1972/73 brakel 43 Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

EVDD
Lid geworden op: 16 okt 2005, 23:22
Locatie: Geraardsbergen - België

10 apr 2014, 01:44

't is lang geleden maar precies of het nog gisteren was.
Enkele namen die ik mij nog herinner: Chef Van Loo, Cdt Daemen, Lt De Waele, Chef Strijpsteen, Chef De Keyser, Indesteeghe natuuuuurlijk,
Ikzelf zat als planton bij Chef Sterken van de Staf Batterij. Juist naast de RMS.
Is er nog iemand uit die tijd om een mee te babbelen. Mag mij altijd contacteren op mailadres verwijderd door moderator

vb Willye Lemmens, Willy Laeremans, Roger van den OSC,

Erwin, mensen die je willen contacteren kunnen dat beter doen met een privé bericht. Het zichtbaar maken van je mailadres op internet kan aanleiding geven tot spam en/of ander ongewenst gebruik

moderator mira

Vledder 27
Lid geworden op: 21 jul 2014, 19:07
Locatie: Brugge

27 jul 2014, 12:13

EVDD schreef:'t is lang geleden maar precies of het nog gisteren was.
Enkele namen die ik mij nog herinner: Chef Van Loo, Cdt Daemen, Lt De Waele, Chef Strijpsteen, Chef De Keyser, Indesteeghe natuuuuurlijk,
Ikzelf zat als planton bij Chef Sterken van de Staf Batterij. Juist naast de RMS.
Is er nog iemand uit die tijd om een mee te babbelen. Mag mij altijd contacteren op mailadres verwijderd door moderator

vb Willye Lemmens, Willy Laeremans, Roger van den OSC,

Erwin, mensen die je willen contacteren kunnen dat beter doen met een privé bericht. Het zichtbaar maken van je mailadres op internet kan aanleiding geven tot spam en/of ander ongewenst gebruik

Ik was de kok die in januari 1973 de keuken van "het Belgisch huis" (annex beenhouwerij) in stad heropstarte en dit tot september 1973! De uitbater (onze overste) was toen adj. Jozef (den Jos) Wilems en zijn echtgenote Anne, zij hadden 2 zonen en één dochter die in die tijd voor verpleegster studeerde.Ij herinner me nog de Fons ( barman met om de 7 dag. dienst, afwisselend met iemand uit antwerpen waarvan ik de naam mji nu niet te binnen schiet) en zijn echtgenote Elza die de kamers in het hotel kwam kuisen.Collega's die de bar deden bji ons in die tijd, Hubert uit Dendermonde, Maurits Limburg (verloofde speeld accordeon) Steffe uit Antwerpen, "Den fidelle" uit Gent, de echte namen en adressen weet ik niet!
Ik herinner mj ook nog chef Van Loo (k'em der kik vijf zunne...)Indesteeghe met zjin stylo om de haarlengte te controleren,Cdt de Lettere en nog enkele waarvan de naam me nu niet onmiddeljk te binnen schiet!

moderator mira

Philippe De Vetter
Lid geworden op: 06 okt 2019, 10:20

06 okt 2019, 10:27

EVDD schreef:
10 apr 2014, 01:44
't is lang geleden maar precies of het nog gisteren was.
Enkele namen die ik mij nog herinner: Chef Van Loo, Cdt Daemen, Lt De Waele, Chef Strijpsteen, Chef De Keyser, Indesteeghe natuuuuurlijk,
Ikzelf zat als planton bij Chef Sterken van de Staf Batterij. Juist naast de RMS.
Is er nog iemand uit die tijd om een mee te babbelen. Mag mij altijd contacteren op mailadres verwijderd door moderator

vb Willye Lemmens, Willy Laeremans, Roger van den OSC,

Erwin, mensen die je willen contacteren kunnen dat beter doen met een privé bericht. Het zichtbaar maken van je mailadres op internet kan aanleiding geven tot spam en/of ander ongewenst gebruik

moderator mira
:D Mooie tijd .... ik was KROO Brakel van 1/2/1973 tot 30/10/1973 .... MTO Staf en diensten Batterij.
:D :) :lol:

Philippe De Vetter
Lid geworden op: 06 okt 2019, 10:20

06 okt 2019, 10:32

BSsoft schreef:
14 aug 2006, 11:06
Afbeelding

Afbeelding

En hier ging het om, de wacht op 4 verschillende cite's houden.
Als refectorist heb ik dat nog gedaan op de C cite als ik mij niet vergis was dat in Willibadessen, 2 uur piket, 2 uur wacht, 2 uur rust enz.....
De andere cite's weet ik niet meer......

Altenbeken was het treinstation waar we uitstapte en dan met de legerbus naar de kazerne gingen.

Het eerste cafeeke was van de kazerne naar Brakel gaan over het brugje rechts.
In Brakel zelfs had je het Belgisch huis daar ging ik soms eens enen drinken.
In de "winkelstraat" was er een cafeeke waar je grote potten bier kon drinken "ein patterborn".
Er was ook een huis waar je moest bellen om dan naar het eerste verdiep te gaan waar je alle soorten zware alkohol kon drinken (meer dan 50 soorten).
In de plaatselijke cinema was het ofwel karate ofwel tirolersex films :wink:

Op het groot plein was er een grote voliere met een arend, dat was ons maskotte.

In de keuken herinner ik mij nog de adjudant met als bijnaam "jex-sponske" jongens ik heb nooit zoveel moeten kuisen als in de keuken, was dat een maniak, nu denk ik natuurlijk dat hij gelijk had.

Ik herinner mij ook eenmaal de maneuvers "tac-e-val" ik ging mee als RP met de keuken (het was in de winter) de adjudant-chef van de keuken had een verwarmingsgasvuurtje geplaatst in de tent en wij vonden dat tof, en op de koop toe hebben we 4 dagen extra verlof gekregen omdat we hadden gewonnen, hoe weet ik niet heb daar 4 dagen gevret a volonte en de wacht moeten houden. s'nachts had ik altijd van die verdoefte soldaten koeken mee als ik in de kou de wacht hield.
Kramiekebrood zat in een klein rond blikkedoosje.
Brood kwam er toe op ongeveer 1 meter op 50 cm en zag eruit als kasseien.

Ik herinner mij ook eens naar Wetteren, gaan paraderen (11 november) en in de brandweerkazrne daar goed drinken.

Ook eens op maneuver in Walkenraedt, gaan schieten met een mikpunt 50. Het was er koud in die barrakken en vuil. De kapitein zat meer op cafee dan wat anders maar bij zijn terugkeer nogal een zware blaam heeft gekregen omdat hij naar zijn troep niet omkeek, het was een kolonel van Leopolsburg die dit heeft doorgemeld naar Brakel, en die de eerste dag voor ons eten zorgde ook.

De Engelse troepen waren de zotste tijdens maneuvers, ik heb weet van
doden, ze kwamen die dan weghalen op het sportplein met helikopters.
Ik zie ze nog altijd rechtover onze kazerne met hun pantservoertuigen, hun chef wees naar links en die mannen reden gewoon door den boer zijn
veld.
Het waren allemaal klein geblokte venten meestel Ieren, en in het belgisch huis konden ze zuipen als geen twee en waren ze vlugger paraplu dan wij.

De hollandse troepen dat was komisch, miliciens met heel lang haar en daarbovenop hun helm.
Die commandant van de hollanders was dan vol lof over ons kort haar. :mrgreen:

Heb er ook de rijkswacht op maneuver gezien met hun pantserwagens.

Ik herinner mij ook de bijnaam van een duitse burger die in de kazerne werkte, zijnen bijnaam was "scheisfurher" die repareerde de wc's.

In winkeltje in de kazerne, daar nog een LP gekocht van "The Osmonds".

Heb in de kazerne tijdens de wekelijkse dinsdagfilm veel jongens laten gratis binnengaan :roll:

In het putteke van de winter gaan zwemmen in het openluchtzwembad,
elke companie moest een bepaald aantal soldaten meesturen bbrrrrrr door de sneeuw lopen in u zwembroekje en dan duiken in het verwarmd water, klappertanden was er wel bij dan.

Groetjes bruno

:D Inderdaad ..... juist beschreven .... alleen recht vertrokken .... en altijd scheef en kronkelend teruggekomen :oops:
En VEEL KATERS gezien 8)

Philippe De Vetter
Lid geworden op: 06 okt 2019, 10:20

20 okt 2019, 09:55

Wie herinner zich deze heren nog?

Brakel 1973.


Afbeelding
Bijlagen
image.png
image.png (230.42 KiB) 8475 keer bekeken
image.png
image.png (230.42 KiB) 8475 keer bekeken

Philippe De Vetter
Lid geworden op: 06 okt 2019, 10:20

20 okt 2019, 20:21

Afbeelding

T400
Lid geworden op: 22 okt 2019, 13:48

22 okt 2019, 14:04

Fifike, onvergetelijke clown.
Ik was van december 73 tot augustus 74 in Brakel. Staf en diensten, planton TTR.
Eerder van september tot november in Mechelen , Baron Michel
Herinneringen aan Brakel : De Crazy Alm- Belgisch huis- Annentag- De Fisherhutte- De pizzeria aan de Berliner stasse ( naam vergeten)
Adjudanten Van Loo en De Keyzer
Chef Seynaeve- BSM Raoul ( familienaam kwijt) RSM Vidal en zijn leuke dochter Denise.
Commandant Daemen. Mijn goede vriend sergeant Mark Patijn, zijn vrouw Linda en zoontje Nicky. De lul Indesteege, chef Van Craesbeeck
Lotgenoten: Rudy Andries, Mark Wustenberg, Eddy Bogaerts, Johan Calmeyn, Eddy De Keyzer
Humfrey Bogaert,en de vele anderen van wie ik de gezichten nog zou herkennen maar er geen naam meer kan op plakken.

Kroocharles
Lid geworden op: 09 feb 2020, 10:35

14 mar 2020, 10:30

Ik was aanwezig in 76 op de BOC site. De zoon van ..... was een van mijn collega's tijdens de opleiding in Lombardsijde.

Mooie herinneringen aan Brakel, de Spielbar en het Belgisch huis.
Laatst gewijzigd door Kroocharles op 07 apr 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

andré59
Lid geworden op: 04 mei 2020, 00:44

12 mei 2020, 22:35

Ik was sm in Brakel van juni tot december 1978. D-batterij
agregaat-operateur en cantinier op de D-site

Jiebie
Lid geworden op: 19 nov 2019, 12:29

14 sep 2020, 11:27

Ik was 10 maand in Brakel bij 1° peleton TTr. Afgezwaaid in september 1970.