1963 Monument"Para's' te Schaffen Diest

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
Tarzan

25 feb 2008, 20:26

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP Scanjet G3010 at 2008-02-25

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP Scanjet G3010 at 2008-02-25

Bericht en foto van HLN
Laatst gewijzigd door Tarzan op 25 feb 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

25 feb 2008, 20:29

in juni 64 waren wij met het 5e Lansiers op manoeuvers in Sennelager, wij hebben op de plaats van de crash toen een herdenkingsparade gehouden. Indrukwekkend voor de jonge gasten die we toen waren.
Voor zover ik mij herinnet stond er toen een kleine gedenkzuil met een gebroken propeller.
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia
Tarzan

25 feb 2008, 20:32

channelten schreef:in juni 64 waren wij met het 5e Lansiers op manoeuvers in Sennelager, wij hebben op de plaats van de crash toen een herdenkingsparade gehouden. Indrukwekkend voor de jonge gasten die we toen waren.
Voor zover ik mij herinnet stond er toen een kleine gedenkzuil met een gebroken propeller.
Inderdaad , men heeft er een gedenkzuil gezet .

Bij gelegenheid zet ik hier nog wel een foto !
Tarzan

25 feb 2008, 20:37

Hier nogmaals de link van de Para site .



Daar staat een foto op van de gedenktekens .
(gewoon op de blauwe link klikken)


http://www.para-cdo.be/1Para/detmold.htm
Gast

26 feb 2008, 23:21

Hey Tarzan,
in de eerste plaats bedankt voor jouw kameraadschappelijke reactie's, het valt op dat oud-miliciens van de jaren 60 uit goed hout gesneden zijn. En daarmee bedoel ik dus ook de mannen die hier op jouw topic reageerden ! Toen jullie als jonge snaken reeds in Duitsland ons land vertegenwoordigden zat ik nog als kleine jongen op schoot van mijn vader's beste vriend (beroeps-o/offr adj.) naar hun verhalen te luisteren.
In januari 1964 overleed vader's kameraad totaal onverwacht. Voor iedereen een drama.
Dat was Detmold ook...in het kwadraat. En zoals Werner Wellens (ex-1para Diest) me schreef, een drama veroorzaakt door het ondisciplinair gedrag van enkele Engelse militairen !
Ik weet dat op de http://www.para-cdo.be/ site veel mensen komen die dit meemaakten, als nabestaande, als collega-para....in ieder geval zal ik straks als het juni wordt het gastenboek van deze site ondertekenen, het zal dan immers weer een droeve verjaardag wezen voor hen....
Groet aan iedereen,
Willem.
Tarzan

27 feb 2008, 17:16

Ja inderdaad , iedereen zegde .........;als als als

als de Engelsen gestopt hadden juist om 12.00
als de eerste deur opengegaan was
als ........

maar het was gebeurd !

:wink:

kieron
Lid geworden op: 26 mei 2006, 11:56
Locatie: Helchteren

17 mar 2008, 19:19

Dag Mensen,
Om het plaatje maar compleet te maken zal ik ook mijn bijdrage maar leveren zeker?
Ben zelf 23 jaar bij de para's geweest in het 1 Bn Para te Diest, heb ook gesprongen uit de C119, is wel erg smal, zeker als er aan beide zijden
volledig bepakt en gezakt para's staan, ge draagt niet alleen uw valscherm en uw reserve maar ook uwe toen zogenoemd Tapzak, met daaronder uw slaapzak en dan,opgerold in uwe travelbag(reiszak waar ge uw valscherm en uwe reserve insteekt) uw persoonlijk wapen toen eigenlijk FAL met plooibare kolf,die rolt ge daar in. dus de bewegingsvrijheid is niet echt groot he, Heb daarna in de depot 21/3
Adj Cienkowski persoonlijk leren kennen,en op een korpsmaaltijd hem gevraagd,of hij zijn verhaal wou vertellen(was 1 van de 9 overlevenden)
Hij zei dat op een gegeven moment de sprong gecanceled (ging niet door)
nu moet ge goed weten uw valscherm op uw rug de staticline daar boven op, en die wordt vastgeklikt aan een kabel die boven uw hoofd hangt,en die horizontaal loopt van de deur tot aan de cocpit,dus losmaken van de static gaan zitten , veiligheidsgordel aan, en toen zei hij sloeg de mortiebom in, niet in de vleugel volgens hem maar juist voor de cokcpit
beweerde ook dat het om een fosforbom ging , hij zat aan de starboard
kant van het vliegtuig,dus de kant waar de deur was geblokkeerd, zat ongeveer de 7 laatste te tellen vanaf de geblokkeerde deur! vroeg hem dan hoe hij naar de andere kant was geraakt,wist daar niks meer van,wel te begrijpen he,probeerde ongeveer 1 jaar later terug te springen uit de ballon ging niet meer zei hij. well toch nog goed dat zoveem mensen dit herinneren, ook de niet para's he, bedankt mensen
greetz Kieron :D
Power to the people (john Lennon)
Tarzan

18 mar 2008, 13:42

Als ik nog even mag.............

Het voorste gedeelte (de cockpit ?) , was niet verbrand , we hebben het nog uit elkaar moeten trekken om de piloten eruit te halen .
Die waren niet verbrand .
De anderen helaas wel !
Maar dat uitzicht is niet om hier op een forum uit te leggen !

Waar de mortier juist ingeslagen is kan ik helaas ook niet meer zeggen.

Afbeelding

aangepaste kopij van de site :http://www.para-cdo.be/1Para/detmold.htm

kieron
Lid geworden op: 26 mei 2006, 11:56
Locatie: Helchteren

18 mar 2008, 16:09

hela,
Bedankt voor de snelle reaktie, als ik me goed herinner, zei Adj Cienkowski '' juist voor de cockpit,dus niet erin''maarja die heeft onder
die hele affaire wel een trauma opgedaan denk ik ,daarom misschien niet
zo accuraat meer he?
daarom weet ie ook niet meer hoe hij eruit is gekomen.was in Diest ook
een 1 ste koporaal chef, die waarschijnlijk ook in uw eenheid zat heette
Herman, achternaam ben ik op dit moment kwijt, was ne lange met nogal ne grote mond :D is daarna vertrokken naar belgie en naar de para's
greetz
Kieron
Power to the people (john Lennon)
Tarzan

18 mar 2008, 18:33

Wij hadden inderdaad nog een korporaal BV bij ons , maar .............
Mijn geheugen is helaas ok al op pensioen !!

Van "De Standaart" ga ik ook nog informatie krijgen , die zal ik dan hier ook publiceren !

:wink:

kieron
Lid geworden op: 26 mei 2006, 11:56
Locatie: Helchteren

19 mar 2008, 22:28

Helaba,
gevonden was Herman Vanstralen, herinnert ge die is nu al een jaar of 10
op pensioen misschien zelf langer.
Greetz
Kieron :D
Power to the people (john Lennon)
Tarzan

25 mar 2008, 12:11

Spijtig , maar die naam zegt me niets !

Den ouderdom hé !


:oops: :wink: