1966 - 1978 Helchteren -Kl.Brogel UDA 10 J B W

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

natan
Lid geworden op: 16 nov 2005, 18:14
Locatie: Deurne

10 mei 2006, 19:28

Hallo
Ik ben op zoek naar U D A ers van de 10 J B W lichting 2-02-1966 tot 28-04-1978.
Wij waren gekazerneerd in Helchteren en Kl Brogel
Ik hoop langs deze weg kontakt te krijgen met kameraden van die tijd

Sus001
Lid geworden op: 12 mei 2006, 20:56
Locatie: Wortel

12 mei 2006, 21:07

Ik ging binnen op 1April te Koksijde, eerst dacht ik aan een aprilgrap maar dat was het niet.
Na twee maanden opleiding ging ik naar Kleine Brogel, In Helchteren moesten we naar een blok dat al jaren leegstond, als alles proper was mochten we naar huis, dat was niet min hoor.
Ik heb dus als UDA daar geweest, onze bazen Mavrancks, MP Flipper, kolonel Kloekhaart (nog negen dagen van gekregen).
Bekende lokaties QRA en SAS.

natan
Lid geworden op: 16 nov 2005, 18:14
Locatie: Deurne

27 mei 2006, 14:33

Beste Sus

Wij moesten binnen in Chiévres voor twee maanden en dan voor dertien maanden naar Helchteren & KL Brogel.
Chiévres was vergeleken met de U D A een vakantiekamp.
Wij kwamen ook in een afstandse blok terecht waar de opkuis kon beginnen dat was blok 6.
Ik weet niet of u nog de witte Dierkx heeft gekend ?
Of Lt Van Lommel Lt Massé die noemden wij flipper
Ook bij ons stoden Q R A & SAS op het menu en ook de parachutsektie.
Nooit de vuurdoop moeten doen en de stormloop ?
Dat was in Leopolsburg.

Sus001
Lid geworden op: 12 mei 2006, 20:56
Locatie: Wortel

15 jun 2006, 01:11

Natan ik ben ook 2 maand in Koksijde geweest en 13 maand Helchteren & Kleine Brogel.
Die Flipper die ken ik zeker, ik had het daar mijn eerste wacht al mee aan de stok, ik moest wacht doen aan de ingang van het vliegveld, en werd daar na een tijd benaderd door een officier die op het vliegveld moest zijn.
Flipper zat die kerel achterna, en heeft die man toen aangehouden wegens diefstal van allerlei goederen.
Mede door wat ik hem had kunnen zeggen en beschrijven.
Leopoldsburg stond bij ons ook bijna maandelijks op het menu, we zijn daar dikwijls geweest, schieten, granaten gooien, antitank raketjes afschieten enz, kou lijden, zweten en zwoegen.
Een zeer zware tijd, maar toch plezant (achteraf)

jopo19652
Lid geworden op: 18 mar 2007, 09:41
Locatie: antwerpen

21 mar 2007, 09:54

beste ik was van lichting 1 april 1970 en was in het blauw(dus luchtmacht) en na 3 maand mochten wij naar de 10e wing in kleine brogel (helchteren,limburg) waar ik mij als bestuurder van zwaar vervoer en van de F16 vliegers goed heb geamuseert en ook bijgetekend,dus als BVKT mijn broek versleten (letterlijk en fuguurlijk),nooit een geweer heb vastgehad,dus na 2 jaar van plezier en leute en tegen mijn zin (mijn lief he maar zagen)ben ik terug in het burgerleven gestapt.dus wie is er van lichting 1970,1 april en is ook naar de 10e wing vertrokken?
grts uit oud-antwerpen
3,00 gigahertz Intel Pentium 4
16 kilobyte primary memory cache
1024 kilobyte secondary memory cache
Board: ASUSTeK Computer INC. P5VD2-MX 1.XX
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD ASUS P5VD2-MX ACPI BIOS Revision 0902 09/14/2006

milu
Lid geworden op: 13 feb 2007, 21:49
Locatie: kempen

22 mar 2007, 22:23

hallo, heb ook wacht geklopt in Kleine Brogel maar dan als MP,
ik ben in '72 binnengegaan in Evere voor 4 maanden opleiding en daarna 11 maanden 10 JBW, heb de flipper als overste gehad en ook nog chef Thijs, 'k heb ne keer in 't weekend opdracht gekregen van de officier van wacht om een groep UDA ers die stand by waren, uit cafe Oud Peer te gaan halen, het waren brave jongens, hebben hun pint leeggedronken en zijn rustig terug mee naar 't plein gegaan

4runner
Lid geworden op: 03 jul 2004, 21:58
Locatie: Wetteren

06 apr 2007, 20:59

Gegroet :lol:
Ikke 2 maanden opleiding Safraanberg St. Truiden-Brustem
Nadien secundaire opleiding UDA-VVE. Helchteren en Wacht Kl Brogel en
Weelde.Het was een strenge en zware opleiding maar een mooie tijd!
Ik was op 1 Oct. 1962 opgeroepen en afgezwaaid in Helchteren op 27
September 1963.
Wij gingen nogal eens op stap aan het kruispunt te Helchteren Bij "Mia";
En in de "Heltax Bar" waar de piloten gingen dansen.
Gegroet
Jos
Doe wel en zie niet om.
De zon schijnt voor iedereen!

4runner
Lid geworden op: 03 jul 2004, 21:58
Locatie: Wetteren

06 apr 2007, 21:07

Gegroet :lol:
Ikke 2 maanden opleiding Safraanberg St. Truiden-Brustem
Nadien secundaire opleiding UDA-VVE. Helchteren en Wacht Kl Brogel en
Weelde.Het was een strenge en zware opleiding maar een mooie tijd!
Ik was op 1 Oct. 1962 opgeroepen en afgezwaaid in Helchteren op 27
September 1963.
Wij gingen nogal eens op stap aan het kruispunt te Helchteren Bij "Mia";
En in de "Heltax Bar" waar de piloten gingen dansen.
Gegroet
Jos
Doe wel en zie niet om.
De zon schijnt voor iedereen!

4runner
Lid geworden op: 03 jul 2004, 21:58
Locatie: Wetteren

08 apr 2007, 18:20

natan schreef:Hallo
Ik ben op zoek naar U D A ers van de 10 J B W lichting 2-02-1966 tot 28-04-1978.
Wij waren gekazerneerd in Helchteren en Kl Brogel
Ik hoop langs deze weg kontakt te krijgen met kameraden van die tijd
Besten
Ook een ancien Uda er van de lichting 1Okt 1962 eerste twee maanden
in Safraanberg.Nadien secundaire opleiding Helchteren.
Onder het gezag van 1é luitenant Reijnders
Hechteren was een hel tov Safraanberg.
Na de opleiding Wacht vliegveld Kl Brogel en Weelde;Ondanks dit alles toch eeen mooie tijd!Wij hebben wel de zeer strenge winter meegemaakt '62/'63
Was er nog die soldatencafé aan het kruispunt " Bij Mia".
En over het kruispunt richting Heusden "De Heltax Bar".;Daar gingen meestal de piloten!Soms moesten we ons haasten om op het appel te zijn,want van het kruispunt naar onzen blok was het een héél eindje lopen.
(Voorbij de keuken ik denk de laatste blok links.)

Allé toch noch eens aangenaam om over te mijmeren hé!
Gegroet,
Jos
10é JBW.UDA-VVEér
Doe wel en zie niet om.
De zon schijnt voor iedereen!

wolveman
Lid geworden op: 03 nov 2006, 22:01
Locatie: Herzele

02 jul 2007, 14:31

Hallo Iedereen Op Dit Forum,

Erik Vandenbroecke en ikzelf, (JP Van Doorselaer), hebben dienst gedaan respectievelijk in KB en Melsbroek. Erik van 1965 tot in 1966 en ik van 1977-1987, (en neen dit is géén tikfout). Dus wel degelijk 10 jaar bij "den UDA" geweest, wat voor ons nog steeds de "élite" van de infanterie is.

Zijn er mensen die in 1964 en 1965 de periode UDef FATaC hebben meegemaakt in de Congo? De UDef FATaC was de Congolese tegenhanger van den UDA. De UDA's waren zwartjes en de onderofficieren en officieren waren blanken. Graag een reactie aub!

Voor hen die het niet weten, "den UDA" heeft wel degelijk deelgenomen aan de "Colonnes van de Ommegang" bevolen door de Kol SBH Vandewalle, en "Dragon Rouge" in Stan en "Dragon Noir" in Paulis.

Dus mannen zoals je ziet zijn de UDA's even beroemd als hun wapenbroeders van het Regiment, (Brigade), Para-Commando.

Kom eens een kijkje nemen op de website van Jean-Pierre, die een reeks artikels is aan het voorbereiden over de glorietijd van den UDA in Congo.

[url]http://www.uda-vve.be[/url]

UDA's uit Kleine-Brogel en Melsbroek kunnen naar de bijeenkomst komen in Borsbeke op 30 september 2007. Alle informatie kan bekomen worden bij Erik Vandenbroecke,

vandenbroecke.erik@belgacom.be

Telefoon : 053/70.84.39 of bij Jean-Pierre: 0495/30.31.33

Erik en Jean-Pierre[/url][color=blue][/color]
Invincibiles et Recti - Fight to Win

jads
Lid geworden op: 31 mei 2009, 15:40
Locatie: Duffel

31 mei 2009, 15:50

Ook ik heb mijn legerdienst vervult in Kleinen-Brogel. Vanaf 1 februari 1971. Eerst 3 maanden opleiding in Brustem dan 14 dagen wacht aan 't Koninklijk paleis en vervolgens naar Helchteren tot eind april 1972.

marcel1
Lid geworden op: 26 sep 2015, 13:31
Locatie: Wakkerzeel, Flanders, Belgium

26 sep 2015, 13:49

Ik zoek vrienden oud uda soldaten van lichting 1971 Helchteren .
Zelf ben ik binnengegaan in Kokzijde 1 april ( geen grap ) 1971 . Na 2 maanden aan zee naar Helchteren en Kleine - Brogel gedurende 13 maanden .Ik zou zeer graag in contact komen met vrienden van toen .
groetjes ,
marcel .

t325361
Lid geworden op: 13 nov 2019, 15:15

20 apr 2020, 12:17

Beste ik was ook gekazerneerd in Helechteren .
ben daar toegekomen in juni 1969 en kwam van Evere Pol Flicht
bij ene Mamet .
In helechteren zat ik in het uitrusting smaldeel klassement boekhouding .
Mijn COMANDANT was een zekere Dhaenens een fijne mens .
Mijn naam is LUCAS FREDDY.