1972/73 brakel 43 Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

pdoka11
Lid geworden op: 08 jul 2005, 18:31
Locatie: oost-vl

02 mei 2006, 21:29

ik zat er als infermee op de staf en diensten (baterij) 43 hawk
ons kamer numer was 16.
ik zou graag terug contact opnemen met de jongens ! van toen .


pierre...
vroeger was het gezegde "we reizen om te leren '' nu word dat we interneten om te leren ''.

pdoka

BSsoft
Lid geworden op: 09 aug 2006, 08:43

13 aug 2006, 12:14

Lichting 73/74. Juli in Heverlee als chauffeur en dan na 21 dagen naar Brakel.
Afbeelding
Foto Juli 1973 in Heverlee

In Brakel eerst als refectorist (C companie) en dan als RP (Staff companie)

Afbeelding
Postkaart van Brakel, kazerne staat achteraan op de foto samen met de appartements blokken.

BSsoft
Lid geworden op: 09 aug 2006, 08:43

13 aug 2006, 12:21

Afbeelding

Ingang van de kazerne.

Afbeelding

RP's kamer

BSsoft
Lid geworden op: 09 aug 2006, 08:43

14 aug 2006, 08:49

Afbeelding
foto achterkant kazerne met de verschillende blokken van de companies

BSsoft
Lid geworden op: 09 aug 2006, 08:43

14 aug 2006, 11:06

Afbeelding

Afbeelding

En hier ging het om, de wacht op 4 verschillende cite's houden.
Als refectorist heb ik dat nog gedaan op de C cite als ik mij niet vergis was dat in Willibadessen, 2 uur piket, 2 uur wacht, 2 uur rust enz.....
De andere cite's weet ik niet meer......

Altenbeken was het treinstation waar we uitstapte en dan met de legerbus naar de kazerne gingen.

Het eerste cafeeke was van de kazerne naar Brakel gaan over het brugje rechts.
In Brakel zelfs had je het Belgisch huis daar ging ik soms eens enen drinken.
In de "winkelstraat" was er een cafeeke waar je grote potten bier kon drinken "ein patterborn".
Er was ook een huis waar je moest bellen om dan naar het eerste verdiep te gaan waar je alle soorten zware alkohol kon drinken (meer dan 50 soorten).
In de plaatselijke cinema was het ofwel karate ofwel tirolersex films :wink:

Op het groot plein was er een grote voliere met een arend, dat was ons maskotte.

In de keuken herinner ik mij nog de adjudant met als bijnaam "jex-sponske" jongens ik heb nooit zoveel moeten kuisen als in de keuken, was dat een maniak, nu denk ik natuurlijk dat hij gelijk had.

Ik herinner mij ook eenmaal de maneuvers "tac-e-val" ik ging mee als RP met de keuken (het was in de winter) de adjudant-chef van de keuken had een verwarmingsgasvuurtje geplaatst in de tent en wij vonden dat tof, en op de koop toe hebben we 4 dagen extra verlof gekregen omdat we hadden gewonnen, hoe weet ik niet heb daar 4 dagen gevret a volonte en de wacht moeten houden. s'nachts had ik altijd van die verdoefte soldaten koeken mee als ik in de kou de wacht hield.
Kramiekebrood zat in een klein rond blikkedoosje.
Brood kwam er toe op ongeveer 1 meter op 50 cm en zag eruit als kasseien.

Ik herinner mij ook eens naar Wetteren, gaan paraderen (11 november) en in de brandweerkazrne daar goed drinken.

Ook eens op maneuver in Walkenraedt, gaan schieten met een mikpunt 50. Het was er koud in die barrakken en vuil. De kapitein zat meer op cafee dan wat anders maar bij zijn terugkeer nogal een zware blaam heeft gekregen omdat hij naar zijn troep niet omkeek, het was een kolonel van Leopolsburg die dit heeft doorgemeld naar Brakel, en die de eerste dag voor ons eten zorgde ook.

De Engelse troepen waren de zotste tijdens maneuvers, ik heb weet van
doden, ze kwamen die dan weghalen op het sportplein met helikopters.
Ik zie ze nog altijd rechtover onze kazerne met hun pantservoertuigen, hun chef wees naar links en die mannen reden gewoon door den boer zijn
veld.
Het waren allemaal klein geblokte venten meestel Ieren, en in het belgisch huis konden ze zuipen als geen twee en waren ze vlugger paraplu dan wij.

De hollandse troepen dat was komisch, miliciens met heel lang haar en daarbovenop hun helm.
Die commandant van de hollanders was dan vol lof over ons kort haar. :mrgreen:

Heb er ook de rijkswacht op maneuver gezien met hun pantserwagens.

Ik herinner mij ook de bijnaam van een duitse burger die in de kazerne werkte, zijnen bijnaam was "scheisfurher" die repareerde de wc's.

In winkeltje in de kazerne, daar nog een LP gekocht van "The Osmonds".

Heb in de kazerne tijdens de wekelijkse dinsdagfilm veel jongens laten gratis binnengaan :roll:

In het putteke van de winter gaan zwemmen in het openluchtzwembad,
elke companie moest een bepaald aantal soldaten meesturen bbrrrrrr door de sneeuw lopen in u zwembroekje en dan duiken in het verwarmd water, klappertanden was er wel bij dan.

Groetjes bruno

alfons luyten
Lid geworden op: 11 apr 2005, 10:41
Locatie: kempen

16 nov 2006, 23:10

tietelsen was ook een cite
aug/68-apr/69

Fleischman
Lid geworden op: 11 dec 2006, 11:40
Locatie: Erpe

11 dec 2006, 20:11

pdoka11 schreef:ik zat er als infermee op de staf en diensten (baterij) 43 hawk
ons kamer numer was 16.
ik zou graag terug contact opnemen met de jongens ! van toen .


pierre...
Als ik mij goed kan herinneren was er maar één Pierre (2m groot en gewicht niet te schatten en schoenmaat 48 ) dus Pierre is Pierre Reunis toendertijd uit Stekene.

Marc (planton van chef Remy)

De jongste
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:34
Locatie: Westerlo

13 jan 2007, 17:42

pdoka11 schreef:ik zat er als infermee op de staf en diensten (baterij) 43 hawk
ons kamer numer was 16.
ik zou graag terug contact opnemen met de jongens ! van toen .


pierre...
Hallo,
Ik kwam wat later van Lombardzijde. Daar binnen augustus 1973, na drie maanden naar de C-batterij in Brakel. Chauffeur-launcher. Werd op 29 december 18, de jongste chauffeur en reed er met een Bedford die net even oud was. Op Frank Putteneers uit Schoten na heb ik nooit nog iemand terug gezien. Mischien ken je wel iemand?

Groeten, Frans :roll:
Hoe slecht het ook was, legerdienst was ergens goed voor!

rey
Lid geworden op: 04 mar 2006, 10:28

12 aug 2007, 08:21

Hallo,

Ik was ook RP in Brakel, voor de lichting 69-70.
Met de fameuze Kpl Chef Indesteege, gene gewone.
Daarna ben ik beroepsmilitair geworden bij de luchtmacht ( O/Off. )


Groeten uit Hoegaarden.

Remi
als ik e-mail ontvang, en er staat bv. een webside adres in dat ik zou moeten openen om te bekijken, of bv, de reklame van aldi, normaal klik ik daarop en kan ik het zien, maar nu krijg ik dat niet meer open, kan iemand me helpen,
Bedankt bij voorbaat

visoog
Lid geworden op: 18 jul 2007, 11:57

13 aug 2007, 12:48

Bastanie heeft in het gevang gezeten en is daarna verdeler geworden van opel.

Emteechauffeurke
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Locatie: Blaasveld op het Vlaamse boerenland

13 aug 2007, 15:43

Hoikes,

Alleszins een mooi topic over BRAKEL. Natuurlijk kan ik moeilijk meepraten want dat was een beeteke voor mijnen tijd, ik was daar in 1978!! Maar veel is idd. voor mij herkenbaar!!

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

mucki
Lid geworden op: 02 okt 2007, 20:21

25 nov 2007, 16:05

Zo af en toe schuim ik deze legerpaginas af den indesteege welke Brakelist van de jaren 70 kent die nu niet nen echten boeffer noemden we die toen zen collega daaentegen da was nen brave klepper ik denk dat hij chef verhulst noemde der waren toch wel serieuze kleppers in brakel Den s1 die in de refter haarcontrole deed en je dan naar de kapper ( ik dus) stuurde en de by cmdt van de d by van overbecke met zijn stick onder zijn arm wat een herrinneringen

BSsoft
Lid geworden op: 09 aug 2006, 08:43

16 dec 2007, 07:53

Afbeelding
Links staat de Adjudant chef van de rp's, naast hem chef brigadier "fons" ,dat waren toffe pee's, en dan 2 soldaat miliciens.
Kpl Chef Indesteege was zoals je zij geen gewone, voor ons de miliciens, maar eens je die kende was hij ook n'en toffe. Ik vond hem toch rechtvaardig ---> iedereen gelijk voor de wet of het nu een milicien was of een adjudant of een commandant. Hij heeft ooit de commandant van de TTR naar huis gestuurd omdat hij zijn kazernekaart niet bijhad. Als ik mij nog goed herinner zaten de TTR juist naast ons en de volgende was de medic (tandarts/dokter)........

rey
Lid geworden op: 04 mar 2006, 10:28

16 dec 2007, 09:17

Ja ik was dus RP van de lichting 69'-70 in Brakel, met Indestege en Verhulst.
als ik e-mail ontvang, en er staat bv. een webside adres in dat ik zou moeten openen om te bekijken, of bv, de reklame van aldi, normaal klik ik daarop en kan ik het zien, maar nu krijg ik dat niet meer open, kan iemand me helpen,
Bedankt bij voorbaat

danys
Lid geworden op: 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Lokeren

27 aug 2009, 11:30

Brakel boven.... :lol: :lol: :lol: