bttery Control Officer), maar dat klopt zeker niet. Ik herinner me nog Olt. Vanpeteghem die later heeft bijgetekend en naar de Light Aviation is overgestapt en dan was er nog ene maar zijn naam schiet me nu niet te binnen en deze was zelfs BCO bij mijn laatste schietperiode in Kreta in november 1975. Betrokkene heeft nadien eveneens bijgetekend.
En wie herinnert er nog de inrichting van het lees-en muzieklokaal in de slaapblok van de D-By , ook daar was ik enigszins voor verantwoordelijk.
En wie herinnert er mij nog toen ik de maanden mei - juni en juli 1975 opleiding gaf in Lombardsijde, dit gezien de inkrimping van de dienstplicht van 12 naar 10 maanden?
Tot daar enkele gegevens, misschien terug wat belletjes aan het rinkelen en nieuwe voer voor het forum.
groeten,
Dirk

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

28 mar 2008, 22:21

Evarist schreef: Ik las ook dat er geen KRO's fungeerden als BCO (Bttery Control Officer), maar dat klopt zeker niet. Ik herinner me nog Olt. Vanpeteghem die later heeft bijgetekend en naar de Light Aviation is overgestapt en dan was er nog ene maar zijn naam schiet me nu niet te binnen en deze was zelfs BCO bij mijn laatste schietperiode in Kreta in november 1975. Betrokkene heeft nadien eveneens bijgetekend.
Dirk
Dag dirk

Die KRO die in november naar kreta is geweest en bij heeft getekend, zou dat niet Luc Vancouwenberghe kunnen zijn, die was van de D batt.
Die is eind verleden jaar van Lombardsijde terug naar de VA te brasschaat gegaan.

MVGr.
PapaFreddy