1963 Monument"Para's' te Schaffen Diest

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
Tarzan

18 feb 2008, 15:56

Weet er nog iemand waar die Para'a verongelukt zijn ?

Was het Sennelager ?
Het was in de zomer van 1963 , de laatste nacht voor onze afzwaai !!!

Ik was erbij om die jongens uit de vlieger te halen en om de kisten dicht te lassen !

Maar heb er geen foto's van .

Of andere gegevens .
Tarzan

18 feb 2008, 15:59

Hun vlieger was getroffen door een Engelse Mortier of zoiets !

De Sergeant of Sergeant-Chef heeft de meeste van zijn jongens nog uit het vliegtuig kunnen duwen , maar is er zelf ingebleven !

Onze afzwaai was in elk geval vlug geregeld !

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

18 feb 2008, 17:30

Ik heb er wel een foto van.Genomen door vrienden van de steuncomp.
5è linie uit Soest. Zijn enkel de wrakstukken van het vliegtuig.Ook een foto van de talrijke doods kisten;als U mij U mailadres doorstuurd kan ik ze door mailen.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

petoetje
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:08
Locatie: Hechtel

18 feb 2008, 20:20

Dit vliegtuig was een C 119 en is neergestort in Detmold. Er waren 9 overlevenden. Vijf kamergenoten zijn er gestorven. Jaarlijks wordt er rond Allerheiligen een herdenkingsplechtigheid gehouden in Schaffen. Groeten
het ga je goed
Tarzan

19 feb 2008, 19:31

linden schreef:Ik heb er wel een foto van.Genomen door vrienden van de steuncomp.
5è linie uit Soest. Zijn enkel de wrakstukken van het vliegtuig.Ook een foto van de talrijke doods kisten;als U mij U mailadres doorstuurd kan ik ze door mailen.
Dat zou heel vriendelijk zijn !

romainputzeys@gmail.com

Groetjes,

Tarzan .

Romain.
Tarzan

19 feb 2008, 19:36

petoetje schreef:Dit vliegtuig was een C 119 en is neergestort in Detmold. Er waren 9 overlevenden. Vijf kamergenoten zijn er gestorven. Jaarlijks wordt er rond Allerheiligen een herdenkingsplechtigheid gehouden in Schaffen. Groeten
Zoals ik hierbovenal vermelde , was ik erbij om deze jongens uit de wrakstukken te halen en in de kisten te zetten en deze dicht te lassen omdat wij mekaniekers waren !
Iedereen die kon lassen moest mee !

Wij dachten eerst nog dat het een grap was , omdat het onze laatste nacht was , maar dat was vlug over !

Ik kom niet dikwijls in Schaffen , maar vroeger meer , stopte iedere keer en ging effen groeten !

Zoiets kan je niet vergeten !

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

19 feb 2008, 21:25

Zijn zopas verstuurd,de mensen die hebben gaan helpen van het 5è linie waren ook enorm aangedaan.zoiets vergeet ge nooit.Ik heb zelf een kleinstukje parachut gehad.Is met verloop van de jaren wel verloren gegaan.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden
Gast

20 feb 2008, 00:03

Hallo Tarzan,

op onderstaande link kan je een en ander lezen over Detmold,
Werner Wellens (ex-para) heeft een prachtige verzorgde site over het wel en wee van onze para's die gekazerneerd zijn (waren) in Diest (1para).
Ieder jaar is er een opendeurdag in de citadel en Schaffen. Ik ben toen met een werkmakker (ex para) meegeweest en heb het monument en de graven van deze jongens bezocht. Op de site staan foto's van deze mannen wier kisten je hebt dichtgemaakt.
"Who dares wins" is de leuze van het 1Para.
Met respectvolle groeten,
Willem

http://www.para-cdo.be/1Para/detmold.htm
Tarzan

20 feb 2008, 12:50

Hawk schreef:Hallo Tarzan,

op onderstaande link kan je een en ander lezen over Detmold,
Werner Wellens (ex-para) heeft een prachtige verzorgde site over het wel en wee van onze para's die gekazerneerd zijn (waren) in Diest (1para).
Ieder jaar is er een opendeurdag in de citadel en Schaffen. Ik ben toen met een werkmakker (ex para) meegeweest en heb het monument en de graven van deze jongens bezocht. Op de site staan foto's van deze mannen wier kisten je hebt dichtgemaakt.
"Who dares wins" is de leuze van het 1Para.
Met respectvolle groeten,
Willem

http://www.para-cdo.be/1Para/detmold.htm

Hartelijk dank voor deze link !

Eindelijk na 45 jaar nog iets iets van dat zware ongeluk , dat weerom niet had moeten gebeuren !
Tarzan

21 feb 2008, 17:08

een poging om de foto's hier te zetten , zodat iedereen ze kan bekijken :
(foto's ter beschikking gesteld door Linden)

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP pst2570 at 2008-02-21

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP pst2570 at 2008-02-21

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

21 feb 2008, 17:26

De informatie on het C119 ongeval van 26 JUNI 1963 staat ook nog in mijn geheugen gegrift en telkens ik in SCHAFFEN/DIEST ben sta ik evenstil aan het monument van De PARA's.

In 1962 en 63 na mijn terugkeer uit Fontainbleau ben ik gestationeerd geweest als MP te MELSBROEK bij de 15e WING.
In functie van mijn opleiding als PPL inFrankrijk en mijn aanvraag gedaan te hebben om mijn overgang naar het Vliegend personeel van de BAF had ik regelmatig contact met de piloten van de C119 en heb ik het geluk gehad om een aantal vluchten in de Cockpit van de C119 uit te voeren en heb tevens gevlogen met Herman KREPS, Henri VERMESSEN en Gilbert ZWAENENPOEL welk behoorden tot de bemaning van de C119 betrokken in het DETMOLD ongeval.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
Tarzan

25 feb 2008, 18:24

Ik heb een kopij kunnen krijgen van de krant HLN van 26 en 27 juni 63 met verslag van het ongeval.

Zijn er geintereseerde , dan kan ik hen een kopij laten geworden .

Wel je adres doorgeven , anders is het een probleem voor de fakteur hé !

petoetje
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:08
Locatie: Hechtel

25 feb 2008, 19:04

TARZAN
uiteraard had ik graag een copij ontvangen.
Bij voorbaat mijn dank
het ga je goed
Tarzan

25 feb 2008, 19:45

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP Scanjet G3010 at 2008-02-25


Afbeelding
By tarzanhotleux at 2008-02-25

Bericht en foto's van HLN .
Tarzan

25 feb 2008, 20:04

Afbeelding
By tarzanhotleux, shot with HP Scanjet G3010 at 2008-02-25


Bericht en foto's van HLN