1954/55 Opleidingscentrum Pantsertroepen .

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

victorius
Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23

18 sep 2007, 19:18

Ik was er van augustus '54 tot januari '56 en ik heb er dus heel wat gekend.

victorius
Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23

11 okt 2007, 17:25

143 mensen die hier gekeken hebben! Is daar dan niemand bij die er was? Reageren maar zou ik zeggen!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 okt 2007, 19:09

Als reservist van de lichting '68 kijk ik altijd naar items over de pantsers om eventuele kameraden van de opleiding of oudgedienden van het 4°L te ontmoeten.
Vraagje: waar was toen de pantserschool?
In onze tijd was dat voor soldaten Leopoldsburg en voor beroeps Ooff en reservisten Stockem bij Arlon.
Ons embleem op onze zwarte baret was de Eenhoorn zowel voor Jagers als Lanciers.

F.C.

victorius
Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23

11 okt 2007, 20:16

Toen was het opleidingscentrum voor soldaten in Leopoldsburg en de Pantserschool in Stockem. Ikzelf was in Leopoldsburg voor de eerste vier maanden,dan twee maanden in Stockem en daarna terug naar Leopoldsburg om opleiding te geven aan steeds weer nieuwe lichtingen miliciens. Het 4de Lansiers was in die tijd ook gelegerd in Leopoldsburg aan de overkant van de Hechtelse steenweg.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 okt 2007, 08:32

Toen wij in 68 in Stockem aankwamen leek dit een nogal moderne kazerne.
Bungalowtjes en villatjes met chaufage.
Was dat in uw tijd dan al gebouwd?
Nooit zal ik de zaterdagavond maaltijden vergeten voor de van dienst zijnde rekruten en BV's.
Brood met 1 hard gekookt ei, 1 herve kaasje, 1 potje leverpastij uit vife in one. Tot op zekere dag de eieren tot tegen het plafond vlogen als protest.
Legendarisch was ook de wacht op het munitiedepot; een nachtelijk spookverhaal in de bossen.

F.C.

victorius
Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23

15 okt 2007, 20:46

Ja, toen wij er waren was daar ook al centrale verwarming in die mooie bungalows. En dat kwam ons goed uit, want het was december en in Leopoldsburg en Elsenborn hadden wij nogal ons deel gehad van kou en nattigheid en kachels die het niet deden. Moeilijk om je kleren en schoenen weer toonbaar te krijgen tegen de volgende morgen. Ikzelf heb nooit de wacht gedaan bij het munitiedepot, maar ik heb ook wel een anekdote over de wacht. Ik stond voor het wachtlokaal van 18 tot 20u en het regende en het vroor. Dat maakt natuurlijk ijzel en ik had mijn geweer geprezenteerd,staande in het wachthokje. Om die tijd passeerden daar natuurlijk veel BV's op weg naar huis. Een luitenant kon dat niet hebben en ik mocht de resterende tijd van mijn twee uren niet meer in het hokje schuilen. De postoverste zou dat in de gaten houden. Ge kunt dus wel denken hoe mijn kleren en mijn geweer eraan toe waren als ik afgelost werd.

victorius
Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23

24 okt 2007, 19:36

Bijna niemand gereageerd! Spijtig hé? Minstens een paar duizend moeten daar "gepasseerd" zijn in die periode. En dan waren er nog de "vaste bewoners". Iemand moet hier toch meelezen?

flurkske
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:55
Locatie: maldegem

27 okt 2007, 12:03

Hallo, heb zelf enige maanden geleden een oproep geplaatst ivm mijn legerdienst in stockem (1969) + nadien in het 4°Lanciers in Euskirchen, echter zonder echt resultaat. De herinnering aan de talrijke wachten aan de "corp de garde" de garages en het munitiedepot (lagland) staat me nog helder voor de geest. Stockem was voor mij een hel ivm mijn dienst als radio OO in Euskirchen. Hopelijk komen er nog meer reacties op je oproep.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

27 okt 2007, 13:20

heb zelf in Stockem "gelegen" van nov.63 tot mei 64 en daarna Lüdenscheid. Wij lagen met 12 man in T26 kamer 7 (recht tegenover de ingang van de kapel en dus bijna tegen het bos). Via seniorennet heb ik al een deel van mijn toenmalige kamergenoten teruggevonden (2 zijn er ondertussen spijtig genoeg al overleden). 't Kon er echt wel koud zijn maar heb toch goeie herinneringen aan die tijd, vooral de zondagmorgen met kramiek en warme chocolademelk. Het leukst vond ik de kaartmarchen oa. naar La Corne du Bois des Pendus.
Hoewel de pantsers een redelijk technische aangelegenheid waren heeft het mij inderdaad ook wel verrast dat er zo weinig volk van toen op internet aktief is.
Groetjes aan gewezen patonskes

Blue Star
Lid geworden op: 11 nov 2005, 20:38
Locatie: Beveren-Waas

04 nov 2007, 00:40

ik ben zelf ook in de pantserschool geweest van mei 66 tot oktober, voorlaatste bungalow achteraan tegen het bos, kamer 12.
Was eskadron C, groep N2. (in opleiding KROO) Veel wacht geklopt op munitiedepot (lagland)
Nadien (na 6 maand) naar Euskirchen bij de 2 GIDSEN, bij de aankomst in kwartier Loncin bleek eskadron B afgezwaaid, ben dan naar staf & diensten op sectie personeel terecht gekomen.
ik hoop op deze manier nog van iemand iets te horen ???
heb op dit forum al eerder een bericht gelanceerd zonder resultaat,
Pietje uit Doel
Beste (muziekale) groeten:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 nov 2007, 08:06

Wij lagen in de laatste bungalow; het bos lag enkele meters van ons venster.
Veel had je er niet aan want de kazerne lag in een godvergeten oord;of ge moet een halowinefan geweest zijn die graag snacht rondspookte in de bossen. :lol:
Was in 66 Balageer ook al de strikte meester??

F.C

Blue Star
Lid geworden op: 11 nov 2005, 20:38
Locatie: Beveren-Waas

04 nov 2007, 12:03

inderdaad, Balageer was er ook al, de antivlaming uit Gent, (dacht ik?)
moesten vanaf eerste avond in turnkledij, met kartonnen binnenhelm alle grassprietjes van tussen de rode kiezelsteentjes trekken op het paradeplein.
We begonnen allemaal luid te zingen van "ZE ZULLEN HEM NIET TEMMEN, DE FIERE VLAAMSE LEEUW" maar daar zijn we rap mee gestopt, want het eerste weekend was heel eskadron C gestraft en hebben we heel het weekend gras kunnen trekken.

Dat van brood met 1 hard gekookt ei, 1 herve kaasje, 1 potje leverpastij uit vife in one, ken ik ook nog heel goed, tot op zekere dag de eieren ook tot tegen het plafond vlogen als protest, en omdat ze pekzwart gekookt waren.

mvg

flurkske
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:55
Locatie: maldegem

04 nov 2007, 22:14

SSM Ballegeer woont in Knokke. Hij was inderdaad zeer streng, doch zeker geen anti Vlaming. Het is zelfs zo (heb onlangs nog met hem gesproken) dat de vlaamse beroepsmilitairen in Stockem als inferieur werden beschouwd door de overwegende Franstalige adel welke de pantsertroepen (vroegere ruiterij -Lanciers) leiden.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

05 nov 2007, 05:22

Was zeker in '68 nog van doen.
Als eerste van de lichting had ik het voorrecht als eerste te kiezen bij welk regiment ik wou dienen. Alles kon behalve de gidsen; dat was al bepaald dat dat ging naar een reservist van stand.
Maakte mij niet veel uit; mijn jeugdvriend lag ook in Soest.
Maar de mentaliteit was er toch nog steeds. Moet dan zeker bestaan hebben in de jaren 50 . Was dat zo victorius?

F.C.